تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گوش شنوا برای تشخیص خرابی موتور!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد با شنیدن صداهای عجیب از موتور متوجه بروز مشکل در آن می‌شوند. با این وجود، خیلی‌ها نمی‌دانند علت این سروصدا چیست و هزینه تعمیر و برطرف کردن عیب احتمالی چقدر است؟ در این میان، یک استارتاپ نوآور به نام اتوسنس (OtoSense) با همکاری چند شرکت پیشرو در زمینه خودروسازی در حال کار روی نرم‌افزاری است که می‌تواند با بررسی صدای ناشی از خرابی در خودرو، نوع مشکل ایجاد شده را تشخیص دهد. این فناوری در آینده قادر خواهد بود ایمنی خودروهای معمولی و هوشمند بدون راننده را افزایش دهد.
 
این استارتاپ، نوعی نرم‌افزار طراحی کرده که با استفاده از الگوریتم ویژه ای، هر نوع تغییر جزئی در صدای موتور یا ترمز وسیله نقلیه را تشخیص می‌دهد. در حال حاضر یک شرکت مطرح خودروسازی فرانسوی، در حال کار روی این نرم‌افزار بوده و قرار است هزاران صدای مختلف که ممکن است در صورت خرابی بخش‌های گوناگون مدل‌های مختلف خودروهایش ایجاد شود را در بانک داده این برنامه ثبت کند. این استارتاپ همچنین اپلیکیشنی نیز طراحی کرده که مکانیک‌ها یا حتی صاحبان خودرو می‌توانند از آن برای ثبت صدای تولید شده توسط خودروی معیوب استفاده کنند.
 
آزمایش‌های انجام شده برای ارزیابی میزان کارایی این نرم‌افزار نشان داده این برنامه توانسته مشکل موجود را تا 95 درصد از موارد، درست تشخیص دهد. مدیر این استارتاپ بر این باور است که شاید در آینده بتوان این نرم‌افزار را به صورت پیش فرض داخل خودروهای ساخته شده در کارخانه قرار داد تا مشتری از همان لحظه خریداری خودرو، بتواند با خیالی آسوده از آن استفاده کند. در این صورت، خودرو می‌تواند ایرادهایی را که حتی حسگرهای الکترونیکی نیز قادر به تشخیص آنها نیستند نیز شناسایی کند. یکی دیگر از اقداماتی که این استارتاپ انجام داده، اضافه کردن شتاب‌سنج به شیشه جلوی خودرو بوده است. این فناوری می‌تواند کمک زیادی به تشخیص مشکلات فنی خودرو کند، زیرا ویژگی‌های فیزیکی شیشه به گونه‌ای است که با نصب شتاب‌سنج روی آن به آسانی می‌توان انواع سروصداهای غیرعادی و موقعیت منشاء آن را شناسایی کرد.اما حسگرهای صوتی در خودرو می‌توانند کاربردهای دیگری نیز داشته باشند. برای نمونه با استفاده از این حسگرها می‌توان مشکلات احتمالی موجود در جاده نظیر وجود یخ یا برف را تشخیص داد. این ویژگی بویژه برای خودروهای بدون راننده کاربردی خواهد بود. البته وجود انواع حسگر در خودرو پدیده جدیدی به شمار نمی‌رود. چند سالی است بسیاری از خودروسازان انواع حسگرهای مختلف مانند حسگرهای تصویری و حتی راداری را در خودروهای تولیدی قرار می‌دهند. با این وجود، بیشتر این حسگرها پرهزینه بوده و موجب افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌شوند. این در حالی است که حسگرهای صوتی معمولا بسیار کم‌هزینه و ارزان‌قیمت هستند و در صورت استفاده از نرم‌افزاری جامع نه‌تنها می‌توانند بسیاری از کاربردهای حسگرهای گران قیمت را با خود به همراه آورند، بلکه استفاده‌های نوینی نیز داشته باشند.
 
ساده بودن ساختار حسگرهای صوتی (که در واقع همگی نوعی میکروفن هستند) مزیت دیگری به همراه دارد و آن هم احتمال افزایش حضور رقبایی دیگر برای استارتاپ اتوسنس است. به این ترتیب شاید بزودی شاهد افزایش رقابت و در نتیجه نرخ نوآوری‌ها در این حوزه از فناوری خواهیم بود.
 
منبع:جام جم
 
انتهای پیام/



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گوش شنوا برای تشخیص خرابی موتور!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..