تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اراضی شور کشور 75 درصد افزایش داشته است

فهمی در همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار؛

اراضی شور کشور 75 درصد افزایش داشته استبه گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان قم، هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در نخستین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران که در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه بحران‌های طبیعی می‌تواند به بحران‌های اجتماعی تبدیل شود، اظهار داشت: ارزش اقتصادی آب در بخش‌ های مختلف کشاورزی و صنعتی مشخص شده است، به همین علت نباید نسبت به آن غافل باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه حق‌آبه زیست محیطی دریاچه نمک نزدیک به 154 میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: تعیین سرانه 500 متر مکعب به ازای هر نفر نشان از شرایط کمبود شدید آب است به همین علت از سال 90 وضعیت نامطلوبی داریم.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو از حضور جمعیت بیش از یک میلیون نفر در استان قم یاد کرد و گفت:‌ 36 دشت در حوضه دریاچه نمک وجود دارد که همه آن‌ها دشت ممنوعه است و تاکنون طرح‌های جامع بسیاری در این استان دنبال شده که به پیشرفت فیزیکی قابل توجهی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سدها متهم اصلی مشکلات کشور هستند، عنوان کرد:‌ افزایش 2 درجه‌ای دمای استان قم سبب افزایش 12 درصدی میزان تبخیر آب شده، به همین علت میزان آب سطحی در برخی از مناطق استان به 40 درصد رسیده است.

فهمی با بیان اینکه سالانه حجم قابل توجهی از منابع فراشور دریاچه نمک به آبخوان‌های استان بازگشت داده می‌شود، مطرح کرد: میزان مصارف آب کشور در 15 سال اخیر دو برابر افزایش داشته است چرا که الگوهای مصرف از الگوهای جهانی فاصله بسیاری دارد.

وی از افزایش 75 درصدی اراضی شور یاد کرد و ادامه داد: میزان فرسایش استان قم 3 برابر آمار فرسایش منطقه و چندین برابر آمار فرسایش جهان است.

فهمی با تاکید بر اینکه بحران‌های کنونی سبب افزایش تهدیدهای اجتماعی و اقتصادی می‌شود، افزود: اینکه فقط شعار دهیم که بحران‌های کنونی ناشی از نبود مدیریت در حوزه آب است نمی‌تواند نتیجه‌‌ای را به دنبال داشته باشد.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: اکنون زمان تغییر در حکمرانی بر آب است، چرا که رویکردهای گذشته نمی‌تواند مشکلات را رفع کند، به همین علت بنده قبول دارم که نبود مدیریت در بخش‌های مختلف قابل مشاهده است اما اکنون باید به دنبال راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکل باشیم.

وی از اهتمام بدنه کارشناسی کشور در راستای رفع مشکل کمبود آب یاد کرد و افزود: ایران اسلامی 100 میلیارد متر مکعب مصرف دارد اما تاکنون در حوزه امنیت غذایی به 64 درصد خودکفایی رسیده است، به همین علت با این رویکرد فقط باید به دنبال محصولات مهم باشیم؛ از ارزش اقتصادی آب نزدیک به 30 سنت استفاده می‌کنیم، در حالی که این میزان در جهان به چندین دلار می‌رسد.

فهمی با اشاره به اینکه اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زمینی سبب کاهش برداشت‌ها شده است، تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آب موظف هستیم که آب مورد نیاز را برای استان‌ها تامین کنیم که این مصوبه به دستگاه‌های مختلف نیز ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه میزان آب مصرفی استان قم 830 میلیون متر مکعب است، مطرح کرد: جلوگیری از تشدید پدیده ریزگردها در استان نیازمند اجرای پروژه‌های مهار کننده و نگاه متفاوت به طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زمینی است،

فهمی بر استفاده حداکثری از ظرفیت پساب تولیدی در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی تاکید کرد و گفت: نباید نسبت به وضعیت کنونی ناامید باشیم، چرا که با عملیاتی کردن راهکارها مشکلات قابل رفع است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اراضی شور کشور 75 درصد افزایش داشته است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..