تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بروشور موزه‌ها صوتی می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، لیلا کفاش زاده با اشاره به گزارشی از عملکرد مشترک این دفتر با کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) افتتاح موزه عروسک‌های بادرود را یکی از نتایج این همکاری‌ها دانست و اظهار داشت: این دفتر با همکاری ایکوم تاکنون 5 دوره آموزشی برگزار کرده است و در مجموع 140 نفر در این دوره ها شرکت کردند.

وی از آموزش‌های تخصصی این دوره به "چگونه در موزه‌ها قصه بگوییم؟"، "چگونه قصه‌ها را مناسب موزه‌ها کنیم؟" و  "خصوصیات راهنمای موزه دوستدار کودک" اشاره کرد و افزود: متاسفانه به رغم اطلاع رسانی‌های متعدد از بین 140 نفر شرکت کننده، فقط حدود 5-6 نفر از اهالی موزه‌ها در این دوره‌ها شرکت کردند.

این پژوهشگر در ادامه به برگزاری جشنواره کودکان در باغ کتیبه‌ها، داوری موزه‌های برتر در بخش کودک و نوجوان، شرکت در جشنواره کودک سمنان، برگزاری نمایشگاه کودک و میراث فرهنگی در پارک شهر، ضبط و پخش رادیو موزه با همت موزه ملک، شرکت در همایش دو سالانه ادبیات کودک در سال گذشته اشاره کرد.

کفاش زاده همچنین از امضا تفاهنامه با کتابخانه حسینیه ارشاد خبر داد و گفت: براساس این تفاهنامه مقرر شد بروشور موزه‌ها صوتی شود.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه از آموزش میراث فرهنگی در برخی مدارس تحت عنوان طرح "میراث من"، ثبت عروسک ترکمن قلچق، تهیه کتابشناسی کودک و میراث فرهنگی، چاپ کتاب تادیب الاطفال، تالیف درس باستان شناسی در کتاب تاریخ پایه دهم در یک سال گذشته خبر داد.

وی با بیان اینکه موضوع امسال پرهیز از خشونت و شعار ایکوم، گفتگوهای مناقشه انگیز در موزه‌هاست، به ثبت قصه مهمانان ناخوانده در سال جاری اشاره کرد و گفت: این قصه می‌تواند نماینده ایران فرهنگ ایرانی و نمادی برای پذیرش تفاوت‌ها باشد که امیدواریم در همین راستا شاهد برگزاری برنامه‌های متفاوتی در این زمینه در موزه‌ها باشیم.

همچنین سید محمد بهشتی - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در چهارمین نشست تخصصی کودک گفت: خوشبختانه وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور تغییر کرده و امروزه پذیرای چنین فعالیت‌هایی است و به همین دلیل باید با اعتماد به نفس بیشتر و آمادگی برای گسترش کار و فعالیت در این حوزه گام برداشت.

بهشتی خاطر تاکید کرد: اگر روزی در انزوا و تنهایی در این حوزه فعالیت‌هایی انجام می‌شد، امروزه شاهد توجه بیشتری در این زمینه هستیم و همین امر در کنار همه محاسن، می‌تواند باعث ورود افرادی که به دنبال تقلب و تقلید هستند در این عرصه شود هرچند خوشبختانه جامعه آگاه است و قدرت تشخیص دارد.

تشابه موزه‌ها به مادر

همچنین محیط طباطبایی - رییس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) نیز هدف و مخاطب اصلی سازمان میراث فرهنگی و به طور کلی حوزه فرهنگی، را کودکان 7 تا 17 ساله عنوان کرد.

وی با اشاره تعاریف مختلف از موزه، نقش موزه‌ها را مشابه نقش مادر دانست و گفت: همانطور که مادر وظیفه آموزش فرزندان را بر عهده دارد، موزه هم در فرایند کلی جامعه همین نقش را ایفا می‌کند.

محیط طباطبایی به فرایند توجه به مسایل کودک به دوره‌های مختلف در زمینه پرداختن به مسایل کودک در جامعه اشاره کرد و گفت: بلافاصله بعد از انقلاب مشروطیت، شاهد توجه به کودکان و تاسیس مدارس و انجمن‌ها و نخستین نشریه‌های کودکان را بودیم و به رغم افت در دوران پهلوی اول بار دیگر بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم شاهد شکوفایی دوباره این حرکت‌ها هستیم.

وی  افزود: متاسفانه بسیاری تصور می‌کنند اگر کاری از خودشان آغاز شود، بهتر و مهمتر است درحالیکه مهمترین کار، تکمیل اقدامات گذشتگان و به نتیجه رساندن آن است.

محیط طباطبایی در ادامه بیشترین بازدیدکننده‌های موزه‌ها در سال گذشته را دانش آموزان مدارس اعلام کرد و افزود: ما امیدواریم روزی این بازدیدهای مدرسه ای، منجر به افزایش بازدیدکننده‌های کودک به همراه خانواده در موزه‌ها شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بروشور موزه‌ها صوتی می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..