تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سندروم تونل مچ دست یا سندروم تونل کارپ چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کارهای دشوار برای بشر آسان تر شد، اما مشکلاتی نیز در راستای سلامتی او به وجود آمد. در این مقاله شما را با سندرومی به نام، سندروم تونل مچ دست یا سندروم تونل کارپ، آشنا می کنیم که یکی از دلایل آن استفاده غیر صحیح از مچ دست ها در کار با کامپیوتر است

با سندروم تونل مچ دست Carpal tunnel syndrome و علل و درمان آن آشنا شوید

در این مقاله شما را با سندرومی به نام، سندروم تونل مچ دست یا سندروم تونل کارپ، آشنا می کنیم که احتمالا برخی از شما دچار آن هستید اما تاکنون نام آن را نشنیده بودید. خوشبختانه راهکارهایی وجود دارند که با به کار بستن آنها می توانید از درد حاصل از این عارضه بکاهید. ابتدا دلایل اصلی این سندروم را برشمرده و سپس راهکارهای مفید خانگی برای برطرف کردن دردهای حاصل از آن را در اختیارتان قرار خواهیم داد:

 خانم 40 ساله ای بعد از تایپ چندین صفحه با کامپیوتر خود در روز گذشته شب ساعت 3 بامداد از خواب بیدار میشود. احساس بیحسی و سوزن سوزن شدن در انگشتان دست دارد. دست های خود را تکان میدهد. انگشتان خود را چند بار باز و بسته میکند. چند دقیقه بعد گزگز و بیحسی دست خوب میشود و دوباره میخوابد. قبلا هم این مشکل چند بار برای او ایجاد شده و اتفاقا احساس کرده که قدرت دست او کم شده و اجسام از دست او به زمین میافتند.

نشانگان تونل مچ دست یا سندرم کانال کارپ چگونه ایجاد میشود

سندروم تونل کارپ یا کانال مچ دست، بیماری است که به علت فشار به عصب مدیان، هنگام عبور از درون تونل مچ دستی ایجاد میشود.

در مچ دست مجرا و تونلی وجود دارد که به آن کانال کارپ یا تونل مچ دستی میگویند. در یک طرف این تونل استخوانچه های مچ دست قرار گرفته اند. ترتیب قرار گرفتن این استخوانچه ها بصورتی است که شکل یک قوس یا هلال یا ناو را بوجود میاورند. به دو طرف این قوس یا هلال یک رباط یا نوار بافتی محکم متصل شده که به آن رباط عرضی مچ دست Transverse carpal ligament میگویند.

نشانگان تونل مچ دست یا سندرم کانال کارپ

 از زیر رباط عرضی مچ دست که به رنگ سفید نشان داده شده است 9 تاندون و یک عصب مدیان (به رنگ زرد) عبور میکند

ترکیب این دو ساختمان یعنی از یک طرف مجموعه استخوانچه های مچ دست و از طرف دیگر رباط عرضی مچ دست یک کانال یا تونل را میسازد. از درون این کانال 9 تاندون خم کننده انگشتان دست و عصب مدیان یا میانی عبور میکنند. این تاندون ها و عصب از ساعد پایین آمده و از داخل تونل عبور کرده و به کف دست میرسند. عصب مدیان سپس در کف دست به شاخه هایی تقسیم شده و حس کف دستی انگشتان شست وسبابه و میانی و نیمه خارجی انگشت انگشتری و همچنین حرکات عضلات ناحیه تنار را تامین میکنند.

سندروم تونل مچ دست Carpal tunnel syndrome

سندروم تونل مچ دست

عصب مدیان یک عصب حسی و حرکتی است. این عصب مسئول حس دادن به انگشتان شست و سبابه و میانی و نیمی از انگشت انگشتری و حس کف دست است. این عصب همچنین موجب تحریک عضلات برجستگی تنار میشود. برجستگی تنار در کف دست و در مجاورت انگشت شست بوده و حاوی عضلاتی است که شست را حرکت میدهند.

گاهی اوقات بنا به عللی فضای درونی این کانال تنگ میشود. بطور مثال وجود یک تومور یا کیست در درون کانال میتواند فضای آن را تنگ کند و یا بد جوش خوردن یک شکستگی مچ دست میتواند موجب تغییر شکل استخوان شده و فضای کانال را تنگ کند. ولی در غالب اوقات علت کاهش فضا تورم تاندون ها خم کننده انگشتان و غلاف اطراف آنها است که از درون این فضا عبور میکنند.

کار با صفحه کیبورد کامپیوتر، میتواند موجب بروز سندورم کانال کارپ شود

این تاندون ها میتوانند به علت حرکات مکرر و مداوم مچ دست و انگشتان متورم شوند. کارهایی مانند تایپ زیاد و یا استفاده زیاد از پیانو میتوانند موجب بروز علائم سندورم کانال کارپ شوند. گاهی اوقات تورم تاندون ها و غلاف آنها به علت تغییرات هورمونی است که در دوران بارداری یا  یائسگی برای بیمار ایجاد میشود.

نشانه های سندروم تونل مچ دست

نشانه های رایج «سندروم تونل مچ دست» درد، بی حسی و مور مور شدن است. این نشانه ها به آرامی و با سوزن سوزن شدن دست ها در هنگام صبح یا موقع خوابیدن در شب آغاز می شود. دکتر «دیوید کلارک هِی» می گوید، این عارضه سبب می شود که بیماران از شدت درد یا بی حسی از خواب بلند شوند. همچنین در هنگام رانندگی، در دست گرفتن موبایل و یا انجام سایر کارها دچار مشکل می شوند. عمدتا هم برای نجات از این درد، دست های شان را تکان می دهند تا احساس سوزش و مور مور شدن آن از بین برود.”

درمان های رایج سندروم تونل مچ دست

از درمان های رایج این بیماری بی حرکت نگه داشتن دست یا انجام عمل جراحی است. متخصصان ارتوپد بر این باورند که برخی از درمان های فیزیکی می توانند به اندازه عمل جراحی، موثر باشند. در پژوهشی که این متخصصان انجام دادند، ۱۰۰ زن مبتلا به سندروم تونل مچ دست که اهل مادرید اسپانیا بودند را برگزیدند. نیمی از آنها را جراحی کردند و نیم دیگر را با درمان های فیزیکی معالجه کردند. 

منوال تراپی

در یکی از این درمان های فیزیکی که «منوآل تراپی» نامیده می شد، دست و مچ عملکرد بسیار بهتری داشتند. درد نیز به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. پس از گذشت یک ماه، بیمارانی که به جای عمل جراحی، درمان های «منوآل» شده بودند نتیجه بهتری را بدست آوردند.

کمپرس یخ و ماساژ

احتمالا در مورد قرار دادن یخ بر روی مکانی که متورم شده شنیده اید، اما دکتر «باکستر» هشدار می دهد که سفت شدن عضلات و تاندون ها به کاهش جریان خون می انجامند. به همین دلیل هم پس از قرار دادن یخ بر روی دست آن را ماساژ دهید تا در جریان خون تحریکی به وجود آورده باشید. وی می گوید ماساژ دادن سبب انعطاف پذیری فیبرهای عضلانی می شود. یادتان باشد که از تحرک بیش از اندازه دست بوسیله یخ پرهیز کنید و تا آنجا که دست شما را اذیت نکند یخ را روی تورم آن نگه دارید، نه بیشتر.

استراحت دادن مچ دست

سعی کنید که به دست، انگشتان و مچ آن استراحت دهید و از حرکات اضافه آنها پرهیز کنید. زمانی که اندکی بهبود پیدا کردید، دوباره فعالیت های خود را به تدریج از سر گیرید. دکتر «شری لبرمن» می گوید، ایجاد تغییراتی در وضعیت کارکردن مانند تغییر کیبورد، موس کامپیوتر، میزی که سابقا بر روی آن می نشستید و حتی وضعیت نشستن تان می توانند در کاهش درد و نشانه های سندروم تونل کارپ موثر باشند. زمان هایی که در منزل کار می کنید حتما در بین انجام کارها اندکی هم استراحت کنید.

نرمش انگشتان و دست

یکی از ساده ترین راهکارهای بهبود درد، صرفنظر از محلی که در آن حضور دارید نرمش دادن دست و انگشتان تان است. توصیه می شود، دست را مشت کنید و به آرامی انگشتان را تا باز شدن کامل همراهی کنید. این کار را بین ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید تا هرگونه فشاری را از روی مچ دست خارج کرده باشید. اگر باردار هستید یا سابقه تجمع مایعات در بدن تان را دارید، هر زمانیکه برای تان امکان داشت، دست ها و مچ را به سمت بالا ببرید.

استفاده از مچ گیرهای طبی

ثابت نگه داشتن مچ دست تان می تواند در کاهش فشار به اعصاب میانی جلوگیری به عمل آورد. از آنجایی که نشانه های درد بیشتر در هنگام شب ظاهر می شوند، بهتر است در طول شب و با مچ گیر دست تان را ببندید. حتی اگر کارتان به گونه ای است که برخی از حرکات دست تکرار می شوند و دردآور هستند، در طول روز نیز از آن مچ گیر استفاده کنید.

دکتر لیبرمن هدف اصلی استفاده از مچ گیر را ثابت نگه داشتن دست ها در موقعیت خنثی می داند.

درمان های ضد تورم

دکتر لیبرمن می گوید، در مواقعی که درد حاصل از «سندروم تونل مچ دست» شدید نباشد، می توان از برخی از داروها چون «ایبوپروفن» و «ناپروکسن» استفاده کرد.

دکتر «کلارک هی» می گوید برخی از بیماران او اعتقاد دارند که برخی از داروهای ضدتورم، طب سوزنی، مرهم زردچوبه و «امگا ۳» می توانند در کاهش دردشان موثر باشند. البته «هی» هشدار می دهد که در صورت داشتن درد شدید، سوزش، مور مور شدن و بی حسی و ضعف باید قضیه را جدی تر بگیرید.

زمانی که درمان های خانگی پاسخگو نباشند

دکتر لیبرمن بر این باور است که در صورتی که هیچ کدام از درمان های خانگی موثر نباشند و بهبودی حاصل نشود، عمدتا «استروئید» تزریق می شود تا از میزان تورم کاسته شود. این کار سبب کاهش فشار بر اعصاب میانی نیز می شود. دکتر لیبرمن می گوید خوشبختانه در ۹۰ درصد موارد تزریق استروئید می تواند سبب بهبود درد شود. البته در مواردی نیز از عمل جراحی کمک گرفته می شود.

وی می گوید اگر بیماران در مراجعه به پزشک بیش از اندازه تعلل نکرده باشند به مدد روش های پیشرفته و تکنیک های مدرنی که تنها بخشی از عضو باز می شود، تقریبا تمام درد بیمار پایان می پذیرد.

تمام افراد مبتلا به «سندروم تونل مچ دست» لازم است که هرچه سریع تر برای درمان اقدام کنند. هر اندازه دیرتر به پزشک متخصص مراجعه شود، اعصاب بیشتری دچار آسیب خواهند شد و مراحل درمان بیشتر به طول خواهد انجامید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: rooziato.com - iranorthoped.ir




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سندروم تونل مچ دست یا سندروم تونل کارپ چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..