تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قلعه‌های تاریخی ابرکوه، رمز اقتدار و ماندگاری معماری ایران زمین + تصاویر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ابرکوه، شهرستان ابرکوه بیش از 50 قلعه دارد و این قلعه‌ها و آثار قدیمی با ارزش مربوط به دوران قاجاریه هستند که در حال حاضر در بعضی از قلعه‌ها زندگی  همچنان جریان دارد.

‌  این قلعه‌ها دارای دیوارهای بلند و برج‌های متعددی است که در اطراف آن به منظور نگهبانی و پاسداری از ساکنین آن بنا شده است.

پلان قلعه‌ها به صورت مربع مستطیل‌، مدور‌، بیضی و چند ضلعی دیده می‌شود و دسترسی به داخل آنها از طریق تنها درب ورودی امکان‌پذیر است.

این بناهای تاریخی با ارزش در شهر و روستاهای اطراف ابرکوه استقرار یافته و تعدادی از آنها هم اکنون برای سکونت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از آنها هم خالی از سکنه شده است.

قدمت این قلعه‌ها که با خشت خام و گل ساخته شده، مربوط به دوره‌های مختلف ساسانی، زندیه، افشاریه و قاجاریه است.

قدیمی‌ترین قلعه‌های تاریخی شهرستان ابرکوه قلعه هارونی و قلعه بداف است که قدمت آنها به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد و از دیگر قلعه‌های تاریخی این شهرستان می‌توان به قلعه‌های ارگ شهرسب، رباط‌، تیزک‌، فیروزآباد‌، احمد آباد‌، بابک‌، حسن خان‌، سردار‌ و رئیس آباد اشاره کرد.

تاکنون بیش از 15 قلعه تاریخی شهرستان ابرکوه که هر یک به لحاظ معماری از جایگاه بسیار ویژه‌ای در بین آثار تاریخی استان یزد برخورار هستند، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه شهرسب که به ارگ ابرکوه هم معروف است از دیگر قلعه‌های تاریخی و شاخص این شهرستان است که بیش از 17هزار متر مربع زیربنا دارد.

در حقیقت این قلعه با دو حصار متحدالمرکز جمعاً 16 برج و نیم از معدود قلعه‌های استان یزد است که معماری آن نسبتاً سالم مانده است.

ویژگی بارز این مجتمع مسکونی بسیار زیبا‌، خانه‌های قدیمی برتر با تزئینات گچبری و نقوش اسلیمی گل و بوته و مقرنس‌کاری آن است.

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قلعه‌های تاریخی ابرکوه، رمز اقتدار و ماندگاری معماری ایران زمین + تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..