تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ارتباط پیامبر(ص) با خداوند از لحاظ حروف ابجد/ معنای ابالقاسم چیست؟

ارتباط پیامبر(ص) با خداوند از لحاظ حروف ابجد / معنای ابالقاسم چیست؟حجت الاسلام شهرباف در گفتگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛پیرامون نام های حضرت محمد(ص) گفت: درباره وجود مقدس آقا خاتم انبیا محمد بن عبدالله (ص) باید چند مطلب را عرض کنیم. اول اینکه یکی از طرق شناخت افراد از طریق نامشان است. مخصوصا درمورد اهل بیت علیهماالسلام و در راس آنها پیامبر(ص)، نامهای ایشان از جانب خدا تعیین می شد.

برای پیغمبر(ص) نام های متعددی فرموده اند:  احمد و محمد  از جمله آن هاست.  به جز اینها کنیه هم درباره آن حضرت فرموده اند. در بین عرب متداول است که فرد را نه با اسم کوچک بلکه با کنیه صدا می زنند. چنانچه در دعای توسل همه اهل بیت را با کنیه صدا می زنیم مانند ابامحمد.

کنیه مقدس پیامبر(ص) ابالاقاسم است. دلیل آن این است که معمولا عرب، افراد را به اسم فرزندشان صدا می زنند. پیامبر دارای فرزندی  به نام قاسم بودند که در طفولیت رحلت کردند. لذا به آن حضرت اباالقاسم می گویند .

البته این ظاهر مطلب است. از باب معنوی مطلب فراتر از این قصه است.

از امام (ع) سوال می کند چرا پیامبر(ص) را ابالقاسم صدا می زنند؟

امام می فرماید: چون برای پیغمبر(ص) فرزندی بود به نام قاسم، این کنیه را بر ایشان نهادند. سوال کننده می پرسد؟ آیا می توانید بیشتر به من بگویید؟ امام(ع) می فرماید: آیا می دانی پیامبر(ص) فرمودند من و علی پدر این امت هستیم؟ گفت: بله. فرمودند: پیامبر(ص) برای همه امت پدر است و علی(ع) در میان امت به منزله پیامبر(ص) است. یعنی خود حضرت علی(ع) یکی از افراد امت و بنابراین پیامبر(ص) پدر حضرت علی (ع) است.باید این نکته را یدآوری کنیم که علاوه بر پدر سلبی یکی از پدر های انسان پدر علمی انسان است. حضرت علی (ع) عالی ترین شاگرد جناب پیغمبر(ص) بودند.

امام ادامه می دهند که آیا می دانی که امام علی (ع) تقسیم کننده( قاسم) بهشت و جهنم هستند؟

(یعنی فرد اگر منکر امیرالمومنین باشد وارد آتش و اگر قبول کننده ولایت آن حضرت باشد، وارد بهشت می شود.) لذا به آن حضرت قاسم و به پیامبر اکرم (ص) ابالقاسم می گویند.

اما در رابطه با دو نام از نامهای پیغمبر یعنی احمد و محمد

در رابطه با نام « احمد» : شیخ شبستری گفته است:

 ز احمد تا احد یک میم فرق است *** جهانی اندر این یک میم غرق است

عدد احد از لحاظ ابجدی 13 است. عدد «م» 40 است. برای اینکه پیغمبر(ص) به خدا نزدیک شود باید 40 منزل طی کند تا به معرفت خداوند متعال قائل شود. 40 عدد تکامل و ازاعداد مقدسه اسلام است. وجود مبارک حضرت پیامبر(ص) در 40 سالگی به رسالت مبعوث شدند.

این «م» اشاره به مبعوث شدن حضرت محمد(ص) دارد.

در رابطه با نام «محمد»: محمد از حمد می آید یعنی ستایش شده. چون حضرت، مورد ستایش همگان قرار گرفتند. هم دوست و هم دشمن . لوای آن حضرت بر همه عالم گسترده می شود همه مومنین مورد شفاعت جناب پیغمبر قرار می گیرند. هیچ لوایی در قیامت گسترده تر از لوای پیامبر نیست.

از لحاظ ادبی یک قاعده ادبی دارد. عدد نام محمد 92 است. در علم حروف قاعده ای به نام تنزل داریم. وقتی 92 را تنزل می دهیم 11 می شود.  11 عدد «هو» است که نام مقدس خداوند متعال است .

نام مبارک علی (ع) هم عدد 110 یعنی همان 11 و عدد «هو» است.

این از اشتراکات علی (ع) و پیامبر(ص) است. یعنی در قصه مباهله پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) را نفس خود خواند. یعنی دو جسد در یک روح هستند. پیامبر(ص) نیز می فرماید: من و علی از یک نور بودیم .... که البته روایت طولانی است و به جای خود در مورد آن صحبت می کنیم.

تنظیم: فریده قهرمانی

 انتهای پیام/





پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ارتباط پیامبر(ص) با خداوند از لحاظ حروف ابجد/ معنای ابالقاسم چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..