تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مشکلات خاورمیانه باید توسط کشورهای منطقه حل شود/ ایران و ترکیه منافع مشترکی باهم دارند

ساعت: 16:19 منتشر شده در مورخ: 1396/02/26 شناسه خبر: 1107492

رضا هاکان تکین با اشاره به منافع مشترک ترکیه و ایران در منطقه اظهار داشت: مسائل موجود در خاورمیانه باید با همکاری و مساعدت کشورهای منطقه و اعتماد متقابل حل شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در ایران طی سخنانی در کنفرانس "سیاست‌های ترکیه در خاورمیانه" در دانشگاه  شهید بهشتی تهران اظهار داشت: بدون اعتماد رسیدن به راه حل برای از بین بردن مسائل موجود در خاورمیانه امکان پذیر نیست؛ عدم حل این مسائل می‌تواند منجر به بحران‌های عمیق‌تری شود.

وی افزود: مشکلات موجود در خاورمیانه باید توسط کشورهای منطقه حل شود و همه این کشورها باید در این راه مشارکت کنند؛ موضع ترکیه نیز صلح پایدار، ثبات و توسعه اقتصادی در منطقه است، اعتماد مهترین نیاز کشورهای خاورمیانه در شرایط کنونی است.

سفیر ترکیه در ایران تاکید کرد: بدون حل این موضوع بقیه مسائل نیز حل نخواهد شد. ایران و ترکیه نیز باید اعتماد خود به یکدیگر را افزایش دهند.

تکین ادامه داد: خاورمیانه تحولات مهمی را گذرانده و به شرایط کنونی رسیده است. اشغال افغانستان، انقلاب ایران، جنگ ایران و عراق، اشغال عراق به دست ایالات متحده از جمله این تحولات بوده است که هم منطقه و هم جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه حل مساله فلسطین نیز با صلح پایدار در خاورمیانه میسر خواهد شد اظهار کرد: موج تغییراتی که از تونس شروع شد تمام منطقه را در برگرفته و نتایج خونینی در سوریه داشته است، به عنوان ترکیه همیشه مسائل خاورمیانه را از نزدیک تحت نظر داریم؛ تاریخ ما جدا از خاورمینه نیست. تمام جنبش‌های موجود در این منطقه ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.

تکین با اشاره به اینکه دو کشور ترکیه و ایران به عنوان دو کشور پیشرو در منطقه هستند افزود:این دو کشور هم در حال رقابت و هم در حال همکاری‌اند، تنها زمانی که به نقشه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این دو کشور چقدر برای یکدیگر اهمیت دارند.

وی افزود: عنصر اصلی سیاست بین المللی منافع ملی است اما این موضوع برای دو کشور ایران و ترکیه زیاد صدق نمی‌کند چرا که منافع ما مشترک است؛ اگر رقابتی نیز میان ما باشد، این رقابت در راستای منافع هر دو کشور است، زمانی که به روابطمان نیز نگاه می کنیم هر دو کشور در سیاست‌ها و اعمالشان با در نظرگرفتن این موضوع عمل می‌کنند.

تکین در پایان با اشاره به اینکه ترکیه هم از زاویه تاریخی و هم تجاری خواهان ثبات پایدار در منطقه بوده است، عنوان کرد: این موضوع هم برای ترکیه و هم برای منطقه مفید خواهد بود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مشکلات خاورمیانه باید توسط کشورهای منطقه حل شود/ ایران و ترکیه منافع مشترکی باهم دارند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..