تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




غذای تند، مفید است یا مضر ؟

تماس مستقیم فلفل با پوست و چشم می‌‌تواند منجر به درد، قرمزی و تورم شود.

کاهش وزن

بیشتر فواید غذاهای تند ناشی از ماده کاپسایسین است که  به متابولیسم بدن کمک کرده و سرعت سوخت‌وساز را با بالا بردن دمای بدن و ضربان قلب افزایش می‌‌دهد. شایان ذکر است که بهترین زمان برای خوردن غذاهای تند، با وعده‌‌های اصلی مانند ناهار یا شام است، زیرا غذاهای تند به هضم غذا کمک می‌‌کنند. 

تنظیم دمای بدن

یکی از خواص جالب غذاهای تند این است که در سرمای هوا باعث گرم شدن و در گرمای هوا باعث خنک شدن بدن می‌شوند. بدین ترتیب ، خوردن غذاهای تند باعث افزایش تعریق و تنظیم دمای بدن می‌‌گردد.  اماغذاهای تند، در کنار تمام فوایدی که دارند، دارای مضراتی نیز می‌باشند که در ادامه شما را با برخی از آن‌‌ها آشنا می‌‌نماییم. 

جوانسازی

غذاهای تند باعث افزایش طول عمر می‌‌شوند. همچنین، مصرف اینگونه غذاها جریان خون را در بدن افزایش داده به پوست شادابی و جوانی می‌بخشند. 

خلق و خوی بهتر

غذاها و ادویه‌های تند با تقویت هورمون‌‌های اندورفین و سروتونین باعث نشاط در بدن شده و دردها را تسکین می‌دهند. این دو هورمون برای درمان افسردگی و کاهش استرس کاربرد دارند. 

تقویت حافظه

تغییرات شیمیایی  که  پس از خوردن مواد تند در سلول‌‌های مغزی ایجاد می‌‌شوند باعث تقویت یادگیری و حافظه افراد شده و از ابتلای آنها به آلزایمر جلوگیری می‌کند. 

محرک دستگاه گوارش

کاپسایسین موجود در غذا و ادویه جات تند سبب تحریک بافت و دیواره معده شده و در نهایت منجر به التهاب معده ، زخم معده و حتی بیماری‌‌های روده می‌‌شود. همچنین، این ماده با افزایش اسید معده سبب ترش کردن و ریفلاکس معده می‌‌گردد. اگر بعد از خوردن فلفل در دهان احساس سوزش نمودید و معده شما آزار دید، نوشیدن آب برای درمان آن، تاثیری ندارد، زیرا ترکیبات تند فلفل در آب حل نمی‌شوند. برای بهبود وضعیت، بهتر است مقداری  شیر، ماست یا خامه همراه با غذایتان میل نمایید.

همراهی غذای تند با سبزیجات خام یا پخته نیز می‌‌تواند سبب التیام سوزش حاصله شود. اما، از دیدگاه دیگر، بهترین راه برای جلوگیری از سوء‌‌هاضمه یا ریفلاکس حاصل از غذای تند، عدم خوردن آن است. درصورت اصرار در استفاده از این نوع غذاها، مصرف داروی زانتاک و یا پریلوسک (با نام ژنریک امپرازول) پیش از صرف غذاهای خیلی تند نیاز است.

آسیب غدد چشایی

وقتی افراد ذائقه خود را به غذای تند عادت می‌‌دهند، بعد از مدتی حساسیت گیرنده‌‌های حس چشایی‌شان نسبت به طعم تند کاهش می‌‌یابد و به همین دلیل، مجبور می‌‌شوند مقدار تندی غذا را بیشتر کنند تا باز هم طعم تند را احساس نمایند. بدین ترتیب، غذاهای تند پرزها و حس چشایی را مختل می‌‌نمایند. 

وخیم تر شدن هموروئید

خوردن غذاهای تند به افراد مبتلا به هموروئید، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چون باعث وخیم تر شدن بیماریشان می‌‌شود. همچنین، مصرف ادویه جات و غذاهای تند برای مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر مناسب نبوده و وضعیت بیمار را وخیم‌تر نموده ، منجر به اسهال می گردد. 

بی‌خوابی

مصرف غذاهای تند قبل از خواب سبب افزایش دمای بدن و تعریق شده  و می‌تواند سیکل خواب را بر هم زند. 

بهبود تنفس

غذاهای ‌ تند سبب سرفه و خروج خلط می‌‌گردند و  به افرادی که دچار آسم، برونشیت مزمن، نفخ، سینوزیت و سایر مشکلات تنفسی هستند می‌‌توانند کمک کنند. غذاهای تند با باز کردن مجراهای مسدود تنفسی باعث بهبود تنفس می‌شوند.

درمان سرماخوردگی

کاپسایسین موجود در ادویه‌‌های تندی چون فلفل با ایجاد تعریق در بدن،  علائم و ناراحتی‌های ناشی از سرماخوردگی را کاهش می‌‌دهد. همچنین، با توجه به اینکه فلفل دارای ویتامین‌‌های  A و C است، سیستم ایمنی را تقویت می نماید. 

خاصیت ضدباکتریایی

غذاهای تند سبب جلوگیری از عفونت در بدن شده و باکتری‌‌های معده را نابود می‌سازند. 

خاصیت ضدسرطانی

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم فلفل و پودر کاری خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌‌دهد. کاپسایسین رشد سلول‌‌های سرطانی را کند کرده و در بعضی از مواقع، باعث از بین رفتن سلول‌‌های سرطانی، بدون آسیب رساندن به سلول‌‌های اطراف می‌‌شود. فلفل نیز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی مانند ویتامینC  و کاروتن است که اگر تازه مصرف شود، می‌تواند از بروز بسیاری از سرطان‌‌‌ها جلوگیری نماید. 

رفع التهاب

کاپسایسین موجود  در غذاهای تند دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و درد مفاصل و عضلات را کاهش می‌‌دهد. این خاصیت برای مبتلایان به بیماری‌‌های خود ایمنی، پارکینسون و آسم نیز مفید می‌‌باشد. 

سلامت قلب

چاشنی  و ادویه‌‌های تند بعنوان یک آنتی اکسیدان ورقیق کننده خون عمل می‌‌نمایند که در نهایت با افزایش قدرت رگ‌‌های قلبی باعث سلامت آن می‌‌شوند. 

چشم و پوست

تماس مستقیم فلفل با پوست و چشم می‌‌تواند منجر به درد، قرمزی و تورم شود. اگر پوستتان به فلفل حساس است، استفاده از دستکش فراموش نشود و پس از تماس، حتما ، دست‌هایتان را بشویید. اگر تصادفا پس از تماس دستتان با فلفل، آن را به چشمتان زدید، برای بهبود این وضعیت بهتر است یک حوله خیس بر روی چشم‌هایتان بگذارید. اگر اشیای اطراف‌تان را تار ‌‌دیدید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. 

بوی بد دهان

اکثر ادویه‌های تند و یا سیر و پیاز دارای بوی تند و زننده می باشند. بنا بر این، بهتر است پس از مصرف آن‌‌ها دهان حتما شسته شود. 

مشکلات ادراری

مواد تند محرک مثانه بوده و به مقدار زیاد می‌تواند به بافت آن  لطمه وارد آورد.

خطرناک برای زنان باردار و شیرده

مواد تند می‌‌توانند  وارد مایع آمنیوتیک رحم و شیر مادر شده و سبب ایجاد تحریک عصبی در جنین و نوزاد گردد.  در پایان، به طور کلی ،مصرف غذاهای تند و ادویه‌جات به صورت متعادل به افرادی که دچار مشکلات گوارشــی نیــستند توصیه 
می‌گردد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «غذای تند، مفید است یا مضر ؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..