تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ضرورت توجه به نقش داروسازان در کمیت و کیفیت دارو درمانی اجتناب ناپذیر است

ضرورت توجه به نقش داروسازان در کمیت و کیفیت دارو درمانی اجتناب ناپذیر استکاوه کاظمیان متخصص فارماکوتراپی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که نقش داروساز به عنوان یکی از اعضا اصلی هرم درمانی و در ارتباط مستقیم با بیمار در نظام سلامت به درستی تعریف نشده است، اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان دوره عمومی دکترای داروسازی با کسب توانمندی‌های علمی در زمینه دارو و اثرات آن در درمان بیماری‌ها می‌توانند نقش بسزایی در بهبود پروسه درمان داشته باشند.

وی افزود: طیف وظایف داروساز عمومی شاغل در داروخانه‌های شهری بسیار گسترده بوده و صرفا به فروش دارو در داروخانه محدود نمی‌شود.  

به گفته وی داروسازان علاوه بر ساخت داروهای ترکیبی، کنترل صحت و سلامت دارو، ارائه مشاوره‌های دارویی به بیمار در خصوص نحوه و زمان مصرف دارو، کنترل تجویز منطقی دارو و پرهیزهای غذایی یا دارویی حین مصرف به منظور پیشگیری از تداخلات، مجاز به تجویز دارو در پاره‌ای از بیماری‌ها که نیاز به مراجعه به پزشک ندارند (OTC) نیز هستند.

کاظمیان ادامه داد: درمان برخی بیماری‌های خفیف پوستی نظیر آکنه، اگزما، راش ناشی از ادرارسوختگی اطفال، کنترل زخم‌های دهانی، تجویز داروهای هورمونی به منظور پیشگیری از بارداری، مشاوره و تجویز دارو به منظور قطع مصرف سیگار و الکل و مشاوره و تجویز مکمل‌های دارویی و رژیمی به منظور تامین کمبود ویتامین و املاح معدنی و یا کنترل وزن بیمار نیز در حیطه وظایف درمانی داروساز عمومی شاغل در داروخانه‌های شهری است.

این متخصص داروسازی بالینی با اشاره به اهمیت حضور متخصصان فارماکوتراپی بر بالین بیمار در بخش‌های بیمارستانی اظهار داشت: با توجه به وضعیت حساس بیماران بستری در بخش‌های بیمارستانی حضور متخصصین این امر در تیم درمانی بیمار و همکاری با پزشک معالج اجتناب ناپذیر است.

وی در پایان یاد آور شد: دایره وظایف متخصص فارماکوتراپی در بیمارستان‌ها گسترده‌تر است به طوری که با تجویز داروهایی فراتر از لیست OTC و یا تغییر در داروهای تجویزی که مصرف منطقی ندارند با مشاوره پزشک معالج سعی در کاهش عوارض و کسب حداکثر اثر دارویی از نسخه تجویزی پزشک معالج را دارند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ضرورت توجه به نقش داروسازان در کمیت و کیفیت دارو درمانی اجتناب ناپذیر است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..