تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تینکر بورد ایسوس به عنوان رقیب رزبری پای وارد بازار شد

کامپیوتر ساده‌ی ایسوس با نام تینکر بورد به عنوان جدی‌ترین رقیب رزبری پای وارد بازار می‌شود.

حدود ۲ ماه پیش بود که ایسوس از رقیب قدرتمندتر و گران‌قیمت‌تر رزبری پای 3 با نام تینکر بورد (Tinker Board) رونمایی کرد. تینکر بورد ایسوس درست مانند رزبری پای یک مینی کامپیوتر بدون منبع تغذیه (پاور)، کی‌بورد، ماوس و نمایشگر است.

تینکر بورد با قیمت ۶۰ دلاری خود تقریبا ۲ برابر از رزبری پای گران‌تر است؛ اما ایسوس با مجهز کردن این بورد به ۲ برابر رم بیشتر و قابلیت‌هایی چون توانایی پخش ویدئوی 4K، سعی کرده است این اختلاف قیمت را به‌نوعی توجیه کند.

جدول مقایسه‌ی مشخصات تینکر بورد ایسوس و رزبری پای ۳ Asus Tinker Board Raspberry Pi 3 Model B پردازنده Cortex-A17 Quad-core 1.8GHz Cortex-A53 Quad-core 1.2GHz مموری 2GB LPDDR3 1GB LPDDR2 اتصالات Wi-Fi 802.11b/g/n, Bluetooth 4.0, Gigabit LAN Wi-Fi 802.11n, Bluetooth 4.1, 10/100Mbit/s Ethernet USB 4x USB 2.0 4x USB 2.0 صدا 1x 3.5mm jack 1x 3.5mm jack پشتیبانی از نمایشگر 1x HDMI supports 4K 1x HDMI supports Full HD فضای ذخیره‌سازی MicroSD card slot MicroSD card slot هدر داخلی 1x 40-pin header 1x 40-pin header قیمت $60 $35

از جمله ویژگی‌های کلیدی تینکر بورد می‌توان به پردازنده‌ی چهار هسته‌ای ۱.۸ گیگاهرتزی ARM ساخت راک‌چیپ، پردازنده‌ی گرافیکی ۶۰۰ مگاهرتزی Mali-T764 و ۲ گیگابایت رم DDR3 اشاره کرد. در سوی دیگر، رزبری پای ۳ از یک SoC (سیستم روی یک چیپ) ساخت برادکام استفاده می‌کند که از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای ۱.۲ گیگاهرتزی ARM کورتکس A53 و پردازنده‌ی گرافیکی Video Core IV تشکیل شده است.

نمای پشتی تینکر بورد

مقاله‌های مرتبط:

از لحاظ درگاه‌های ارتباطی، تینکر بورد به ۴ عدد پورت USB 2.0، جک ۳.۵ میلی‌متری برای صدای 192K/24bit، یک عدد پورت CSI برای دوربین، درگاه Ethernet، پورت DSI، پورت HDMI 2.0 و درگاه کارت میکرو SD مجهز شده است. بورد ایسوس از شبکه‌های بی‌سیم 802.11 b/g/n و بلوتوث ۴ نیز پشتیبانی می‌کند.

اگرچه تینکر بورد، رزبری پای را از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری به‌راحتی پشت سر می‌گذارد، اما هنوز مشخص نیست که بتواند در رقابت با اکوسیستم نرم‌افزاری و جامعه‌ی کاربرانی که آن را پشتیبانی می‌کنند نیز پیروز میدان شود.

ایسوس از ابعادی دقیقا مشابه با رزبری پای (۸.۵ در ۵.۵ سانتی متر) برای بورد خود استفاده کرده است تا توسعه‌دهندگان بتوانند کیس‌های رزبری پای موجود در بازار را برای تینکر بورد نیز مورد استفاده قرار دهند.

asus tinker board

حتی مکان قرارگیری پورت‌های تینکر بورد مشابه رزبری پای است

تنها سیستم عاملی که تینکر بورد به‌صورت رسمی از آن پشتیبانی می‌کند، TinkerOS بر مبنای لینوکس دبیان است؛ البته کاربران در صورت تمایل می‌توانند از دیگر توزیع‌های لینوکس نیز روی تینکر بورد استفاده کنند.

در حالی که ایسوس ادعا می‌کند تینکر بورد توانایی استریم ویدئوهای نتفلیکس را دارد، تنها ویدئوهای 4K دانلودشده‌ای را که با استفاده از دو استاندارد H.264 و H.265 تولید شده باشند، می‌توان از طریق تینکر بورد پخش کرد. بنا به گزارش Ars Technica، تنها پردازنده‌های کبی لیک اینتل و کامپیوترهای مجهز به ویندوز 10 مایکروسافت از حقوق دیجیتال (DRM) سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای استریم نتفلیکس با رزولوشن 4K برخوردارند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تینکر بورد ایسوس به عنوان رقیب رزبری پای وارد بازار شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..