تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هیئت ورزش دانش‌آموزی همدان پس از گذشت یک سال همچنان در کما

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان با توجه به استقبال دانش آموزان از فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی از چند سال پیش فدراسیون ورزش دانش‌آموزی با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان تربیت‌بدنی وقت، کمیته ملی المپیک و وزارت آموزش‌وپرورش شکل گرفت.

 از اواخر سال 93 هیئت‌های استانی این فدراسیون تازه تأسیس با برگزاری مجمع و تعیین رئیس در هر استان مستقر و فعالیت خود را آغاز کردند. مجمع هیئت ورزش دانش‌آموزی استان همدان نیز در  خردادماه سال گذشته  برای اولین بار تشکیل شد و بابک صمدیان با کسب 13 رأی از 18 رأی مجمع برای چهار سال به عنوان رئیس هیئت دانش آموزی استان همدان انتخاب شد تا فعالیت این هیئت نیز در  همدان به صورت رسمی آغاز شود.

براساس قوانین مصوب دایره اختیارات و حیطه وظایف هیئت‌های فدراسیون ورزش دانش‌آموزی مدیریت، سازمان‌دهی و برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزی در رشته‌های مختلف در دو بخش پسران و دختران در سطح استان، انتخاب تیم‌های دانش‌آموزی و اعزام به مسابقات کشوری، تعیین روسای انجمن‌های ورزش دانش‌آموزی در رشته‌های مورد تأیید آموزش‌وپرورش در استان، تعیین مربی برای تیم‌ها و انتخاب داور برای مسابقات دانش آموزی، ارتقا سطح دانش مربیان و دست اندرکاران ورزش دانش‌آموزی استان و اداره اماکن ورزشی متعلق به آموزش‌وپرورش است.

همچنین برقراری تعامل میان هیئت‌های ورزشی استان با آموزش‌وپرورش برای تسهیل ورود مربیان استعدادیاب به مدارس که همواره با موانع و مشکلاتی مواجه بوده از دیگر وظایف مهم این هیئت است.

همچنین با تشکیل هیئت ورزش دانش‌آموزی در سراسر کشور قرار بر این شد که معاونت تربیت بدنی آموزش‌وپرورش بیشتر وقت و انرژی خود را صرف زنگ درس تربیت بدنی در مدارس و ورزش درون مدرسه‌ای بکند و بحث ورزش قهرمانی دانش آموزان و مسابقات دانش‌آموزی را به این هیئت بسپارد.

وعده‌های متولیان هیئت دانش‌آموزی استان همدان در بدو تأسیس

پس از برگزاری مجمع انتخابات هیئت ورزش دانش‌آموزی در استان همدان رئیس این هیئت در گفتگو با رسانه‌ها از فعالیت 21 رشته در ورزش مدارس خبر داد  و با اعلام این که با تشکیل انجمن‌های این رشته‌های ورزشی در هیئت برای تقویت هر رشته برنامه‌ریزی خواهد شد گفت: برای موفقیت ورزش دانش‌آموزی همدان باید با اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل آموزش‌وپرورش  به ویژه معاونت سلامت و تربیت‌بدنی این اداره کل تعامل خوبی داشته باشیم.

بابک صمدیان افزود: برگزاری جلسات منظم ماهانه با معاونت ورزشی اداره کل ورزش و جوانان و معاونت تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش، مشورت و برنامه‌ریزی در این جلسات و هماهنگی بین انجمن‌های ورزشی هیئت با این دو معاونت و هیئت‌های ورزشی مربوطه از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که برای موفقیت ورزش دانش‌آموزی همدان در پیش خواهیم گرفت.

وی با بیان این که اجرای 20 برنامه گسترده دیگر را برای پیشبرد اهداف هیئت در جهت توسعه و ارتقای ورزش دانش‌آموزی همدان در نظر دارد به مهم‌ترین آنها اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش تعداد مسابقات ورزشی به منظور ایجاد رقابت بین دانش آموزان و جذب تعداد بیشتری از آنها در عرصه ورزش قهرمانی دانش‌آموزی و همچنین ارتقا دانش و سطح علمی مربیان تیم‌های دانش آموزی و معلمان ورزش از برنامه‌هایی است که با جدیت در هیئت دنبال خواهیم کرد.

صمدیان عنوان کرد: از آنجا که همواره حضور مربیان استعدادیاب هیئت‌های ورزشی در مدارس به دلیل محدودیت‌های موجود با مشکل مواجه بوده است ایجاد راهکاری برای تعامل و تفاهم بین آموزش و پرورش و هیئت‌های ورزشی برای حضور راحت مربیان استعدایاب در مدارس از دیگر برنامه‌هایی است که به آن خواهیم پرداخت.

حال جای سؤال است با گذشت یک سال از بیان این وعده‌ها و برنامه‌ها  حداقل بخشی کوچکی از آنها در سال تحصیلی 95-96 محقق شده است؟

استقرار هیئت ورزش دانش‌آموزی پروسه‌ای زمان‌بر

معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان در گفتگو با خبرنگار تسنیم در همدان در رابطه با انفعال هیئت ورزش دانش‌آموزی استان در یک سال گذشته  با اشاره به این که از تصویب قانون تأسیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی تا استقرار فدراسیون و هیئت‌های استانی آن یک پروسه چند ساله طی شده است گفت: ما انتظار نداریم روندی که در طی چند سال اتفاق افتاده یک ساله جواب بدهد و برای استقرار هیئت ورزش دانش‌آموزی و رسیدن به اهداف مشخص شده برای این هیئت زمان لازم است.

عبدالله جعفری افزود: سال گذشته پس از برگزاری مجمع و انتخاب رئیس هیئت، اعضای هیئت و کمیته‌ها را مشخص و برای هیئت افتتاح حساب کردیم. در واقع ساختار و بستر در بخش مالی فراهم شده اما هنوز برای عملیاتی کردن آن نیاز به زمان است.

وی با اشاره به اینکه بودجه این فدراسیون و هیئت‌های استانی آن از 3 طریق کمک‌های وزارت آموزش‌وپرورش،کمک‌های غیردولتی و منابع داخلی استان‌ها تأمین می‌شود اظهار داشت: فعلاً نمی‌توانیم از منابع و کمک‌های مرتبط با آموزش و پروش استفاده کنیم شاید سازوکار آن سال آینده فراهم شود. در مورد کمک‌های غیردولتی نیز تاکنون کمکی محقق نشده است.

جعفری ادامه داد:  قانونی نیز برای اختصاص منابع داخلی استان‌ها از جمله اختصاص اجاره بهای سالن‌های ورزشی به هیئت ورزش دانش آموزی هنوز در استان همدان مصوب نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه هیئت دانش‌آموزی هنوز آنطور که باید مستقر نشده اما مسابقات ورزشی دانش آموزان در سال جاری تحصیلی مثل هرسال برگزار شد.

متولیان هیئت دانش‌آموزی استان در دسترس مربیان استعداد یاب نیستند

با توجه به اظهارات معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در رابطه با عدم تحقق بودجه هیئت ورزش دانش آموزی استان همدان عملاً اقدامی اجرایی از دست این هیئت برای برگزاری مسابقات دانش‌آموزی برنمی‌آید؛ حال جای سؤال است چرا قبل از فراهم شدن بستر لازم برای فعالیت این هیئت مجمع انتخاباتی آن در استان همدان برگزار شد؟ هرچند در برخی از استان‌های کشور با پیگری متولیان آموزش‌وپرورش استان و مدیران استانی موانع موجود از سر راه هیئت ورزش دانش‌آموزی برداشته شده و عملاً مدیریت ورزش دانش آموزان به ویژه در بخش مسابقات دانش‌آموزی از معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش استان به این هیئت واگذار شده است.

با همه این اوصاف یکی از وظایف هیئت ورزش دانش آموزی که نیازی به اعتبار و بودجه ندارد تسهیل ورود مربیان استعدادیاب هیئت‌های ورزشی به مدارس سطح استان برای شناسایی دانش آموزان مستعد است، اما متولیان این هیئت نتوانستند در این راه نیز اقدام مؤثری انجام دهند.

براساس قوانین موجود در آموزش‌وپرورش مربیان استعدادیاب هیئت‌های ورزشی برای کسب اجازه ورود به مدارس ابتدا باید با اداره کل ورزش و جوانان از طریق هیئت خود مکاتبه کنند سپس از سوی حراست این اداره کل تأیید شده و تأییدیه را همراه با نامه درخواست به معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش ارجاع دهند تا این معاونت با معرفی این افراد به حراست این اداره کل بار دیگر تأیید صلاحیت این مربیان را اخذ کرده و طی مکاتبه با هیئت معرفی کننده اجازه ورود مربیان را صادر کند؛ یک پروسه طولانی و زمان‌بر که بی‌شک در روند استعدادیابی خلل ایجاد خواهد کرد.

با تشکیل هیئت دانش‌آموزی این امید در دل روسای هیئت‌های ورزشی و مربیان استعدادیاب ایجاد شد که شرایط ورود به مدارس برای امر مهم استعدادیابی که نقش پررنگی در پیشرفت ورزش استان دارد تسهیل می‌شود اما نه تنها چنین اتفاقی نیافتاد و همچنان مربیان استعدادیاب برای ورود به مدارس باید ماه‌ها در انتظار باشند بلکه اعضای هیئت دانش‌آموزی به هیچ عنوان پاسخگوی تماس‌های مکرر هیئت‌های ورزشی در این مدت نبوده‌اند و اصلاً حضور فیزیکی در هیئت ندارند.

حضور افراد چند شغله در رأس هیئت دانش‌آموزی استان

به اذعان کارشناسان حوزه ورزش و تربیت بدنی فارغ از بحث ایجاد ساختار و تأمین بودجه برای فعالیت یک هیئت تازه تأسیس حضور افراد کاردان که تنها دغدغه آنها مدیریت زیرمجموعه خود باشد در رأس هیئت الزامی است.

همانطور که این کارشناسان بارها تذکر داده‌اند که حضور مدیران دولتی با کمترین تخصص در امر ورزش و نیز مشغله کاری فراوان که اجازه حضور مستمر آنها را در هیئت نمی‌دهد مانع پیشرفت ورزش است اعتقاد دارند باید برای هیئت دانش آموزی نیز رئیسی انتخاب شود که دغدغه آن پیشرفت ورزش دانش آموزی باشد؛ اما متأسفانه به دلیل تعجیل در برگزاری مجمع انتخاباتی این هیئت افرادی در رأس کار قرار گرفتند که علاوه بر حضور در کمیته‌های هیئت‌های ورزشی دیگر به شغل مربیگری هم مشغولند و عملاً فرصتی برای رتق و فتق امور این هیئت را ندارند تا به این ترتیب هیئت ورزش دانش‌آموزی استان همدان به کما برود.

آنچه مسلم است توسعه ورزش دانش آموزی علاوه بر توسعه سلامت اجتماعی سبب پیشرفت ورزش قهرمانی استان نیز خواهد شد، اما تا زمانی که هیئت دانش‌آموزی استان از شرایط فعلی خارج نشود و تغییری در ساختار و اندیشه اعضای آن شکل نگیرد پیشرفت نمی‌کند.

گزارش از محمد حسامی

انتهای پیام/

 

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هیئت ورزش دانش‌آموزی همدان پس از گذشت یک سال همچنان در کما»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..