تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




در پشت پرده گرانی برنج چه می گذرد؟

به گزارش افکارنیوز،

اگرچه بسیاری از مسئولان برای حفظ آرامش بازار از ثبات قیمت‌ها خبر می‌دهند، اما در میان کاروان گرانی‌ها نرخ برنج از سایر اقلام اساسی پیشی گرفته است.

مسئولین مربوطه هر کدام دلایلی برای این نوسانات مطرح می‌کنند به طوریکه اخیرا نمایندگان مجلس معتقدند برخی از سودجویان با احتکار برنج، قصد دارند که برنج خارجی را مهمان سفره‌های اقشار کم درآمد نمایند.

حال با وجودآنکه افزایش تصاعدی نرخ برنج تهدیدی برای حذف این کالای استراتژیک از سبد غذایی خانوار‌هاست به راستی چه کسی را می‌توان در آشفته بازار نوسانات قیمت‌ها مقصر دانست؟

علی اکبریان نائب رئیس انجمن برنج با رد احتکار برنج در انبار‌ها افزود: با وجود آنکه کارخانه‌ها و مغازه داران آماده عرضه ارقام کیفی و پرمحصول هستند از این رو احتکار برنج ایرانی صحت ندارد.

وی با اشاره به نوسانات اخیر برنج ایرانی در بازار گفت: طبق روال همه ساله خانوار‌ها سعی می‌کنند در ایام ماه رمضان از برنج ایرانی در سفره‌های خود استفاده نمایند از این رو افزایش جزئی قیمت برنج تا ابتدای فصل برداشت امری طبیعی است.

به گفته اکبریان نرخ هر کیلو برنج طارم کیفی در شمال ۱۲ هزار تومان است و این درحالی است که به سبب سودجویی دلالان با نرخ‌های بالاتر از این رقم در بازار تهران به فروش می‌رسد که دستگاه‌های مربوطه باید نظارت کافی بر این امور را داشته باشند.

نائب رئیس انجمن برنج با اشاره به راهکارهای اساسی در جهت جلوگیری از نوسانات قیمت‌ها تصریح کرد: دولت همزمان با فصل برداشت باید از برنج کاران میزانی خرید توافقی انجام دهد تا قیمت‌ها در فصل غیر تولید نوسان چندانی در بازار نداشته باشد.

***ثبات نرخ برنج در ماه رمضان

قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل برداشت برنج طی دو ماه آینده و محدودیت تولید داخل نوسانان جزئی قیمت‌ها امری بدیهی است.

وی با رد این امر که سودجویان قصد دارند با احتکار برنج داخلی، برنج خارجی را مهمان سفره‌های ایرانی نمایند، افزود: مصرف کنندگان برنج ایرانی به جز اقشاری معدود به سبب طعم و کیفیت بالای محصول به سمت و سوی برنج خارجی نخواهند رفت.

حسنی با اشاره به وضعیت قیمت برنج در ماه رمضان تصریح کرد: با توجه به نوسانات اخیر و عدم کشش تقاضا در بازار بعید است که نرخ برنج ایرانی در این ماه افزایش یابد.

به گفته وی با وجود زراعت سخت این محصول و هزینه‌های بالای تولید نرخ برنج در شرایط کنونی گران نیست.

***چه عواملی نوسانات نرخ برنج ایرانی را رقم زد؟

دلاور حیدرپور رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به روند فزونی تقاضا برای مصرف برنج ایرانی بیان کرد: طی سال‌های اخیر تقاضا برای مصرف برنج ایرانی به سبب سلامت و کیفیت بالا افزایش یافته که همین امر نوسانات قیمت را رقم زده است.

وی با بیان اینکه احتکار برنج ایرانی معنا ندارد، افزود: با وجود عرضه برنج نو طی دو ماه آتی احتکار از سوی سودجویان معنایی ندارد.

حیدرپور با اشاره به اینکه ۷۰ الی ۷۵ درصد نیاز کشور از تولید داخل تامین می‌شود، گفت: از این رو تقاضای چندانی برای برنج خارجی در بازار وجود ندارد که همین امر موجب شده کشاورزان عرضه برنج خود به بازار را مدیریت نمایند.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: طی سالیان گذشته کشاورزان همزمان با فصل برداشت محصول خود را یکجا به بازار عرضه می‌کردند که درنهایت این امر افزایش بی رویه قیمت در فصل غیر تولید را به همراه داشت از این رو برای تعادل بازار برنج کاران از این امر امتناع کردند.

وی با اشاره به تاثیر مدیریت واردات بر تولید داخل گفت: طی سال‌های اخیر با کاهش واردات رضایت مندی برنج کاران داخلی بالا رفت به طوریکه در زمین‌های بایر که امکان تامین آب وجود داشت از سوی کشاورزان به سطح زیر کشت اضافه شد.

به گفته حیدر پور علی رغم نوسانات نرخ برنج داخلی طی یکسال اخیر افزایش مجدد در ماه رمضان بعید است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «در پشت پرده گرانی برنج چه می گذرد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..