تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خدایا! اخلاق مان را به بیست سال قبل برگردان

افسوس که امروز به راحتی از آمارهای بد و تلخ حرف می زنیم و خروارخروار راهکاری که گروه گروه کارشناس در کرورکرور رسانه می گویند و می نویسند دردی که دوا نمی کند هیچ، می گذرد و می گذریم. کدام یک از ماست که انکار کند، در روابط اجتماعی امروز ما قبح دروغ شکسته و به کرات شنیده و گفته می شود؟! قبح تهمت شکسته و به وفور اتفاق می افتد... قبح تخریب شکسته و در حجم بالا دیده و خوانده می شود... قبح پرده براندازی شکسته و هرکس "آتو"ی ریز و درشتی از حریف و رقیب بیابد، به ثانیه نکشیده -بی تحقیق از صدق و کذب- می دواند در شبکه های پرشمار اجتماعی و کو تا اعاده حیثیت و تکذیب از سوی کسی که اتهامی به او زده شده؟!

بوسعید ابوالخیر، عمرا باور نداشت که بیتی از رباعی اش، روزی به هیچ وجه مصداق نداشته باشد و بی معنی از آب دربیاید:"هست از پس پرده گفتگوی من و تو/چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من".

اینهمه پرده برمی افتد و همه سرجای خود هستند و دقیقه ای بعد، تخریب پشت تخریب و مچ گیری و پرونده سازی و افشاگری پشت به پشت، فوران می کند.

در محافل مردمی و رسانه ای، وقتی از سقوط اخلاقی چند ساله اخیر در جامعه ایران، صحبت می شود، بسیاری نوک پیکان را به سمت ادبیات و رفتار رئیس دولتهای نهم و دهم نشانه می گیرند و خاصه به لحن و گفتار و کردار او در مناظرات ۸۸ اشاره می کنند. البته که بی دلیل و تاثیر نیست اما حتی اگر دربست این دلیل را بپذیریم، باید قدری کلاهمان را قاضی کنیم و نوک پیکان را به سمت خودمان هم بگیریم.

فرهنگ و جامعه ای که از بدرفتاری و کج خلقی و نامحترمی تا این حد تاثیر می پذیرد و تغییر رویه می دهد و از صداقت به سمت دروغ و از آبروداری به سمت آبروریزی حرکت می کند-در حالی که به زشتی این امور واقف است- وای به حالش! اخلاق باید حصن حصین و دژ محکمی باشد که چنان شاهنامه حکیم طوس، از باد و باران هزاران هزار سال، گزندی نیابد چه برسد به خدشه ای هشت ساله که به اسم مهرورزی، پایه گذار رسوم نازیبا شد.

■■■

الان فقط یک هفته از مهلت قانونی تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم گذشته که آتش بار دو طرف در اکثر قریب به اتفاق محتواهای منتشر شده در کانال ها و صفحات، مبتنی بر تخریب و مچ گیری و عیب یابی حریف است نه مبتنی بر داشته ها و محاسن و نقاط قوت خویشتن. هواداران نامزدها، خصوصا نامزدهای دو جریان اصولگرایی-انقلابی و اصلاحی-اعتدلالی، گویا تلاشی برای تبیین برنامه ها و قوت های نامزد مورد حمایت خود نمی کنند‌. تمرکز اصلی بر افشاگری و برجسته سازی نقاط ضعف حریف است تا فریاد کردن نقاط قوت نامزد خود. یک نمونه کوچکش فقط این است: هواداران ابراهیم رئیسی، فایل صوتی حسام الدین آشنا را چماق کرده اند و هواداران حسن روحانی، حضور سعید مرتضوی در سخنرانی مسجد حظیره یزد را.

مثل بقیه امور، متن را رها کرده ایم و حاشیه را چسبیده ایم. خدا به سه هفته باقیمانده از تبلیغات رحم کند و به مردمی که قرار است در گرد و غبار و دود و توفان و شلوغی و هیاهو و قیل و قال، واقعی ترین و صادقانه ترین برنامه ها را بشنوند و تحلیل کنند و بسنجند و بیابند و دست به انتخاب بزنند‌؛ مثل هواپیمایی که در مه غلیظ یا گرد و غبار، باید باند فرود را ببیند و روی زمین بنشیند. می شود؟ نمی شود! آواره آسمان خواهد شد تا غبار فرو نشیند یا مه فرارود.

■■■

لحظه ای جنس و نوع رقابت ها و ادبیات نامزدها و خصوصا گفتار و کردار هواداران آنها را در روزهای منتهی به دوم خردا ۷۶ مرور کنید. از برنده تا بازندگان، منهای استثنای کارناوال شورا-که سریع و شدید تکذیب شد و غبار فرونشست- لحظه ای پا فراتر از مرزهای اخلاق نگذاشتند. ای کاش آن روزها بود و ای کاش، بداخلاقی، هزینه ای نجومی روی دست یک نامزد و هوادارانش می گذاشت!

عقب گرد خوب نیست اما خدایا! برای تو که کاری ندارد. هیچ چیز حتی قیمت ها را اگر نمی خواهی به اردیبهشت و خرداد ۷۶ برگردانی، فقط اخلاق مان را به آن روزها برگردان. ای کاش!

* روزنامه نگار و مجری تلویزیون 

۴۷۴۷ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خدایا! اخلاق مان را به بیست سال قبل برگردان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..