تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




میزوفونیا چیست؟

میزوفونیا چیست مبتلا شدن به میزوفونیا عملکرد شما با میزوفونیا درمان میزوفونیا

آیا کشیدن ناخن روی تخته سیاه، باعث انقباض غیرارادی ماهیچه شما می شود؟ تصور کنید اگر صدا می توانست شما را وحشت زده کند و یا باعث خشم شما شود، چه می شد؟ این یک اختلال است به نام ” میزوفونیا“؛ یک عدم علاقه شدید، یا نفرت از صداهای مخصوص.

عملکرد شما با میزوفونیا:

این اختلال، اغلب به عنوان سندرم حساسیت به صدای انتخابی، شناخته می شود، که بایک محرک شروع می شود. اغلب، یک صدای شفاهی یا صدایی از کسی که بطور مثال، هنگام غذا خوردن، خمیازه، نفس کشیدن و یا سوت زدن ، شنیده می شد. گاهی اوقات، یک حرکت کوچک تکراری (بی قراری کسی، تکان دادن شما برای جلب توجه و یا وول خوردن پاهای کسی) دلیل آن است. اگر چنانچه یک واکنش خفیف دارید، ممکن است احساس اضطراب، ناراحتی، نیاز به فرار و یا انزجار کنید. اما اگر پاسخ شما سوای از اینها باشد ، یک محرک تولید صدا ،ممکن است باعث خشم، عصبانیت، نفرت، وحشت، ترس پریشانی احساسی، مورمور شدن بدن، افکار خودکشی و یا یک میل برای قطع کردن یا از بین بردن منبع صدا در شما شود.

این اختلال می تواند باعث محدودیت در زندگی اجتماعی شما شود. ممکن است از رستوران ها دوری کنید ؛ یا جدا از همسر، فامیل و یا هم اتاقی خود، غذا بخورید. حتی بدتر، شما ممکن است احساسات خود را نیز عملی کنید؛ به شخصی که باعث تولید صدا شده، چه فیزیکی و چه کلامی ، حمله کنید، گریه کنید و یا به سرعت مکان را ترک کنید. بیشتر اوقات، شما ممکن است حتی به محرک های بصری نیز، پاسخ دهید. دیدن فردی که می خواهد غذا بخورد و یا گذاشتن یک لقمه غذا در دهانش، باعث فرار شما از محیط می شود.

مبتلا شدن به میزوفونیا

این شرایط مادام العمری، بطور معمول، بین سنین 13-9 سال و اغلب در دخترها شروع می شود. به آرامی شروع شده اما مرتبط با هیچ حادثه ای نیست. پزشکان از دلیل میزوفونیا، مطمئن نیستند.

نظر به اینکه در این اختلال، مشکلی متوجه گوش شما نیست، متخصصان عقیده دارند که یک قسمت آن می تواند روانی باشد و یک قسمت آن جسمی؛ ممکن است با چگونگی اثر صداها بر مغز شما و پاسخ اتوماتیک بدن شما به این محرک ها، در ارتباط باشد. گاهی نیز پزشکان، به دلیل اینکه ایرادی درگوش شما وجود نداشته و شنیدن شما معمولی است ، در تشخیص خود با مشکل روبرو خواهند شد.

میزوفونیا، گاهی، با  اضطراب، اختلال دو قطبی و یا اختلال وسواس فکری-عملی، اشتباه گرفته می شوند. برخی پزشکان نیز عقیده دارند که ” باید برای این بیماری، یک طبقه بندی جدید، به عنوان یک اختلال جدید، درست شود”.

درمان میزوفونیا

شرایط بیماری بر زندگی روزمره شما اثر می گذارد، ولی شما می توانید کنترل آن را فرا بگیرید. بیشتر از یک دو جین کلینیک میزوفونیا، در اطراف همه کشورها وجود دارد، که پیشنهاد صوت درمانی به همراه مشاوره روان درمانی به شما می دهند. آنها، مجموعه ای از صداهای زمینه ای را، برای خنثی کردن صدای محرک در شما، تهیه میکنند.

شما ممکن است از یک دستگاه شبیه سمعک، درگوشتان استفاده کنید که صدایی شبیه صدای آبشار تولید میکند. این صدا، شما را از شنیدن صداهای دیگر منحرف کرده و در نتیجه، باعث کاهش واکنش در شما می شود. سایر درمانها شامل گفتار درمانی و داروهای ضد افسردگی می باشد. سبک زندگی شما نیز در این اختلال نقشی را بازی می کند. به طور منظم ورزش کنید؛ زیاد بخوابید و استرس خود را کنترل کنید. شما می توانید همچنین از توپک های مخصوص گوش و یا هدست استفاده کنید، تا لحن صداها شما را اذیت نکند. در منزل نیز، اتاقی را به عنوان اتاق امن، در نظر گرفته و هنگامی که محرکی باعث پریشانی شما می شود به آن پناه ببرید (مشروط به اینکه اتاق، دارای هیچ وسیله تولید صدایی نباشد).

یک حامی پیدا کنید. انجمن میزوفونیا، بخش هایی درهمه شهرها دارد، که در ازای قرارداد سالیانه با بیماران و پزشکان، کسانی را که به این موضوع علاقه مند هستند، درکنار هم جمع می کند. همچنین شما می توانید به عنوان آخرین راه حل، در یک گروه رسانه ای اجتماعی آنلاین، که در مورد مشکلات مشابه مشکلات شماست عضو شوید تا برای شنیدن و خواندن راهکارهای مقابله ای دیگران شراکت داشته باشید.

بیشتر بدانید:  میزوفونیا یا صدا آزاری چیست؟

برگردان: سیما آزادفلاح

دکتر سلام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «میزوفونیا چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..