تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۱ خرداد، انتشار اولین اطلس جهان متشکل از ۷۰ نقشه

۴۴۷ سال پیش در چنین روزی، اولین اطلس جهان با نام «تئاتر جهان» متشکل از ۷۰ نقشه منتشر شد.

Theatrum orbis Terrarum یا تئاتر جهان، نام اولین اطلس جهان است. این اطلس در تاریخ ۲۲ می سال ۱۵۷۰ به‌طور رسمی منتشر شد. البته این اطلس در تاریخ ۲۰ می آن سال چاپ شد و ۲۲ می (اول خرداد)، زمان انتشار رسمی آن است.

اولین اطلس جهان به دست آبراهام اورتلیوس تألیف شده است. برای چاپ و انتشار این اطلس، بهترین امکانات چاپ آن روزها به کار رفته است. این اطلس که با نام اطلس اورتلیوس نیز شناخته می‌شود، لقب خلاصه‌ی صنعت نقشه‌کشی و چاپ قرن ۱۶ را یدک می‌کشد.

نقشه‌های استفاده‌شده در این اطلس، همگی به دست دیگر استادان نقشه‌کشی آماده شده‌اند و اورتلیوس تنها وظیفه‌ی جمع‌آوری و منظم کردن آن‌ها را بر عهده داشته است. پس از انتشار نسخه‌ی اولیه‌ی این اطلس، اورتلیوس نسخه‌های بعدی و بهینه‌شده‌ی آن را نیز تا زمان مرگش (سال ۱۵۹۸) منتشر کرد. تعداد ۳۱ نسخه از این اطلس تا سال ۱۶۱۲ منتشر شد که شامل ۱۸۳ منبع و ۱۶۷ نقشه‌ی مختلف بود.

دیگر اتفاقات مهم ۱ خرداد (۲۲ می)

۱۸۴۹ - ثبت اختراع دستگاه بلند کردن قایق‌ها به نام آبراهام لینکلن. لینکلن به‌عنوان تنها رئیس جمهور آمریکا شناخته می‌شود که پتنتی به نام خود ثبت کرده است.

۱۹۰۶ - ثبت پتنت ماشین پرنده به نام برادران رایت.

زادروزهای مهم ۱ خرداد (۲۲ می)

۱۷۸۳ - ویلیام اشتروگن، مخترع و فیزیکدان انگلیسی. مخترع موتور الکتریکی

۱۹۰۵ - بودو فون بوریس، فیزیکدان آلمانی و یکی از مخترعان میکروسکوپ الکترونی

۱۹۱۲ - هربرت سی براون، شیمی‌دان آمریکایی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل

۱۹۲۷ - جورج اندرو اولا، شیمی‌دان آمریکایی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل

۱۹۵۴ - شوجی ناکامورا، فیزیک‌دان ژاپنی-آمریکایی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل

۱۹۸۴ - داستین ماسکویتز، یکی از مؤسسان فیسبوک

سالروزهای مرگ مهم ۱ خرداد (۲۲ می)

۱۹۸۳ - آلبرت کلاودی، زیست‌شناس بلژیکی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۱ خرداد، انتشار اولین اطلس جهان متشکل از ۷۰ نقشه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..