تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیوست مرز زمینی ارمنستان به قره باغ با اشغال لاچین در سال 1992

ساعت: 15:57 منتشر شده در مورخ: 1396/02/28 شناسه خبر: 1108886

امروز 18 می 25 سال از اشغال نظامی شهرستان لاچین توسط نیروی نظامی ارمنستان می‌گذرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  در 18می 1992 نیروهای مسلح ارمنستان با در دست گرفتن کنترل لاچین عملا مرز زمینی قره باغ کوهستانی را به ارمنستان پیوند زدند. در این اشغال 1 شهر، 1 قصبه و 120 روستا به دست ارامنه افتاد و 264 نفر شهید، 65 نفر اسیر جنگی و 103 نفر نیز مجروح شدند.

18 نفر از شهدا زیر 16 سال بوده و از میان مجروحان نیز 225 نفر کودک بوده‌اند، 31 کودک هر دو والدین خود را از دست داده‌اند و 64 هزار نفر مجبور به مهاجرت از دیار خود شده‌اند. هم اکنون 133 موسسه دولتی، 20 موسسه طبی، 217 مرکز فرهنگی و بیش از 40 بنای تاریخی تحت اشغال ارتش ارمنستان است. در نتیجه این اشغال آثار تاریخی موجود در اراضی به وسعت 1835 کیلومتر مربع یا در حال تخریب بوده و یا هویت اسلامی آن‌ها جعل شده است.

اشغال شهرستان لاچین با موقعیت ژئواستراتژیک، مردم جمهوری آذربایجان را به شدت متضرر کرده است. دولت ارمنستان در حال نابود کردن صنایع کوچک و متوسط موجود در لاچین و نیز اراضی زراعی آن است.

لازم به ذکر است در جریان جنگ 4 ساله ای که بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بین سال های 1994-1991 صورت گرفت 20 درصد از اراضی جمهوری آذربایجان شامل منطقه قره باغ کوهستانی و 7 شهرستان اطراف آن با کمک نظامی روسیه به اشغال ارمنستان در آمد.

شهرستان لاچین یکی از 7 شهرستان یاد شده است که بین ارمنستان و قره باغ کوهستانی قرار داشته و به دلیل داشتن موقعیت ژئو استراتژیک دارای اهمیت فوق العاده‌ای می‌باشد. همچنین کریدور لاچین باریکه‌ای است که نزدیک‌ترین مسیر از قره باغ کوهستانی به ارمنستان را فراهم می‌کند.

پیش شرط ارمنستان برای تخلیه 7 شهرستان اطراف قره باغ به رسمیت شناختن جمهوری خود خوانده قره باغ  از سوی جمهوری آذربایجان است که توسط جدایی طلبان ارمنی ساکن در آنجا و با حمایت نیروی نظامی ارمنستان و روسیه اداره می‌‌شود.

اما قطعنامه‌‌های چهارگانه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت ارمنستان صادر شده‌‌اند حق حاکمیت مناطق اشغالی اعم از قره باغ و شهرستان های اطراف را متعلق به جمهوری آذربایجان دانسته‌‌اند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیوست مرز زمینی ارمنستان به قره باغ با اشغال لاچین در سال 1992»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..