تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دولت بعد از ۲۳۷ روز فقط ۳ ماه از معوقات فرهنگیان را واریز کرد/ سند آموزش ۲۰۳۰ یا عهدنامه ترکمنچای!

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، معلمان و فرهنگیان در کشورمان از ارج و قرب بسیار والایی برخوردار هستند و هفته معلم در اردیبهشت ماه هر سال زمانی برای تکریم و اهمیت به نظام تعلیم و تربیت و معلمان است.

همه ساله نیز در این هفته و روز 12 اردیبهشت ماه در سراسر کشورمان به واسطه یاد علامه عالیقدر شهید مرتضی مطهری، معلمان مورد تقدیر و تکریم در جامعه قرار می‌گیرند اما امسال این هفته شرایط پیچیده‌ای داشت.

**وزیر آموزش و پرورش امسال سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه نبود

در شرایطی که همه ساله و با تقارن هفته معلم، وزیر آموزش و پرورش به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اطلاعات و آماری از فعالیت‌های انجام شده را برای مردم بازگو می‌کرد، امسال این اتفاق رخ نداد.

حتی در شرایطی که امکان تکریم از معلمان از طریق تریبون نماز جمعه تهران وجود داشت، اما این موضوع محقق نشد.

**جریان واردات پوشاک با محوریت وزیر آموزش و پرورش

در شرایطی که یکی دو روز به آغاز هفته معلم باقی مانده بود، خبری از سوی سخنگوی دستگاه قضایی کشورمان در رسانه‌ها منتشر شد که یکی از وزرای دولت به تجارت پوشاک غیرقانونی مشغول است و نکته جالب اینکه پس از انتشار این خبر، در فضای مجازی اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه وزیر مورد نظر، وزیر آموزش و پرورش است.

این موضوع در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش نیز مطرح شد و توقع این بود که نفر نخست وزارت آموزش و پرورش در این خصوص توضیحاتی ارائه کند که این اتفاق هم رخ نداد.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در 11 اردیبهشت ماه سال جاری و در نشست خبری خود با رسانه‌ها، در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی منتقدان عنوان می‌کنند که وزیر آموزش و پرورش کاملاً دغدغه تعلیم و تربیتی ندارد و به مسائلی چون برج سازی و واردات پوشاک می پردازد، اظهار داشت: آمدم مسائل آموزش و پرورش را حل کنم و از روز اول هم سعی کردم گرفتار حاشیه نشوم و از حرکت به سمت حاشیه رفتن ها پرهیز دارم اما بعضی بنا به دلایلی در آستانه انتخابات می‌خواهند وزیر را به حاشیه بکشانند و لازم نیست وارد شوم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دغدغه و سابقه ام نشان می دهد بیشتر عمر خود را در آموزش و پرورش گذاشتم البته بنده یادی از مرحوم علاقه‌مندان کنم که گفت «وقتی قطاری ایستاده است کسی کاری ندارد اما وقتی راه می افتد سنگ می اندازند» و امیدوارم تحمل این سنگ ها را داشته باشیم.

به گزارش فارس، در هفته معلم این موضوع، برنامه ها و اخبار را نیز تحت الشعاع قرار داد ضمن اینکه از سوی دستگاه‌ قضایی بارها اعلام شد که نام وزیر آموزش و پرورش هنوز در مجامع رسمی به عنوان رئیس هیأت مدیره شرکت خصوصی آنها وجود دارد و این نشان می‌دهد که وزیر آموزش و پرورش وقتی وزیر شده است، رئیس هیأت مدیره این شرکت مذکور هم بوده و هست.

اواخر هفته معلم بود که با دستور رئیس مجلس، کمیسیون اصل 90 موضوع عضویت وزیر آموزش و پرورش در شرکت خصوصی را بررسی کرد که در پایان مشخص شد وزیر آموزش و پرورش از این شرکت خصوصی استعفا داده و سهام آن را در دفترخانه رسمی واگذار کرده و هم‌اکنون سمتی در شرکت ندارد اما هنوز این موضوع از سوی ثبت شرکت‌ها به صورت رسمی اعلام نشده است.

این موضوع در محافل تعلیم و تربیتی بازتاب بسیاری داشت و معلمان اعتقاد دارند که چرا نفر نخست وزارتخانه آنها باید به تجارت پوشاک بپردازد؟ چرا نباید به مسائل و مشکلات و دغدغه معلمان در وزارتخانه پرداخته شود؟ اصلا چرا باید رئیس جمهور فردی که خود مشغول تجارت است را به عنوان وزیر دستگاه تعلیم و تربیت کشور معرفی کند؟

**درگذشت «رضا امانی» و بی مهری آموزش و پرورشی‌ها

در بحبوحه انتخابات و مناظرات تلویزیونی و مطرح شدن نام وزیر آموزش و پرورش در خصوص واردات پوشاک خارجی و عدم توجه به مشکلات معلمان، موضوع دیگری وجود داشت که با بی مهری بسیار فراوان و به سادگی به فراموشی سپرده شد.

درگذشت رضا امانی، معاون پرورشی و فرهنگی اسبق آموزش و پرورش تهران که خدمات بسیار ارزنده‌ای در بخش پرورشی ارائه داده بود و مورد توجه وزارتخانه نشین‌ها قرار نگرفت، این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش همواره در سخنرانی هایش خود «پرورش» را بر «آموزش» مقدم می‌داند ولی در عمل به آن توجه‌ای نشد.

**خبر خوش وزیر آموزش و پرورش در هفته معلم چه بود؟

پیش از پایان سال گذشته موضوع عدم پرداخت معوقات فرهنگیان یکی از چالش‌های آموزش و پرورش بود که علی رغم قول‌های بسیاری که این معوقات تا پایان سال پرداخت می‌شود، دست معلمان را در نوروز خالی گذاشت.

با شروع سال جدید نیز مسئولان آموزش و پرورش در خصوص زمان پرداخت مطالبات فرهنگیان، این موضوع را به هفته معلم حواله دادند.

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در نهم اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران در خصوص مطالبات فرهنگیان اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش تا 3، 4 روز آینده در ارتباط با مسائل مربوط به مطالبات فرهنگیان اطلاع‌رسانی خواهد کرد و اخبار خوبی دارد.

در نهایت مشخص نشد که خبر خوب وزیر آموزش و پرورش برای فرهنگیان چه چیزی بود! 

به گزارش فارس، مطالبات باقی مانده فرهنگیان که عمده‌ترین آن حق التدریس و اضافه تدریس معلمان بود و از مهر ماه سال گذشته پرداخت نشده است، در نشست وزیر آموزش و پرورش مورد توجه قرار نگرفت.

تا امروز که 237 روز از مهر ماه گذشته است، پس از کش و قوس‌های فراوان و حتی سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، فقط دو یا سه ماه از حق التدریس ها پرداخت شد و زمان پرداخت حدود 5 ماه معوق فرهنگیان مشخص نیست.

**سند 2030 یا عهدنامه ترکمنچای؟

سند 2030 یکی از اسنادی است که سازمان بین المللی یونسکو در راستای اهداف خود آن را برای کشورها پیاده و آماده سازی کرده است و در سال گذشته نیز این سند در کشورمان رونمایی شد.

پس از گذشت ماه‌ها از رونمایی این سند، منتقدان و کارشناسان بارها این سند را محکوم کردند اما آموزش و پرورش و دستگاه‌ اجرایی توجهی به آن نداشتند و به دنبال اجرای آن در مدارس بودند​. این در شرایطی است که آموزش و پرورش خودش سند تحول بنیادین دارد و باید هر کسی که متولی دستگاه تعلیم و تربیت می‌شود، این سند را اجرایی کند.

به نظر می‌رسد در دوره چهار سال گذشته، سند تحول نظام آموزشی در ویترین‌ها نگهداری شد و عزم جدی برای عملیاتی شدن آن وجود نداشت و ندارد، اما وقت کافی برای رونمایی و توجه به سند غربی 2030 وجود داشت.

در نهایت 17 اردیبهشت ماه در دیدار مقام معظم رهبری با فرهنگیان سراسر کشور، رهبر انقلاب در خصوص اجرای سند 2030 در کشور به مسئولان اجرایی هشدار دادند.

البته وقتی سندی با عنوان تحول در نظام آموزشی وجود دارد، لزوم اجرای سند 2030 که غربی نیز هست، به نوعی رفتن به آغوش قراردادی مثل ترکمنچای است.

به گزارش فارس، معلمان در سال جاری هفته‌ای به نام «معلم» را لمس نکردند؛ تا زمانی که آموزش و پرورش اولویت و دغدغه مسئولان اجرایی کشور نباشد و تا زمانی که وزرای آموزش و پرورش از جنس تعلیم و تربیتی و دلسوز نباشند و تا زمانی که نگاه به معلم در جامعه و دستگاه اجرایی تغییر نکند، نباید از آینده جامعه توقع زیادی داشت.

انتهای پیام/

http://fna.ir/9WK4YL



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دولت بعد از ۲۳۷ روز فقط ۳ ماه از معوقات فرهنگیان را واریز کرد/ سند آموزش ۲۰۳۰ یا عهدنامه ترکمنچای!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..