تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه لامپ های کم مصرف را احیا و تعمیر کنیم ؟

چگونه لامپ های کم مصرف را احیا و تعمیر کنیم ؟راهنمایی روش درست کردن لامپ های خانه

لامپ هاي کم مصرف با وجود این که نور خوبی دارند کمی سریع تر آسیب می بینند و دیگر لازم نیست با خراب شدن آنها ، آنها را دور بی اندازیم ، بلکه می توانیم لامپ ها را احیا کنیم .

در لامپ کم مصرف ، ولتاژمتناوب 220 ولت بعد از ورود به مدار به وسیله یک پل دیود و خازن یکسو و صاف شده به دو ترانزیستور سویچینگ اعمال می‌شود و دو ترانزیستور هاي سویچینگ این ولتاژ دی سی را به ولتاژ  ac«تقریبا مربعی» با فرکانس بالا تبدیل می کنند.

به گزارش تالاب سپس این ولتاژ به یک سلف اعمال می‌گردد «در لحظه اول » و ولتاژ زیادی بوجود می اید این ولتاژ به سیم هاي حباب « سیم هاي داخل مهتابی »اعمال شده و باعث فعال شدن مواد فلور سنت میشود بعد از یک زمان بسیار کوتاه که سلف میرا شد همۀ چیز به حالت عادی برمیگردد و لامپ روشن میماند.بعد از این زمان عملکرد مدار مثل مهتابی عادی هست .

اگر شما یک لامپ کم مصرف شکسته داشته باشید میتونین حباب لامپ رو بردارید و به جاش یه دونه مهتابی بزارید ،یا مهتابی رو بردارید به جاش حباب بزارید ، هر دوتاش کارمیکنه «گرچه باید توان ها برابر باشند.

 ولتاژ 220 ولت از طریق فیوز f1 و سلف l2 به یک پل دیود اعمال میشه تا یکسو بشه ، نقش فیوز حفاظت از لامپ در برابر ولتاژ اضافه هست و نقش سلف نیز حذف نویز هاي هست که توسط ترانزیستور ها روی شکل موج جریان برق شهر ایجاد میشه« معمولا یک خازن نیز با ورودی موازی می کنند ، این خازن و سلف تشکیل یک فیلتر به نام emi میدن که باعث میشه توان غیر مصرفی « یا راکتیو» از شبکه کشیده نشه ، خازن بعد از پل دیود نقش صاف کردن ولتاژ رو داره ، ولتاژ دو سر خازن 380 ولت dc هست ، که اگه بهش دست بزنی برق میگردت .نقش دیود d2و دیود d3 فقط محافظت از ترانزیستور هاي q1 و q2 در برابر ولتاژ برگشتی سلف هست.

خب در لحظه اول ولتاژ صفره ، لامپ خاموشه و همۀ خازن ها دشارژ میباشند.

به محض این که شما لامپ رو به برق متصل می‌کنید ولتاژ از 0 ولت به 380 ولت میرسه « یه پالس ایجاد میشه» ، پالس فقط میتونه از طریق c2 و r6 و دیاک به بیس q2 برسه همین پالس ترانزیستور q2 رو روشن میکنه ، روشن شدن q2 باعث القا شدن یه پالس در سیم پیچ میشه سیم پیچ یه ترانس افزاینده هست که ولتاژ زیادی در سر دیگش ایجاد میشه ، همین ولتاژ باعث میشه تا محتویات لامپ راه بیفته و…، از اونجا که پالس باعث میرا شدن سیم پیچ میشه ، ترانزیستور q1 مدام روشن میمونه و تغذیه لامپ از طریق اون فراهم سازی میشه 

نمونه ترانزیستورها به احتمال 99 13003 هست که معمولا شنت میشن. D5 رو هم بی خیال سالمه«تو مدار با یه قطعه یا چند قطعه دیگه موازیه». خازن وقتی تخلیه  میشه اصلا ظرفیت خازنی نداره و وقتی با سوت اهم متر«بازر» تست می کنی از هیچ طرف سوت نمیزنه. ولتاژ دو سر خازن رو هم تست کنید
درضمن سلف تو این مدارات خراب نمیشه«موقعی هم که بشه تابلو میشه چون سیم پیچش میسوزه»
مرحله اول بعد از باز کردن درب لامپ حتما حتما تمامی خازن هاي مدار را دشارژ کنید.احتیاط شرط اول هر کاری هست.پس دشارژ خازن فراموش نشود. 

1- هر لامپ کم مصرف در قسمت شیبشه ایش دو عد فیلامان دارد.اول فیلامان ها را با اهم متر تست کنید.ا گر اتصال بی نهایت«OL»یا اتصال کوتاه بود بعنی فیلامان لامپ سوخته و دیگه وقت تون را رو تعمیر لامپ نگذارید و لامپ غیر قابل تعمیر هست. 

2- فیوز مدار را تست کنید باید اتصال کوتاه باشد در غیر این صورت «اتصال بینهایتOL»یعنی فیوز سوخته اگر فیوز سوخته بود می‌توانید یک تکه سیم نازک جایگزین کنید.

3- دیود هاي تغذیه مدار را با اهم متر تست کنید«پل دیود-دیود پل» 

4- تمامی خازن هاي مدار را تست کنید.خازن هاي الکترولیتی را توجه کنید که باد نکرده باشد اگر باد نکرده بود با اهم متر هم تست کنید. راه تست خازن هاي سرامیکی هم این جوریه که اگز به اهم متر وصل کردید اهم متر باید حالت اتصال بی نهایت را داشته باشد«OL»نشان دهد.

5- دیود هاي روی بیس و امترترانزیستور را از مدار خارج کنید و خارج از مدار تست کنی

6- مقاومت هاي روی کولکتور بیس امیترا با اهم متر تست کنید بهتر هست که مقاومت ها از مدار خارج شود.اگر می‌خواهید روی برد مقاومت ها را تست کنید باید مقداری راکه اهم متر نشان می دهد با مقداری که روی خود مقاومت نوشته باید یه کمی کمتر یا اکثر باشد اگر بیش از 20واحد اختلاف داشتند بعنی مقاومت سوخته. 

7- دیگر مقاومت ها و دیود هاي داخل مدار را با اهم متر تست کنید. 

8- دو عدد ترانزیستور هاي مدار را تست کنید بهتر هست که ترانزیستور را با تستر مخصوص خودش تست کنید 

9- دیاک مدار را تست کنید این قطعه خیلی شبیه دیود بوده فقط خط مشخص کننده اند و کاتد را ندارد که باید با تستر خودش تست بشه




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه لامپ های کم مصرف را احیا و تعمیر کنیم ؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..