تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رابطه مستقیم ایجاد شغل و صنعت گردشگری

به ازای هر 6 نفر #گردشگر خارجی که وارد کشور شود، یک #شغل به طور مستقیم و به ازای هر 25 گردشگر داخلی نیز یک شغل جدید ایجاد می شود.

"مطالعات انجام شده در سازمان میراث فرهنگی"

در جوامع امروزی در راستای تغییر در مدل زندگی شهری و روستایی و همچنین پاسخگو نبودن بخش صنعت به برآورده کردن نیازهای جاری زندگی عمومی مردم، دولت ها با ایجاد شغل های پر منفعت در بخش های دیگر و ایجاد زیر ساخت های مناسب برای پرکردن خلاء بخش صنعت و درآمدهای جانبی آن چاره اندیشی می کنند.

باید در نظر داشت یکی از صنایعی که در چندسال اخیر در سطح دنیا بسیار رشد کرده و در حال تکامل یافتن است،صنعت گردشگری است.

در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا گردشگری یکی از بخش های صادراتی مهم محسوب می شود که تفاوت آن با صادرات کالاها و خدمات این است که مصرف کننده آن را در کشور میزبان مصرف می کند. این صنعت پررونق، اگرچه نمی تواند اقتصاد شهر و مملکت را به طور کامل بسازد، اما تأثیر مثبتی از راه های مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد جوامع پیشرفته داشته است.

می توان گفت آثار مستقیم صنعت گردشگری از مخارج اولیه گردشگران برای کالاها و خدمات مصرفی ایجاد می شود. این بخش از اثرگذاری باعث ایجاد اشتغال مستقیم و کسب درآمدهای ارزی از طریق تولید و فروش کالاها و خدمات به گردشگران می شود و به رشد اقتصادی کمک می کند؛ درنتیجه برای رسیدن به این هدف، کشورهای مختلف از راه های مختلفی برای جذب گردشگر استفاده می کنند.

یکی از راه های جذب گردشگر و حضور هدفمند در بازار جهانی این صنعت، برگزاری نشست های بین المللی تخصصی در کشور میزبان است.

در حال حاضر، یکی از استراتژی هایی که در امر توسعه در بسیاری از کشورها به آن توجه می شود ترویج بخش های جدید مانند گردشگری و صادرات غیرسنتی است. به اعتقاد کارشناسان و دست اندکاران این صنعت، افزایش گردشگری به ویژه در کشورهای کم درآمد که امکان صنعتی شدن سریع را ندارند می تواند منجر به تنوع اقتصادی بدون اتکای بیش ازحد به صادرات سنتی شود.

از نگاهی دیگر گسترش روابط بین المللی با دیگر کشورهای دارای رونق گردشگری، موجب گرته برداری نقطه اتکاهای این صنعت و ترویج آن در بخش های مختلف این صنعت پرسود در سطح کشور می شود.

در کشور ما نیز باید قبول کنیم؛ امروزه گردشگری تبدیل به نبض تپنده اقتصاد کشور شده است و هر نوع برنامه ریزی برای آن می تواند به خارج کردن اقتصاد کشور از بخش تک محصولی وجایگزینی اقتصاد نفتی به وسیله آن کمک ویژه ای کند.

براساس مطالعات انجام شده در سازمان میراث فرهنگی کشور، به ازای هر 6 نفر گردشگر خارجی که وارد کشور شود، یک شغل به طور مستقیم و به ازای هر 25 گردشگر داخلی نیز یک شغل جدید ایجاد می شود.

قابل ذکر است که اشتغال زایی مستقیم در مواردی است که فرد به طور مستقیم با گردشگر در ارتباط است؛ همچون هتل ها، آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی و سایر خدمات حمل و نقل مسافر، رستوران ها، مراکز تفریحی، تجاری و جاذبه ها و غیره؛ اما اشتغال زایی کل شامل تأثیرات وسیع تر گردشگری در سه دسته مستقیم، غیرمستقیم است؛ شامل سرمایه گذاران این صنعت، زنجیره عرضه و خرید، تأثیرات دریافتی از گردشگر در غذا و نوشیدنی، سرگرمی و تفریح، پوشاک، مسکن و کالاهای خانگی و همچنین مخارج افرادی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری مشغول به کار هستند و معمولا جزو شاغلان فعال جامعه محسوب می شوند.

البته باید به این موضوع توجه داشت که روند جذب گردشگر زمان بر و وابسته به متغیرهای زیادی است، کارهای خوبی که در گذشته انجام شده و باید آنها را مد نظر قرار داده و ادامه داد و کارهایی که اجرایی نشده و باید با برنامه ریزی های مثمر آنها را شروع کرد.

با بررسی تجربه کشورهای موفق در جذب گردشگر به این نتیجه می رسیم که جذب گردشگر یک پروسه بلندمدت و زمان بر است و حتما باید در برنامه ریزی های کلان کشوری به این موضوع توجه لازم صورت پذیرد.

بر اساس پیش بینی سازمان تجارت جهانی تا سال 2020 میلادی تعداد گردشگران در کل دنیا به رقمی بالغ بر 6.1 میلیارد خواهد رسید و بیش از 50 درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق قابل رفع خواهد بود.

در آخر امید داریم نقشه ای که برای جذب حداکثری گردشگر و رونق صنعت گردشگری در کشور برنامه ریزی شده در میان دو مانع بزرگ ساختار اقتصادی کشور و وابستگی آن به درآمدهای نفتی از یک سو و وجود موانع فرهنگی و امنیتی بر سر راه جذب گردشگر خارجی از سوی دیگر دچار اختلال نشود و آن روز برسد که صنعت گردشگری در کشور ما،به جایگاه شایسته خود دست پیدا کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رابطه مستقیم ایجاد شغل و صنعت گردشگری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..