تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از چهارطاقی دانشمندان ایرانی تا رمان گرگ دریا نوشته جک لندن

از چهارطاقی دانشمندان ایرانی تا رمان گرگ دریا نوشته جک لندنبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نام غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری در تاریخ ادبیات کشورمان با عنوان خیام ثبت شده و جهانیان را به شگفت واداشته است. این شاعر بنام فارسی‌زبان در طول زندگی خود با سرودن اشعاری در قالب رباعی تأثیر بسزایی در ساختار ادبیات فارسی داشته. به گونه‌ای که نامش همواره با فرهنگ و هنر جهانیان گره خورده است.


بنا بر این گزارش، از برجسته‌ترین کارهای خیام می‌توان به سر و سامان دادن گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک اشاره کرد. وی در عرصه‌‌های علمی نیز با عنوان «حجّةالحق» شناخته می‌شود.


شایان ذکر است هم اکنون نیز عرصه‌ علم و فرهنگ جایگاه ویژه‌ای را برای خیام در نظر دارند و از هر وسیله‌ای برای ادای دین به این دانشمند و شاعر نامور فارسی‌زبان بهره می‌برند. از وسایلی که برای ادای دین جهانیان به چهره های شناخته‌شده‌ای چون خیام در نظر گرفته شده می‌توان به معماری، هنرهای تجسمی و هنرهای تصویری اشاره کرد.


در اینجا باید گفت هنرمندان فعال در عرصه هنرهای تجسمی در دهه‌های اخیر توجه ویژه‌ای به خیام نشان داده‌اند و به عنوان مثال مجسمه‌ای با نام چهارطاقی دانشمندان ایرانی را خلق کردند و دولت جمهوری اسلامی ایران این مجسمه را  در ژوئن ۲۰۰۹ به عنوان نشانی از پیشرفت علمی صلح‌آمیز به دفتر سازمان ملل متحد در وین اهدا کرد و این مجسمه هم‌اکنون  در سمت راست ورودی اصلی سازمان ملل متحد قرار داده شده‌است.


گفتنی است؛ چهارطاقی دانشمندان ایرانی، ساختمان-مجسمه‌ای به شکل چهارتاقی بوده و ترکیبی از سبک‌های معماری و تزئینات هخامنشی و اسلامی در آن دیده می‌شود.

مجسمه‌هایی از خیام، ابوریحان بیرونی، زکریا رازی و ابوعلی سینا در چهارگوشه این ساختمان-مجسمه قرار گرفته‌اند.

یادآور می‌شود از مجسمه‌های دیگری که به یاد خیام ساخته شده‌اند، می‌توان به مجسمه‌ای از این شاعر اشاره کرد که در فروردین ۱۳۹۵ به همت مدیر انجمن بین‌المللی فرهنگ ایران در دانشگاه اوکلاهما آمریکا پرده برداری شد. این مجسمه ساخته استاد حسین فخیمی است.


در اینجا باید گفت از آثار هنری دیگری که به نام خیام مزین شده‌اند می‌توان از افلاک نمای خیام و پژوهشکده ستاره‌شناسی نیشابور، خانه ریاضیات نیشابور و تندیس خیام در بخارست نام برد.


خاطرنشان می‌شود؛ عرصه جهانی فیلم و داستان نیز با تولید آثاری چون فیلم عمر خیام، میراث‌دار: افسانه عمر خیام، رمان خیام و آن دروغ دلاویز نوشته هوشنگ معین‌زاده، رمان سمرقند به قلم امین معلوف و رمان گرگ دریا نوشته جک لندن به نام این شاعر و فیلسوف ایرانی ادای دین کرده است.

انتهای پیام/


 
 
 



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از چهارطاقی دانشمندان ایرانی تا رمان گرگ دریا نوشته جک لندن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..