تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شرط پذیرش هدایت خداوند پذیرش حق است

به گزارش افکارنیوز،

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)در ادامه تفسیر  آیات نخست سوره بقره که امروز در حوزه علمیه آستان مقدس برگزار شد، گفت: در آیات سوم و چهارم سوره بقره مجموعاً پنج ویژگی برای متّقیان ذکر شده است : 1 ـ ایمان به غیب، 2 ـ اقامة نماز ، 3ـ انفاق ، 4ـ ایمان به قرآن و سایر کتب آسمانی، 5 ـ یقین به آخرت، اما در قرآن در آیاتی دیگر ویژگیهای اعتقادی، اخلاقی و عملی فراوانی برای اهل تقوا ذکر کرده است. برای نمونه در آیه 177 سوره بقره، هفده ویژگی برای اهل تقوا ذکر شده و نیز ده‌ها ویژگی در روایات برای متّقیان بیان شده است.

وی افزود: با تأمّل در این آیات و روایات و آنچه در معنای تقوا و مراتب آن بیان شد، به دو نکته مهم می توان دست یافت : 1 ـ تقوای کامل به معنای انجام تمام واجبات و مستحبات و اجتناب از همه محرمات و مکروهات است  2 ـ ذکر شماری از خصوصیات متقیان در یک آیه و یا یک روایت. برای نمونه و به تناسب موضوع بحث و یا مقضای حال مخاطب است.  

آیت‌الله ری‌شهری در آغاز تفسیر آیه پنجم از سوره بقره گفت: در این آیه حکمت ضرورت تقوا، ایمان و اقامه نماز و انفاق بیان شده که عبارت است از هدایت ربّانی و فلاح و کامیابی.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث افزود: مقصود از هدایت ربّانی، هدایت ویژه ربوبی است که اهل تقوا را به مقصد آفرینش خود می‌رساند. به عبارت دیگر هدایت قرآنی اعم از هدایت تشریعی و پاداشی است، اما هدایت ربّانی پاداشی برای کسانی است که هدایت تشریعی همگانی را به کار بسته‌اند و هدایت ربّانی دو نقش سرنوشت‌ساز در تکامل معنوی انسان دارد: یکی شرح صدر و دیگری فلاح.

آیت‌الله ری‌شهری در پایان خاطرنشان کرد: نخستین شرط پذیرش هدایت الهی و عمل به آن، آمادگی روانی برای پذیرش سخن حق است. هدایت ربانی موجب بازشدن دریچه‌های دل برای شنیدن حق و پذیرش عملی آن است که متناسب با مراتب مختلف تقوا، آلودگی‌های روحی از انسان دور می شود و زمینه برای شرح صدر فراهم می‌شود و شرح صدر زمینه‌ساز فلاح و کامیابی است که در جلسه آینده توضیح خواهیم داد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شرط پذیرش هدایت خداوند پذیرش حق است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..