تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بی‌علامتی، شایع ترین علامت فشار خون؟!

به نقل از ایران پزشک، عبدالوهاب برادران با اشاره به بیماری‌های واگیردار و عفونت‌ها به عنوان مهم‌ترین معضل بهداشتی جامعه در گذشته، گفت: امروزه بیماری‌های غیر واگیر و در راس آن‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین بار بیماری را در ایران دارد. بر اساس آخرین آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۰ برای ایران گزارش کرد، ۷۳ درصد بار بیماری‌ها یعنی مرگ، سال‌های ناتوانی، کاهش کیفیت زندگی به خاطر مسائل غیر واگیردار و در راس آن‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی افزود: مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان اگر طبق آخرین آمارها ۳۱ درصد باشد، در ایران بین ۴۱ تا ۶۳ درصد است و غیر از ترکیه و مصر، ایران در منطقه از همه بالاتر و از رنج دنیا نیز بالاتر است. در نتیجه حتما باید به عنوان یک قاتل ماهر نسبت به بیماری‌های قلبی و عروقی توجه جدی شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به عوامل خطر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، اظهار کرد: فشار خون، چاقی و کم تحرکی، مسائل تغذیه‌ای، چربی خون، سیگار، افسردگی و استرس عوامل خطری ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

وی در ادامه به فشار خون نیز اشاره کرد و گفت: فشار خون شیوع بسیار بالایی دارد؛ یعنی حدود یک سوم تا یک چهارم دچار فشار خون هستند و این یعنی شیوع بسیار بالا و یک سوم افراد دچار فشار خونی اصلا نمی‌دانند که فشار خون دارند. شایع‌ترین علامت فشار خون، بی‌علامتی است و این یعنی زنگ خطر و اگر به طور فعال برای فشار خون اقدام نکنید خودش را با عوارض فشار خون مثل سکته قلبی و مغزی نشان دهد.

برادران با ذکر این‌که ۵۰ درصد علت مرگ بیماری‌های قلبی و عروقی به خاطر فشار خون است، هشدار داد: یعنی اگر فشار خون را کنترل و مسایل تغذیه‌ای را رعایت کنیم، ۵۰ درصد از عامل این نوع مرگ را کم کرده و در حدود ۶۶ درصد علت سکته مغزی هم به خاطر فشار خون است.

وی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از فشار خون چه کنیم، گفت: اول باید مسائل تغذیه‌ای رعایت شود از جمله کاهش مصرف نمک؛ باید در حدود ۲٫۵ گرم یعنی به اندازه یک قاشق چای خوری مصرف کل نمک ما در روز باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مصرف کربوهیدرات از جمله نشاسته که در نان، برنج، نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه نیز باید کاهش یابد.

وی چاقی را از عامل‌های ایجاد فشار خون دانست و گفت: در حدود ۶۰ درصد افراد در ایران دچار چاقی هستند و این زنگ خطر بزرگی است. همچنین ۵۰ درصد افراد فشار خونی چاق هستند.

برادران با بیان این‌که باید مصرف سبزیجات و میوه در سبد تغذیه باشد، اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که باید حتما ماهی دو بار در هفته مصرف شود.

این متخصص قلب و عروق در برنامه «صبح و گفت‌وگو» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: آخرین مطالعات می‌گوید اگر مصرف مداوم چای سیاه سه تا چهار فنجان در شبانه روز مصرف شود باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون می‌شود. همچنین قهوه هیچ ارتباطی با افزایش فشار خون نداشته و حتی ممکن است باعث کاهش قند و مقاومت به انسولین و حتی کاهش ایجاد نارسایی قلب شود.

ایران پزشک




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بی‌علامتی، شایع ترین علامت فشار خون؟!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..