تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۱۴ اردیبهشت؛ سالگرد مرگ آیزاک بارو ریاضیدان و خداشناس سرشناس انگلیسی

۳۴۰ سال پیش در چنین روزی (۴ می سال ۱۶۷۷ میلادی)، آیزاک بارو، ریاضیدان مسیحی در شهر لندن دیده از جهان فروبست. وی یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان عصر خود بود.

آیزاک بارو در اکتبر سال ۱۶۳۰ میلادی در لندن متولد شد. زمانی که آیزاک ۴ سال داشت مادرش را به خاطر بیماری از دست داد و سپس پدرش او را نزد پدربزرگش فرستاد تا نزد او پرورش یابد. آیزاک تحصیلات خود را در مدرسه چارترهاوس آغاز کرد و سپس به مدرسه فلستد رفت و در آنجا به فراگیری زبان یونانی، زبان لاتین و منطق پرداخت و خود را برای ورود به دانشگاه آماده کرد. او سپس وارد کالج ترینیتی در کمبریج شد و در این دانشگاه به تحصیل پرداخت و با تلاش فراوان توانست به‌عنوان دانشجوی ممتاز در سال ۱۶۴۸ فارغ‌التحصیل شود. آیزاک بارو تحصیلات خود را ادامه داد و فوق لیسانسش را در سال ۱۶۵۲ از دانشگاه کمبریج دریافت کرد. او بعد از فارغ‌التحصیلی چند سال در کالج دانشگاه باقی ماند و حتی به وی پیشنهاد استادی زبان یونانی در دانشگاه داده شد؛ اما آیزاک این پیشنهاد را نپذیرفت و ترجیح داد به سفر خارج از کشور بپردازد و بدین ترتیب چهار سال بعد را در کشورهای ایتالیا، فرانسه و عثمانی سپری کرد.

آیزاک بارو بعد از سفرهای زیاد و ماجراجویی‌های فراوان سرانجام سال ۱۶۵۹ به انگلستان بازگشت. بعد از بازگشت به انگلستان به‌عنوان استاد مذاهب یونانی در دانشگاه کمبریج مشغول به کار شد، سال ۱۶۶۲ به خاطر مهارت بالا در ریاضیات به‌عنوان استاد علم هندسه در کالج گرشهام مشغول به تدریس شد و سال ۱۶۶۳ به‌عنوان اولین دارنده‌ی کرسی ریاضیات لوکاسین دانشگاه کمبریج انتخاب شد. کرسی ریاضیات لوکاسین، یک سمت معتبر علمی در جهان است که در سال ۱۶۶۳ به وسیله‌ی هنری لوکاس در دانشگاه کمبریج انگلستان ایجاد شد. آیزاک بارو تا سال ۱۶۶۹ این کرسی را در اختیار داشت و بعد از آن نوبت به آیزاک نیوتن رسید تا در  این سمت فعالیت کند. در این دوران، آیزاک بارو دستاوردهای مهم خود را منتشر کرد و به تربیت افرادی نظیر آیزاک نیوتن پرداخت که به‌شدت تحت تأثیر وی قرار داشت.

آیزاک بارو نخست دستاوردهای مهم خود را در هندسه منتشر کرد و زیربنای نظریه حساب دیفرانسیل و انتگرال را پی‌ریزی کرد و در ادامه دانش خود را در فیزیک نور منتشر کرد که آن نیز زیربنایی بود برای گسترش علم فیزیک نور. آیزاک بارو که استاد آیزاک نیوتن بود در سال ۱۶۶۹ از کرسی‌های استادی خود استعفا داد و آیزاک نیوتن را به‌عنوان جانشین خود پیشنهاد و از وی حمایت کرد. بعد از آن آیزاک بارو بیشتر زمان خود را صرف ساخت و توسعه کتابخانه دانشگاه کرد و تا پایان عمر در آنجا باقی ماند.

آیزاک بارو، در تاریخ ۴ می سال ۱۶۷۷ در سن ۴۶ سالگی دیده از جهان فروبست.

از اتفاقات مهم روز ۱۴ اردیبهشت (۴ می) می‌توان به تولد موسیقی‌دان ایتالیایی، بارتولومئو کریستوفوری در سال ۱۶۵۵ اشاره کرد که مخترع ساز پیانو است. کانو جیگارو، بنیان‌گذار ژاپنی ورزش جودو نیز در این روز و در سال ۱۸۶۰ فوت کرده است.

این مطلب در تاریخ ۱‍۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۱۴ اردیبهشت؛ سالگرد مرگ آیزاک بارو ریاضیدان و خداشناس سرشناس انگلیسی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..