تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




موج سوم امید در راه گردشگری ایران

آغاز سال 96 نوید تازه برای #گردشگری ایران بود. فصل داغ گردشگری #ایران درست پیش از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود.

صنعت گردشگری حالا صنعت شناخته شده ای در ایران است. صنعتی نوپا که بسیاری امید دارند درآمدش بتواند نقش درآمدهای نفتی کشور را کمرنگ کند. گردشگری که با ارزآوری بالا می تواند کمک شایانی به اقتصاد داخلی و اشتغالزایی کند، از ابتدای دولت یازدهم با رشد مناسبی همراه بود. رشدی که بسیاری آن را حاصل تغییر رویکرد جهانی در قبال ایران می دانند. با این حال افزایش حجم ورود گردشگر خارجی نشان از جذابیت ایران برای حجم بالای گردشگران جهان دارد. سرزمینی که تاریخ و میراث فرهنگی آن در جهان شناخته شده و زینت بخش بسیاری از موزه های مهم است، سالها به دلایل مختلف از قطار توسعه گردشگری جا مانده بود، اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی امید را به این صنعت برگرداند. هر چند برخی کارشناسان رشد گردشگر خارجی در سال های اخیر را ناشی از شوک های رسانه ای می دانند، اما بسیاری امیدوارند با تدبیر و ارتقای زیرساخت ها نه تنها این موج ها دائمی می شود که افق ورود سالانه 20 میلیون گردشگر خارجی به ایران نیز محقق می شود.

موج نخست خرداد 92

انتخاب حسن روحانی، اعتدالگرا پس از رئیس جمهوری که سیاست خارجی اش مملو از ماجراجویی بود، پیام تغییر در ایران را نشان داد. حسن روحانی که با شعار تعامل با جهان روی کار آمده بود به سرعت قدم هایی در این جهت برداشت. مسیر حل معضلات بین المللی کشور در حالی پیگیری می شد که این روند پیام مثبتی را به جامعه جهانی رساند. گردشگری هر چند موضوع سیاسی نیست، اما محصول سیاست است. کوچک ترین اتفاقات سیاست داخلی و خارجی کشورها در رشد یا رکود گردشگری تاثیرگذار است. گردشگری ایران به سرعت از این اتفاقات متاثر شد و رشد حضور گردشگران خارجی نشانگر نتیجه این تغییرات بود.

موج دوم تیر 94

برجام آغازگر موج دوم امید در گردشگری ایران بود. از سال 92 آرام آرام فعالیت گردشگری در حوزه تقویت زیرساخت ها و تکمیل امکانات سرعت بیشتری گرفت. آمار منتشر شده حاکی از روند رو به رشد حضور گردشگر خارجی در ایران بود و فعالان این حوزه با امید بیشتر فعالیت های خود را دنبال می کردند. حمایت های کم و بیش دولتی و رونق اقتصادی نسبی موجی از سرمایه گذاری در بخش گردشگری را به همراه داشت و اقامتگاه های بوم گردی به دورترین روستاها راه پیدا کرد و پذیرای گردشگران خارجی شد. همچنین امید به سودآوری اقتصادی با سرمایه گذاری در بخش هتل سازی نیز همراه بود تا کلنگ هتل های زیادی به زمین بخورد. سلطانی فر، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی درباره ساخت هتل ها گفته بود: «برنامه ریزی برای ساخت و بهره برداری 300 هتل را طی 5 سال آینده در دست اقدام داریم و عملیات اجرایی 170 هتل چهار و پنج ستاره آغاز شده، همچنین ایران برای بهره برداری از 1700 پروژه گردشگری به 16 هزار میلیارد تومان یا 5 میلیارد دلار تسهیلات نیاز دارد که امیدواریم تا 5 سال آینده از محل های مختلفی تامین شود، از این تعداد پروژه 820 پروژه هتل های یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمان ها هستند.»

برجام اما تصویر تازه ای از ایران را به جهانیان نشان داد. تصویری که سالها برخی سعی می کردند با سیاه نمایی پنهانش کنند. هرچند حوادث مختلفی همچون حادثه سفارت عربستان به رشد گردشگری کشور ضربه زد، اما وقوع برجام و تعامل ایران با قدرت های جهانی موج مثبت خبری در جهان به همراه داشت. موجی که بسیاری را مجاب کرد که به ایران سفر کنند و این سرزمین دیدنی را از نزدیک ببینند. آمارها از رشد سالانه 10 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور از سال 91 تا 94 حکایت دارد.

شکست ایران هراسی

ایران هراسی پروژه رسانه ای بود که رسانه های تاثیرگذار غربی سال ها با نیت سوء بر طبل آن می کوبیدند و اخبار منفی از ایران را برجسته می ساختند تا اذهان عمومی جهان را متاثر سازند. اما وقوع برجام تیر آخر بر پروژه ایران هراسی بود. در دو سال گذشته رسانه های معتبر دنیا ده ها گزارش تصویری، مکتوب و تلویزیونی از جاذبه های گردشگری ایران منتشر کردند. اطلاع رسانی به جذب گردشگر و اشتیاق بیشتر سفر به ایران کمک کرد. آمار ورود گردشگری در سال های 94 و 95 افزایش ملموسی را نشان داد.

موج سوم اردیبهشت 96

آغاز سال 96 نوید تازه برای گردشگری ایران بود. فصل داغ گردشگری ایران درست پیش از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود. فصلی که گزارش ها از حضور بی سابقه گردشگر خارجی در شهرهای مختلف ایران حکایت داشتند و اصفهان رکورد چهل ساله حضور گردشگر خارجی را شکست. اما در همین روزهایی که شهرهای تاریخی یزد، شیراز و اصفهان مملو از چشم رنگی های اروپایی بود، فعالان حوزه گردشگری با بیم و امید به انتخابات پیش رو نگاه می کردند. فعالان گردشگری با حمایت قاطع از حسن روحانی در بیانیه های مختلف نشان دادند که می دانند در صورت شکست تدبیر حسن روحانی در جامعه جهانی، امید گردشگری ایران کم فروغ و آینده مجهولی پیش پای گردشگری گذاشته خواهد شد. اما حماسه حضور مردم در انتخابات و پیروزی قاطع حسن روحانی برای ریاست جمهوری تا سال 1400 موج سوم امید به گردشگری ایران خواهد بود. حالا گردشگری ایران 4سال فرصت دارد با تداوم سیاست های دولت پیشرفت را ادامه دهد.

حماسه اردیبهشت چشم انداز روشنی پیش روی صنعت گردشگری گشود

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به انتخاب مجدد روحانی و تاثیر آن بر حوزه گردشگری واکنش نشان داد و گفت: «صنعت گردشگری با حماسه اردیبهشت، چشم انداز بسیار روشنی را پیش روی خود می بیند؛ شور و شوق وصف ناپذیر مردمی که به پا خواستند تا از مسیر مردمسالاری دینی، عقلانیت، اعتدال و خردجمعی، ایرانیان را در منظر جهان پرفروغ تر از همیشه نشان داده، صفحه جدیدی را در تاریخ این سرزمین بگشایند.»

وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش، حمایت و مشارکت همه فعالان، ستادها و کمیته های گردشگری کشور اضافه کرد: «صنعت گردشگری که در دولت تدبیر و امید احیا و از رشد چشمگیری برخوردار بود، چشم انداز بسیار روشنی را پیش روی خود می بیند، آینده فعالان و خانواده بزرگ گردشگری روشن و پر امید خواهد بود.»

« دنیای سفر » این نوشته را از « آفتاب یزد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «موج سوم امید در راه گردشگری ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..