تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آمریکا بدنبال شکل جدیدی از «فاشیسم جهانی» است/ به همکاری با روسیه تا آخر ادامه می‌دهیم/ احتمال وقوع اقدامات تروریستی در عربستان، ترکیه، آمریکا و اروپا

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی ارتشبد سرگئی شا یگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه به این کشور سفر کرده در کنفرانس بررسی چالش های امنیت بین المللی و فرصت های نظم جدید منطقه ای به ایراد سخنرانی پرداخت که متن کامل آن در ادامه آمده است.

ابتدا لازم می‌دانم که از جناب آقای ژنرال شایگو وزیر محترم دفاع فدراسیون روسیه برای دعوت به ششمین اجلاس کنفرانس امنیت بین المللی مسکو تشکر کنم. برگزاری این کنفرانس فرصتی است برای بررسی تحولات امنیت جهانی، دستیابی به درکی مشترک از چالش های پیش‌روی و تأکید بر نظامات و سازوکارهای مؤثر در شکل گیری نظم امنیتی جدید جهان.

آقای رئیس، هیئت محترم، خانم‌ها، آقایان 
مهمترین ویژگی نظم امنیت بین الملل پس از پایان دوران جنگ سرد؛ بی نظمی، عدم قطعیت و سیال بودن آن است. این نظام امنیتی در حال گذار اگرچه بر اصول و قواعدی همچون پذیرش حق تعیین سرنوشت ملت ها، احترام به حاکمیت ملی، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و غیرقانونی بودن توسل به زور استوار بود اما با اقدامات غیرقانونی غرب و به ویژه آمریکا و نقض این اصول در مناطق مختلف جهان با چالش های نظامی و امنیتی متعدد، پیچیده، ترکیبی و سیال مواجه گردیده و با توسعه ناامنی، بی ثباتی و آشوب، امنیت جهان را به صورت جدی به خطر انداخته است.
در چنین شرایطی، تهدیدات امنیت جهانی را می توان از زوایای متعدد مورد توجه قرار داد: 
ـ بی مسئولیتی در گفتار، رفتار و تصمیمات رئیس جمهور جدید آمریکا.
ـ استمرار بحران منطقه خاورمیانه و به طور خاص عدم تحقق خواست و آرمان تاریخی ملت فلسطین.
ـ فعال شدن تنش تاریخی شبه جزیره کره با غرب.
ـ ادامه حمایت آمریکا، اسراییل، انگلیس و عربستان از جریانات تروریستی تکفیری و تلاش آنها برای ادامه سیاست حفظ موازنه نظامی این گروه ها با دولت های درگیر.
ـ توسعه و افزایش حضور تروریست های تکفیری شکست خورده در عراق و سوریه به سایر کشورها و بالارفتن فعالیت های تروریستی در این مناطق.
جناب آقای رئیس، حضار گرامی
براساس چنین شرایطی ما شاهد اعمال استانداردهای دوگانه در قبال ترور و تروریست ها هستیم و با نهایت تأسف بایستی اعلام کنم نهادهای حقوقی بین المللی، مدافعین و سردمداران حقوق بشر نظاره‌گر کشتار بی گناهان از زن و مرد، کوچک و بزرگ، وحشت زایی و وحشت افزایی، مهاجرت اجباری و بی خانمانی مردم مناطق درگیر، وجود محدودیت های ارسال کمک های انسان دوستانه بوده و تأسفبارتر آنکه در این صحنه نزاع و درگیری، نه تنها از دولت و ملت های ستمدیده که مورد هجوم، چپاول و تخریب قرار دارند، دفاع نمی شود، بلکه تروریست های مهاجم مورد حمایت و تشویق نیز قرار می گیرند. 
درحالی که امروز نیازمند عزم جدی تمامی کشورها برای مبارزه قاطع با تروریست ها و از بین بردن عوامل بروز، رشد و تشدید جریانات تروریستی هستیم و فوری‌ترین نیاز جهان امروز محکوم کردن ترور و خشونت، توقف امدادها و پشتیبانی های سیاسی، نظامی و مالی از تروریست ها و کمک به دولت های قانونی و مشروع و تن دادن به خواست و اراده مردم و امدادرسانی های انسان دوستانه به آسیب دیدگان از جنگ و کمک به استقرار ثبات، امنیت، صلح و آرامش و رفع مشکلات ملت ها است، اما با کمال تأسف شاهد آن هستیم که در کشور سوریه، تنها فدراسیون روسیه، ایران و دولت قانونی و ملت سوریه و در عراق نیز ایران به همراه ملت و دولت عراق در صحنه درگیری واقعی با تروریست‌ها حاضرند.
در این روند آمریکایی ها تلاش دارند تا با دکترین جدید و سیاست «تجاری سازی امنیت» شکل جدیدی از «فاشیسم جهانی» را به نمایش گذاشته و نقش آتی خود را در نظام بین الملل تثبیت نماید. نتیجه این سیاست خلق تهدیدات موهوم و ساختگی و تقسیم کار با متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای در القای دگرهراسی به ویژه درخصوص کشورهای روسیه، چین و ایران است تا با توجیه حضور، استقرار پایگاه های جدید و مداخله بیشتر در مناطق مختلف از جمله غرب آسیا، آسیای شرقی و جنوب شرق آسیا و مرزهای اروپای شرقی بازگشت به دوران جنگ سرد، ضمن چپاول ثروت این مناطق به بهانه تأمین امنیت کشورهای متحد، از ضروری‌ترین نیاز کشورهای جهان که همانا تأمین صلح، امنیت و توسعه پایدار است جلوگیری بعمل آورد.
حمله اخیر آمریکا به خاک سوریه که بر خلاف تمامی قواعد حقوقی بین المللی است، در همین راستا ارزیابی می گردد.
آقایان، خانم ها، هیئت رئیسه محترم
بار دیگر تأکید می کنم، بی ثباتی، ناامنی، خشونت گرایی و تروریسم در جهان امروزی زاییده شرایطی است که در سه دهه اخیر بر مناسبات جهانی و در جهت تثبیت نظامی تک قطبی توسط آمریکا ایجاد و توسعه یافته و تنها راه برون رفت از این شرایط، گذار به نظم جدید مبتنی بر نظامی چند قطبی با شاخصه های مهمی چون نفی سلطه، نفی هرگونه هژمون منطقه ای و جهانی می باشد. مهمترین ابزار تحقق این نظم، حس مشارکت همه کشورهاست و این فرصت ارزشمند و بین نظیری است که می تواند زمینه اجرای طرح های سازنده و توسعه کشورها را فراهم آورده و منجر به امنیت سازی و توسعه پایدار منطقه ای و جهانی شود.
ـ معتقدیم نظم جدید بایستی بر اصول زیر استوار باشد: 
1ـ مبارزه مشترک جهانی با تروریسم، افراط گرایی و خشونت طلبی.
2ـ احترام به حاکمیت ملی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها.
3ـ احترام متقابل، گفتگوهای سازنده و جایگزین کردن سلاح با منطق و گفتمان.
4ـ ایجاد و تقویت پیوندهای درون منطقه ای.
در این نظم جدید، نهادهای بین المللی حافظ صلح و امنیت، خارج از اراده قدرت های بزرگ قادر خواهند بود رسالت های خود را عملی سازند.
آقای رئیس، آقایان و خانمها 
تحقق نظم جدید مشروط به شرایط زیر خواهد بود: 
ـ توقف استراتژی های جنگ طلبانه و مداخله ویرانگر آمریکا.
ـ توقف حمایت آمریکا، انگلیس، عربستان و سایر حامیان از تروریست ها.
ـ پذیرش حق تاریخی ملت فلسطین برای برگشت به سرزمین های اشغالی و ایجاد امکان تحقق اراده آنها در تعیین سرنوشت خود.
ـ صیانت و حمایت بازیگران مهم و تأمین کنندگان اصلی صلح وامنیت از استمرار مردم سالاری.
آقای رئیس، حضار گرامی
باور جمهوری اسلامی ایران براین است که آمریکا و هیچ کشور دیگری قادر نیست در خاورمیانه، شمال آفریقا و شبه قاره با حمایت از جنگ و ترور و سازمان‌های تروریستی به اهداف سیاسی و توسعه طلبانه خود برسند.
باور جمهوری اسلامی ایران براین است که اگر تروریسم نظامی در سوریه و عراق نابود نشود، به زودی تمامی حامیان ریز و درشت خود از جمله عربستان، ترکیه، آمریکا و اروپا را تحت وحشیانه‌ترین اقدامات تروریستی قرار خواهند داد.
باور جمهوری اسلامی ایران براین است که جبهه شکل گرفته در سوریه توسط روسیه، ایران و دولت قانونی و مشروع سوریه و ملت مقاوم این کشور بر تروریست ها غلبه خواهند کرد و ما منطقه و جهانی امن تر و باثبات تر را در پایان این کارزار خواهیم داشت.
آقای رئیس، آقایان، خانم‌ها
جمهوری اسلامی ایران با عزمی راسخ، با احساس مسئولیتی انسانی و بشردوستانه به حمایت خود از دولت های قانونی و مشروع سوریه، عراق و خواست ملت مظلوم یمن و مبارزه قاطع و سرنوشت ساز با جریانات تروریستی و تکفیری در تمامی مناطق درگیر ادامه می دهد.
اعتقاد قاطع ما برآن است که بحران های موجود در کشورهای عراق، سوریه، یمن و سایر مناطق درگیر هیچگونه راه حل نظامی نداشته و یگانه راه حل مذاکرات داخلی بدون هرنوع مداخله خارجی است.
ما به همکاری خود با کشور قدرتمند روسیه در مقابله با جریانات تروریستی تا آخر ادامه می دهیم و در این روند با رصد هوشمندانه و هوشیارانه ، اقدامات لازم را در مقابله و خنثی سازی طرح‌ها، برنامه ها و اقدامات کشورهای حمایت کننده از تروریست ها در سطوح راهبردی، سیاسی و عملیاتی طراحی و اجرا خواهیم کرد.
جمهوری اسلامی ایران که خود بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی بوده و در سایه اتهامی موهوم سالیان طولانی در معرض غیرانسانی ترین، غیرقانونی ترین و بی رحمانه ترین تحریم ها قرار داشته با هرگونه تولید، انباشت و بکارگیری سلاح های شیمیایی مخالف است. به «برجام» پایبند خواهد بود اما در مقابل هرنوع تهدید و تشرزدن آمریکا و کشورهای مرعوب نظام سلطه مقابله جدی خواهد کرد و معتقد است استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای حق طبیعی همه کشورها است و هیچ مرجعی نمی تواند مانع از این حق شود و در عین حال معتقدیم که بایستی اراده ای جهانی برای خلع سلاح هسته ای شکل بگیرد و حداقل در منطقه خاورمیانه لازم است اسراییل از هرگونه سلاح های کشتار جمعی از جمله شیمیایی و هسته ای خلع سلاح شود تا سطحی از امنیت در منطقه تضمین شود.
عبارت مضحک و تکراری «همه گزینه ها روی میز است» نمی تواند محملی برای اخذ امتیازات سیاسی نظامی از کشورها قرار گیرد. معتقدیم اگر بحران شبه جزیره کره به سمت گزینه های نظامی حرکت کند، دارای پیامدهای مخرب و جهانی خواهد بود. باور دارم که امنیت جهانی تابع تغییر رفتار آمریکا و فاصله گرفتن آن کشور از مداخله و جنگ افروزی در سطح جهان و عدم حمایت از سناریوهای نخ نما شده امنیت اسراییل در منطقه است.
هر نظریه ای که مبنای اقدامات خود را مقابله با توسعه نفوذ ایران در منطقه قرار دهد و حقایق تاریخی شکل گیری کشورهای منطقه و روابط آنها را نادیده بگیرد، از ابتدا محکوم به شکست است. شکست های پی در پی آمریکا در سوریه، عراق ، لبنان و افغانستان دلیلی بر این حقیقت است.
در پایان فرصت را مغتنم شمرده و بار دیگر ضمن سپاس و قدردانی از جناب آقای ژنرال سرگئی شایگو، امیدوارم این کنفرانس بتواند گام های مؤثری برای شناخت و همکاری میان دولت‌ها و ملت های جهان را برای دستیابی به نظم جهانی و منطقه ای مطلوب بردارد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/5CZOSP



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آمریکا بدنبال شکل جدیدی از «فاشیسم جهانی» است/ به همکاری با روسیه تا آخر ادامه می‌دهیم/ احتمال وقوع اقدامات تروریستی در عربستان، ترکیه، آمریکا و اروپا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..