تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ردصلاحیت افراد صلاحیت‌دار در انتخابات شوراها تبعات بدی به همراه دارد

به گزارش افکارنیوز،

کیومرث یزدان‌پناه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به ردصلاحیت فله‌ای در انتخابات شوراها گفت: یکی از نمادهای تمیزدهنده نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظام‌های سیاسی در جهان، اصل مشارکت مردم در مسیر سرنوشت سیاسی اجتماعی است. 

وی ادامه داد: این مسئله ویژگی‌های دموکراسی در ایران پای صندوق‌های رأی خود را نشان می‌دهد. پایبند بودن به مرّ قانون توسط گروه‌ها اعم از آنها که کاندید هستند و هم آ‌ن‌ها که به صورت مشارکت در انتخابات پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند الزامی است. نگرش قانونی می‌تواند نسبت به بالا رفتن اعتماد مردم به نظام تأثیرگذار باشد. 

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه شوراهای شهر و روستا یکی از نمادهای ملموس مشارکت مردم در سرنوشت کشور است، اضافه کرد: حتی با توجه به فراز و نشیب‌هایی که شوراهای شهر و روستا در دوره‌های گذشته پشت سر گذاشته و همچنین انتقاداتی که به عملکرد شوراها وجود دارد، اما نحوه احراز صلاحیت‌ها در نبود مهمترین نهادهای نظارتی مثل شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت، بسیار حساس خواهد بود، چرا که مسئولیت این احراز صلاحیت‌ها به نمایندگان مجلس واگذار شد.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان مجلس در زمینه احراز صلاحیت‌های شوراهای شهر و روستا درست عمل کنند، اعتماد عمومی به نظام جمهوری اسلامی افزایش می‌یابد و اگر درست عمل نکنند باعث بدبینی خواهد شد. 

وی بیان داشت: متأسفانه شاهد هستیم در این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا در برخی از حوزه‌های انتخاباتی، اصل بی‌طرفی رعایت نشده است و مسائل را به سمت طیف‌سنجی‌های سیاسی و اعمال سلایق برده‌اند و در این زمینه نیروهای ارزشی و اخلاقی هدف‌گیری شده‌اند که این مسئله نقش جریان‌های غیرهمسو با نظام و سوءاستفاده فرصت‌طلبان را تشدید و باعث خدشه به جایگاه نظارتی مجلس می‌شود. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ردصلاحیت افراد صلاحیت‌دار در انتخابات شوراهای شهر و روستا می‌تواند تبعات بدی را به همراه داشته باشد، شوراهای شهر و روستا برخلاف مجلس شورای اسلامی که هر طیفی می‌تواند در آن حضور داشته باشد باید دارای افراد متخصص، کارآمد و متعهد باشد و دارای افراد آشنا به علوم شهرسازی و معماری باشد. 

یزدان‌پناه ادامه داد: بدترین اتفاق در این‌گونه رد صلاحیت‌ها این است که می تواند چکشی بر مشارکت مردمی در انتخابات باشد و علاوه بر اینکه می‌تواند موجب بی‌انگیزگی برخی از مردم شود، موجب سلب اعتماد عمومی گردد، حتی در برخی از نقاط کشور که گرایشات قومیتی وجود دارد، این مسئله اصلاً مفید نخواهد بود و آسیب‌های جدی‌ای را به ساختار شوراهای شهر و روستا می‌زند. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ردصلاحیت افراد صلاحیت‌دار در انتخابات شوراها تبعات بدی به همراه دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..