تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا پیامبر بر انگیخته شد؟/روز مبعث چه روزی است

چرا پیامبر بر انگیخته شد؟/روز مبعث چه روزی استبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛آنگاه که دخترکان عرب فقط و فقط به جرم دختر بودنشان زنده به گور می‌شدند پیامبری از جنس مهربانی بر انگیخت تا مهر و دوستی را ترویج بخشد سالیان سال اعراب راه و رسم بت پرستی را پیش گرفته بودند و خردهایی که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن کرده بود روز مبعث روز عاطفه هایی که در رقص شمشیر‌ها زخمی می‌شد و در جنگل نیزه‌ها جان می‌باخت. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیر‌ها می‌دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می‌زیستند مبعث روز برانگیخته شدن پیامبری از جنس لطافت و مهربانی است و پایان ناملایمی‌ها و کینه‌ها و دشمنی‌ها است.

روز مبعث چه روزی است؟

 ۲۷ رجب سال ۴۰ عام الفیل سالروز بعثت حضرت محمد (ص) است که در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد که این روز عید بزرگ شیعیان و اهل سنت است که پیوند عمیقی میان این دو مذهب بوجود آورده است و قلب‌ها را به هم نزدیک کرده چرا که حضرت محمد مصطفی (ص) برای زنده کردن دین اسلام برگزیده شد تا واسط بین ما زمینیان و خداوند باشد، احکام و دستورات حضرت دوست توسط ذات مقدس او به بشر رسید تا راه رسم زندگی کردن را بهتر بیاموزیم و حجت خداوند برای ما روی زمین باشد.

 روز مَبْعَث، روزی است که پیامبر اسلام (ص)، مأمور شد که چندخداپرستی و بت پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند. حضرت محمد (ص) در این زمان چهل سال داشت و در مکه زندگی می‌کرد و واقعه مبعث ۵ سال پس از تجدید بنای کعبه اتفاق افتاد. 

اعمال مبعث

عید مبعث بزرگترین عید ما مسلمانان از روزهای خوب و متبرکی است که اعمالی برای شب و روز آن ذکر شده تا امکان بهره مندی هرچه بهتر و بیشتر از این فرصت معنوی فراهم شود.

شب مبعث از شبهای متبرکه است و برای آن اعمالی ذکر شده:

* در مصباح از حضرت ابو جعفر امام جواد (ع) روایت شده که فرمود: در رجب شبى است که از آنچه که بر آن آفتاب می‌تابد بهتر است و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا (ص) به رسالت مبعوث شد و براى آن شب اعمالی است که اگر شیعه‌ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد اجر عمل شصت سال می‌برد.

در مورد این عمل آمده: پس از نماز عشاء هر ساعتى از شب را تا پیش از نیمه آن بیدار شو و دوازده رکعت نماز اقامه کن و در هر رکعت حمد و سوره اى از سوره هاى کوچک مفصل (مفصل ازسوره محمد است تا آخر قرآن) بخوان.

نماز‌ها دو رکعتی هستند، پس از هر دو رکعت بعد از سلام؛ هفت مرتبه سوره حمد، هفت مرتبه مُعَوَّذَتَیْن، و سوره‌های توحید و قُلْ یا اَیُّ‌ها الْکافِرُونَ هر کدام هفت مرتبه، و سوره قدر و آیة الکرسى هر کدام را هفت مرتبه بخوان.

بعد از اتمام نماز این دعا خوانده شود:

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ وَ لَمْیَکُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَى اَرْکانِ عَرْشِکَ و َمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَ بِکَلِماتِکَ التّامّاتِ اَن تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ...

ستایش خاص خدایى است که نگیرد فرزندى و نیست براى او در فرمانروایى شریکى و نیست برایش یاورى از خوارى و به بزرگى کامل بزرگش شمار، خدایا از تو خواهم به حق چیزهایى که موجبات عزتت بر پایه هاى عرشت مى باشد و به حق سرحد نهایى رحمتت از کتابت و به نام بزرگتر بزرگتر بزرگترت و به حق ذکرت که والاتر و برتر و اعلى است و به کلمات تام و تمامت.

پس بخوان هر دعایى و حاجتی که داری و درود فرست بر محمد و آلش.

* انجام غسل در این شب مستحب است.

* زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) که افضل اعمال شب عید مبعث است.

اعمال روز عید مبعث

عید مبعث از جمله اعیاد عظیمه است و روزى است که حضرت رسول (ص) در آن روز به رسالت برگزیده شد. برای این روز چند عمل ذکر شده است:

* غسل

* روزه، روز عید مبعث یکى از چهار روزى است که در تمام سال امتیاز دارد براى روزه گرفتن و برابر است با روزه هفتاد سال.

* بسیار صلوات فرستادن.

* زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا پیامبر بر انگیخته شد؟/روز مبعث چه روزی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..