تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نقش گمرک و مناطق آزاد در قاچاق کالا

به گزارش افکارنیوز،

در همین راستا فرود عسگری، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با ذکر دستاوردهای گمرک در زمینه مبارزه با قاچاق و کنترل واردات اظهار کرد که سامانه جامع گمرکی شفافیت را در سیستم تجارت کشور حاکم کرده است. این گفت‌وگوی کوتاه را بخوانید:

برخی افراد و کارشناسان، گمرک را متهم اصلی قاچاق می‌دانند. آیا کوتاهی در گمرک صورت می‌گیرد که چنین موضوعی عنوان می‌شود؟

ابتدا باید عرض کنم که من کاری به اظهارنظرها و اتهاماتی که به گمرک زده می‌شود ندارم و تنها عملکرد این سازمان را در رویه تجارت بیان می‌کنم. از زمانی که سامانه جامع گمرکی راه‌اندازی شد، رویه‌های گمرکی برای انجام فرآیند تجارت همه به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. دور شدن عوامل انسانی می‌تواند یکی از گام‌های مثبت گمرک برای شفافیت باشد. اکنون هر کسی که قصد واردات یا صادرات کالایی را داشته باشد، باید به صورت الکترونیکی ثبت سفارش خود را انجام دهد و این کار از طریق سایت انجام می‌پذیرد.

ارزیابی کالا چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد، مدارک آن مورد بررسی قرار گرفته و ارزیاب آن کالا را سیستم تعیین می‌کند، درحالی که در گذشته افراد خودشان ارزیاب را تعیین می‌کردند، اما با سیستمی شدن این رویه شفافیت بیشتری را در امر تجارت حاکم کردیم.

یکی از مسئولان دولتی عنوان کرده که قاچاق از مبادی رسمی گمرک صورت می‌گیرد. پاسخ شما در این زمینه چیست؟

قاچاق از گمرک صورت می‌گیرد؟ از زمانی که سامانه جامع گمرکی طراحی و راه‌اندازی شده قاچاق روند نزولی پیدا کرده و این نشان می‌دهد که گمرک نقش بسزایی در این بین دارد. جالب است که گمرک از سوی قوه قضاییه و معاون اول دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان دستگاه برتر مبارزه با قاچاق اعلام شده است. بعد چگونه است که این سازمان در قاچاق دست دارد؟ برخی اظهارنظرها متاسفانه غیرکارشناسی است و ما هم برای پاسخ به این موضوع تنها به عملکرد خودمان تکیه می‌کنیم. یکی دیگر از اقدامات مثبت گمرک خرید ایکس‌ری‌هایی است که به مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمک می‌کند. با استقرار این دستگاه‌های کنترل‌کننده قطعا شاهد روند نزولی حجم قاچاق در کشور خواهیم بود.

قرار بود گمرک در مناطق آزاد استقرار پیدا کند. پیش‌بینی شما از کنترل واردات و مبارزه با قاچاق از مناطق آزاد چیست؟

هر جایی که گمرک مستقر شود، قطعا همه رویه‌های سیستمی و الکترونیکی اجرا خواهد شد و فرقی با مرزهای دیگر ندارد. این کار باعث می‌شود شفافیت واردات بیشتر اتفاق بیفتد و مشخص می‌شود چه کالایی از کدام مرز چگونه وارد سرزمین اصلی شده است. مبارزه با قاچاق، هدف اصلی گمرک است و آن را ادامه خواهد داد.

در صحبت‌هایتان اشاره کردید که رویه‌های گمرکی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. اگر مشکلی در روند تجارت به وجود آمد، در آن زمان چگونه خدمات ارائه خواهد شد؟

گمرک شهید رجایی که بزرگ‌ترین مرز وارداتی کشور است، زمانی جای سوزن انداختن در آن وجود نداشت، اما اکنون در روز به زحمت ده نفر مراجعه‌کننده دارد. اگر مشکلی باشد حتما بخش فناوری گمرک و کارشناسان این حوزه رفع خواهند کرد و پاسخگو خواهند بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نقش گمرک و مناطق آزاد در قاچاق کالا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..