تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فقط 2 درصد موقوفات کشور برای حوزه‌های علمیه وقف می‌شود

فقط 2 درصد موقوفات کشور برای حوزه‌های علمیه وقف می‌شود به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،حجت‌الاسلام احمد شرف‌خانی در همایش طلایه‌داران وقف و تبلیغ که در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد، با اشاره به سهم کم حوزه‌های علمیه کشور از موقوفات مردم، گفت: از کل موقوفات مردمی تنها کمتر از دو درصد کل موقوفات و نسبت به درآمد حاصل از موقوفات کمتر از نیم درصد به حوزه‌های علمیه اختصاص می‌یابد.

وی افزود: کل موقوفات اختصاص یافته به حوزه‌های علمیه در کل کشور کمتر از 2 هزار و 700 مورد است که از این تعداد دو هزار و 205 مورد در اختیار اداره کل اوقاف و برخی که غیرمتصرفی بوده در اختیار متولی هستند و حوزه‌های علمیه هیچ‌گونه دخل‌وتصرفی در آنها ندارد.

شرف‌خانی با اشاره به انجام اصلاحات ارضی در زمان رضاخان و تصرف موقوفات و بدبینی مردم نسبت به اداره اوقاف در آن دوره، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه موقوفات به دست رضاخان نیفتد بسیاری از علما و مردم موقوفات خود را در آن زمان به صورت قانونی ثبت نکرده‌اند که تعداد آنها الان به دو هزار مورد می‌رسد که با توجه به تغییر حکومت و تاسیس نظام جمهوری اسلامی باید موقوفات ثبت شوند که تاکنون در این زمینه کوتاهی شده است.

وی در ارتباط با موقوفات تصرف شده در زمان رضاخان هم عنوان کرد: دولت باید آن موقوفات را شناسایی کرده و اگر در اختیار افرادی قرار گرفته‌اند با پرداخت پول آن موقوفات را از صاحب آن گرفته و به اوقاف بازگرداند.

شرف‌خانی با انتقاد از کم‌کاری علما در جذب صدقات و نذورات مردم در موسسات خیریه، گفت: بعد از پیروزی انقلاب بسیاری از افرادی که عالم دینی نبودند با تشکیل موسسات خیریه صدقات و نذورات مردم را جمع‌آوری کردند و حتی گاهی برخی از این موسسات به گروه‌های معاند نظام هم کمک کرده و در کشور آشوب ایجاد کردند.

وی ادامه داد: عالمان دینی باید احکام اسلامی را به مردم بگویند و باطل بودن نماز و روزه در ساختمان‌های مسکونی موقوفی غصبی را به مردم یادآور شوند و در خطابه‌های خود برای ایجاد وقف به عنوان ماندگارترین و جامع‌ترین احسان در بین مردم مروج و مشوق باشند.

شرف‌خانی تصریح کرد: تا قبل از سال 88 به طور متوسط هر سال 200مورد وقف در کشور ثبت می‌شد که با تبلیغات صورت گرفته در رسانه‌ها و آگاهی مردم در مورد اهمیت ایجاد وقف و ثواب آن تعداد موقوفات ایجاد شده در پنج سال اخیر برابر با موقوفات 30 سال بعد از انقلاب بوده است.

وی با اشاره به وجود 70 هزار مسجد در کل کشور، افزود: در ایام تبلیغی 50 درصد این مساجد تعطیل بوده و هیچ فعالیتی در آنها صورت نمی‌گیرد و این جای تاسف دارد که چرا از ظرفیت‌های مساجد به این راحتی چشم‌پوشی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه در ارتباط با موفقیت حوزه علمیه نجف در گذشته نیز تصریح کرد: موفقیت حوزه علمیه نجف به دلیل مدیریت قوی آن بود که مبنای درآمد حوزه علمیه نجف را برپایه موقوفات برنامه‌ریزی کرده و درآمد حاصل از آن نیز بیشتر خرج افراد بااستعدادی که توان مالی کافی برای ادامه تحصیل نداشته، می‌شد.

شرف‌خانی ادامه داد: حوزه‌های علمیه پا برجا بودن و اگر در علوم فقه و اصول حرفی برای گفتن دارد همگی مدیون حوزه علمیه نجف هستند که با وجود تغییر در ساختار و عملکرد حوزه‌ علمیه نجف ولی اصول و پایه فقه حوزه‌های علمیه دیگر نیز همان اصول و فقه حوزه علمیه نجف است.

منبع:فارس

انتهای پیام/ع




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فقط 2 درصد موقوفات کشور برای حوزه‌های علمیه وقف می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..