تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شهرداری در تور فعالان محیط‌زیست/ انتقاد از عملکرد زیست‌محیطی شهردار تهران

شهرداری در تور فعالان محیط‌زیست/ انتقاد از عملکرد زیست‌محیطی شهردار تهران

يکي از دامنه‌هاي فعاليت او و مجموعه شهرداري تهران که در اين دوره از انتخابات، ‌محيط‌زيست است؛ موضوعي که اگرچه سال‌ها مورد بي‌توجهي افکار عمومي و مسئولان قرار گرفته بود اما مدتي است که به جايگاه خودش نزديک مي‌شود و مردم درباره‌اش حساس شده‌اند. تأثير اين موضوع را در مناظره بين نامزدهاي رياست‌جمهوري ديديم؛ البته در اين برنامه قاليباف از عملکرد خودش در حوزه محيط‌زيست به‌عنوان شهردار تهران دفاع کرد و از اقداماتي مانند توليد برق از زباله‌هاي تهران نام برد اما گويا حرف‌هايي که زد صداي منتقدان را درآورده است؛ به‌عنوان مثال، مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره ادعاي قاليباف در زمينه توليد برق از زباله مي‌گويد: «در حوزه محيط‌زيست هيچ کار خاصي از او نديدم، از‌همين‌رو خود را هر چه مي‌خواهد بنامد اما ادعا نکند، شهردار محيط‌زيستي است.»

اسماعيل کهرم با تأکيد بر اينکه اقدامات قاليباف در زمينه بازيافت زباله در سطح پايين و آزمايشي است، گفت: «کود کمپوستي هم که توليد مي‌شود، داراي کيفيت بسيار پايين بوده و پر از شيشه و پلاستيک است، از‌سوي‌ديگر، ميزان الکتريسیته‌ بسيار کمي توليد مي‌شود و جاي سؤال دارد، چرا قاليباف در مناظره هيچ آماري ارائه نداد؛ در حقيقت، هيچ آماري وجود ندارد زيرا کارهايي که دراين زمينه صورت گرفته آن‌قدر سطحي است که ارزش ندارد به آن اشاره شود.»

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست به روند نابودي باغ‌هاي تهران اشاره کرد و گفت: «قاليباف درحالي خود را به‌عنوان شهردار محيط‌زيستي عنوان مي‌کند، که شهردار سازه و ساختمان است و همه پروژه‌هايش جنبه نمايشي دارد، ما هيچ کار خاصي از او نديديم. پروژه پل صدر به ترافيک و آلودگي هوا دامن زد، قاليباف خود را هر چه مي‌خواهد بنامد اما ادعا نکند، شهردار محيط‌زيستي است.»
اين بوم‌شناس و فعال زيست‌محيطي در مورد معضلات درياچه مصنوعي چيتگر گفت: «درياچه مصنوعي براي جا افتادن زمان زيادي نياز دارد؛ البته اين پرو‍ژه هم جنبه نمايشي داشت. متأسفانه مشکل اصلي درياچه چيتگر اين است که آب داخل آن راکد بوده و هيچ کانالي براي آن پيش‌بيني نشده است و آب جريان ندارد.»

قبلا هم قاليباف گفته بود دولت از طرح حذف موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري عقب‌نشيني کرده و اعلام کرده بود شهرداري تهران براي اين موضوع برنامه ارائه داده و به اين برنامه بي‌توجهي شده است. اين حرف باعث شده بود که سعيد متصدي، معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست واکنش نشان دهد. او گفت: «شهرداري تهران هيچ طرحي براي موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري ارائه نکرده و اين طرح با تأکيد شخص رئيس‌جمهوري و پيگيري معاونان رئيس‌جمهوري مصوب شده است.»

او به اين موضوع هم اشاره کرد که شهرداري تهران خود در مورد کاهش آلودگي هواي اين شهر وظايفي دارد که بايد آنها را انجام بدهد. متصدي گفت: «يکي از مباحث مهمي که شهرداري تهران بايد به آن توجه کند اين است که درباره شهري همچون تهران يکي از مهم‌ترين استراتژي‌ها براي کنترل آلودگي هوا، توسعه سيستم حمل‌و‌نقل عمومي و مديريت ترافيک است و لذا به شهرداري تهران توصيه مي‌شود با تمرکز بر اين دو حوزه و توسعه حمل‌و‌نقل عمومي و افزايش اطمينان شهروندان به سيستم حمل‌و‌نقل عمومي از طريق افزايش خطوط مترو و بي‌آرتي و اتوبوسراني در راستاي کاهش آلودگي هواي تهران گام بردارد.»

بزرگراه‌سازي چاره تهران نيست

موضوعي که متصدي به آن اشاره کرد يعني نقش شهرداري تهران در کاهش آلودگي هوا از طريق توسعه حمل‌و‌نقل عمومي يکي از قديمي‌ترين خواسته‌هاي شهروندان و فعالان محطيط زيست است. آنها فعاليت‌هاي شهرداري را در زمينه توسعه سيستم‌هايي مانند مترو خوب و مفيد مي‌دانند اما از طرف ديگر از سياست‌هاي بزرگراه‌سازي شهرداري تهران به شدت انتقاد مي‌کنند؛ به‌عنوان مثال، اقدام شهرداري در زمينه پل دو طبقه صدر با انتقادهاي فراواني روبه‌رو شد و عده زيادي فکر مي‌کردند به‌جاي اين کار مي‌شد به حمل‌و‌نقل عمومي توجه بيشتري نشان داد. انتقادها از اين پروژه شهرداري وقتي بيشتر شد که خبر چند برابر شدن هزينه ساخت آن ظرف مدت سه سال خيلي‌ها را متعجب کرد مثلا مهدي روانشادنيا، عضو هيأت‌مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با بيان اينکه با هزينه ساخت پل صدر مي‌توانستيم حداقل دو برابر پل ساخته شده خطوط مترو ايجاد کنيم، مي‌گويد: «اگر به اين نتيجه برسيم که با هزينه‌اي که براي ساخت پل صدر داشتيم مي‌توانستيم بيش از دو برابر طول پل صدر، مترو بسازيم و در اختيار مردم قرار دهيم، آيا ساخت پل صدر توجيه اقتصادي داشت؟ بايد بگويم که مشکل ترافيک با بزرگراه‌سازي حل نمي‌شود، شما هر چقدر بزرگراه بسازيد به همان مقدار ماشين به آنها وارد مي‌شوند. بايد به راه‌هاي ديگر فکر کرد.»

باغ‌هاي به تاراج رفته

يکي ديگر از انتقادهايي که در زمينه محيط‌زيست به شهرداري تهران وارد مي‌شود، موضوع تخريب باغ‌هاي تهران است که هر چند وقت يک‌بار يکي از مسئولان يا فعالان محيط‌زيست درباره‌اش حرف مي‌زند. غلامرضا انصاري، عضو شوراي شهر تهران با انتقاد از شهرداري مي‌گويد: «هفت هزار هکتار باغ‌هاي شمال شهر تهران در طي سال‌هاي مديريت آقاي قاليباف نابود شد و حدود ۶۰ هزار ميليارد بدهي روي دست شهرداري تهران ماند. قاليباف اموال، مستغلات و زمين‌هايي که مي‌توانست، در شرايط بحراني به مدد مديريت شهري بيايند را از بين برد و پروژه‌هاي نمايشي با بودجه‌هاي فراقانوني به اجرا درآورد.»

عضو شوراي شهر تهران با تأکيد براينکه حساس‌ترين پست‌هاي شهرداري را در اختيار نيروهاي بازنشسته نظامي قرار داده است، گفت: «من تعجب مي‌کنم که چطور بازنشسته‌ها مي‌توانند مديريت مدرن انجام دهند اما افراد تحصيلکرده و متخصص مديريت سنتي دارند؟»
انصاري با اشاره به ادعاي شهر تهران مبني‌بر توليد برق از زباله گفت: «در ۱۲ سال مديريت قاليباف بر شهرداري هيچ اقدام مثبتي در زمينه بازيافت زباله انجام نشده و اين کارخانه برق نيز حتي ۲۰ درصد زباله تهران را پوشش نمي‌دهد و از تکنولوژي‌هاي عقب‌افتاده در آن استفاده شده که هيچ منفعتي براي شهر ندارد. اگر مدعي است؛ شهرداري از بازيافت زباله درآمد دارد، ارقام و عددها را اعلام کند و گزارشات مالي را به مردم ارائه دهد.»

اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به ساخت‌وسازهاي بي‌رويه شهردار تهران به‌ويژه در شمال‌غرب و شمال‌شرق تهران گفت: «ايشان پول‌هاي بادآورده‌اي که از عوارض اين ساختمان‌ها به دست آورده را خرج انجام پروژه‌هاي نمايشي مي‌کند، درحالي‌که همين ساخت‌وسازهاي بي‌رويه بودند که تصفيه هوا در تهران را با مشکل روبه‌رو کرد و به ترافيک دامن زد. پل‌هاي طبقاتي و تونل‌هايي که ساخته و به آنها افتخار مي‌کند، در حقيقت همه بدون توجه به حمل‌و‌نقل و موارد ايمني کافي خود به يک فاجعه ترافيکي تبديل شده به‌طوري‌که اکنون تهران فقط يک پارکينگ بزرگ است. قاليباف هرگز پاسخ درستي در شورا به سؤالات اعضا نداد و شاهد همين امر در مناظره ديشب نيز بوديم. براي مثال در حادثه پلاسکو در زمان وقوع حادثه، ايشان براي تبليغات انتخاباتي به قم رفته بود و رئيس دفتر خود را به محل حادثه فرستاده بودند.»

۴۷۲۳۵




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شهرداری در تور فعالان محیط‌زیست/ انتقاد از عملکرد زیست‌محیطی شهردار تهران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..