تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




لپه برای بیماران دیابتی مفید است/ تغذیه بیماران دیابتی

 لپه را جزء خانواده ی نخودها دسته بندی کرده اند که از گیاهان دولپه ای محسوب می شود. ارزش غذایی حبوبات بسیار بالا است و فواید زیادی بر سلامتی دارند. حبوبات را می توان جایگزین گوشت کرد. غیر از پروتئینی که در حبوبات وجود دارد، نشاسته هم تا حدودی هست که این میزان می تواند انرژی بدن را تامین کند. آیا می دانید لپه برای بیماران دیابتی، لازم و مفید است؟

مواد مغذي لپه
* هر واحد غذايي لپه که حدود يک فنجان نپخته است، معادل يک واحد گوشت يعني 60 تا 90 گرم وزن دارد. بيش‌ترين ارزش غذايي حبوبات به پروتئينشان بازمي‌گردد و براي افرادي که دچار سوءتغذيه هستند، کودک يا سالمندند يک انتخاب مناسب تلقي مي‌شوند. با خوردن هر 100 گرم لپه 22 گرم پروتئين تامين مي‌شود بنابراين کساني که گوشت نمي‌خورند، بهتر است که لپه را به عنوان يکي از اعضاي خانواده حبوبات با برنج مخلوط و آن را مصرف کنند.

* از نظر انرژي يک واحد غذايي لپه پخته، حدود 231 کيلوکالري انرژي و 16 گرم پروتئين دارد.

* لپه منبع خوب ويتامين B١، B٦ و اسيدفوليک نيز مي‌باشد البته به شرطي که خيلي پخته نشود چون ويتامين‌هاي گروه B در برابر حرارت ناپايدارند.

* جالب است بدانيد که لپه از منابع گياهي کلسيم نيز هست به طوري که با خوردن 100 گرم از آن حداقل 60 ميلي‌گرم کلسيم تامين مي‌شود البته اين مقدار جذب پايين‌تري دارد اما براي آن‌هايي که شير و لبنيات نمي‌خورند يک عادت غذايي مناسب تلقي مي‌شود.

لپه و بيماري‌هاي قلبي عروقي
* لپه منبع غني فيبر است به همين دليل براي کاهش کلسترول خون و کاهش بيماري‌هاي قلبي – عروقي توصيه مي‌شود.
* عامل ديگري که باز هم لپه را در کاهش بيماري‌هاي قلبي – عروقي و تنظيم فشارخون برجسته مي‌سازد، وجود پتاسيم است.
به طوري که هر واحد آن حدود 710 ميلي‌گرم پتاسيم دارد. در مقابل پتاسيم، مقدار سديم لپه کم است و به همين خاطر به افراد فشارخوني خوردن آن توصيه مي‌شود.
* لپه مانع از ايجاد پلاک در رگ‌هاي خوني مي‌شود از اين رو به حفظ سلامت قلب کمک مي‌کند

لپه و کم‌خوني فقر آهن
لپه از نظر مواد معدني منبع خوب آهن بوده و براي افرادي که کم‌خون هستند، ماده غذايي مناسبي به حساب مي‌آيد. مصرف هر پيمانه لپه، 14درصد نياز روزانه بدن به آهن را تامين مي‌کند.

لپه و سلامت دستگاه گوارش

همان‌طور که ذکر شد لپه منبعي غني از فيبر است به همين دليل براي پيشگيري از يبوست توصيه مي‌شود و احتمال ابتلا به بيماري‌هاي روده را کاهش مي‌دهد و در کاهش وزن نيز موثر است.

لپه و بيماري ديابت
آخرين تحقيقات انجام‌شده بيانگر اين است که لپه حاوي کلسيم و منيزيم و اسيد چرب است و از اين لحاظ براي بيماران ديابتي فوق‌العاده عالي است. لپه موجب مي‌شود که کليه‌هاي اين بيماران خوب کار کند و چون حاوي آنتي‌اکسيدان نيز هست براي کاهش فشارخون بالا بسيار خوب و مفيد است.
گفتني است کربوهيدرات و پروتئين موجود در حبوبات باعث مي‌شوند فرد ديابتي مدت زيادي در طول روز احساس سيري کند و به سراغ مواد شيرين نرود.
همچنين لپه داراي فيبر بالايي است و مي‌تواند جايگزين خوبي براي نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نبايد خيلي زياد پخته شود.

لپه در مقايسه با ساير حبوبات
بهتر است لپه در برنامه غذايي هفتگي حداقل يکي، دو بار مصرف شود. يکي از ويژگي‌هاي بارز لپه در مقايسه با ديگر حبوبات اين است که سريع پخته مي‌شود.
البته لپه هم مانند ساير حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته مي‌شود به مراتب نفخش کمتر از ساير حبوبات بوده و خيلي نياز به خيساندن ندارد اما افرادي که احساس مي‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ مي‌شوند، بهتر است آن را خيسانده، آب آن را دور بريزند و بعد آن را به غذايشان اضافه کنند.

tnews




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «لپه برای بیماران دیابتی مفید است/ تغذیه بیماران دیابتی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..