تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




"مسجد ریاست جمهوری" به زیلو

زیلویی که توسط هنرمندان زیلوباف میبدی در اندازه 67 متر بافته شده بود، در مراسمی به مسجد ریاست جمهوری انتقال و آن مکان با زیلو مفروش شد.

به گزارش ایسنا، «محمدرضا دهقان مهرجردی» معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این رابطه تصریح کرد: این زیلو به صورت دو قطعه 12 متری و پنج قطعه 6 متری و یک قسمت قوس دار توسط هنرمندان زیلوباف میبدی بافته و مسجد ریاست جمهوری با آن مفروش شد.

وی اضافه کرد: زیلوی اهدایی کاملا با دست و به روش سنتی بافته شده و دارای نقش زلفک به رنگ سفید آبی است.

دهقان مهرجردی با اشاره به اینکه این زیلو از پنبه کامل تهیه شده است، اظهار کرد: در زیلوبافی به علت کاربرد پنبه به عنوان عنصر اولیه بدون پرز در بافت، سلامتی بافنده و مصرف کننده به مخاطره نخواهد افتاد و به همین دلیل است که امروزه زیلو را فرش سلامت نامیده اند.

این مقام مسئول با بیان این که حمایت های بی دریغ معاونت صنایع دستی و دولت تدبیر و امید در چهار سال اخیر از هنرمندان و بافندگان زیلو و همچنین اعطای وام و آموزش این رشته به علاقه مندان جوان و زنان روستایی باعث رونق هنر زیلوبافی در استان شده است، گفت: این حمایت ها به گونه ای بوده است که اکنون دو مجتمع کارگاهی با بافندگی بانوان در شهر میبد یزد مشغول به تولید و بافت زیلو است و تعداد زیادی هم در خانه به عنوان مشاغل خانگی در این رشته مشغول فعالیت هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه افزود: علت این که اکثر مساجد و زیارتگاه های ایران و حتی خارج از ایران مانند کربلا، نجف و سامرا با زیلو مفروش می شوند، همان سادگی و بی پیرایگی است که مختص خانه خداست و آرامشی است که رنگ آبی زیلوها به انسان می دهد.

دهقان مهرجردی در پایان عنوان کرد: از آنجا که مسجد ریاست جمهوری، هم محل نماز خواندن بسیاری از مهمانان رسمی کشور و هیات های خارجی بوده و هم محل بجا آوردن نماز توسط رییس جمهور، وزرا و کابینه است، بنابراین بهترین محل برای معرفی این هنر و رشته صنایع دستی کشور و نیز شناخت بیشتر صنایع دستی ایران است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «"مسجد ریاست جمهوری" به زیلو»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..