در این مراسم ناصری با اشاره به اینکه بیش از یک دهه از امر ساماندهی کتابهای آموزشی با اجرای فعالیتهایی از جمله برگزاری جشنوارهها میگذرد، عنوان کرد: دفتر انتشارات تکنولوژی آموزشی اجرای این کار را بر اساس مستندات قانونی بر عهده دارد و جشنواره کتابهای قرآنی رشد از سال ۹۴ بر اساس این برنامه برگزار شد.
وی ادامه داد: این جشنوارهها ضمن بررسی کارشناسانه مبتنی بر سلسه اهداف و برنامهها، زمینهسازی برای وضعیت کتابهای آموزشی را انجام میدهد تا ضمن تولید آثار مفید، بازار اقتصادی منطقی و مورد نظر نیز حاصل شود. از طرفی این روند با درک درست تشخیص نیاز واقعی مخاطب و تولیدات بهتر و کیفیتر میسر است که این اقدام در حوزه کتابهای قرآنی مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به ارائه آماری از این جشنواره پرداخت و گفت: ۶۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده که از این تعداد ۳۱۳ عنوان مناسب تشخیص داده شده است و همچنین ۷۷ ناشر در جشنواره شرکت کردهاند که سهم ناشران شهرستانی ۵۴ درصد بوده است.
وی بیان کرد: نسبت به اولین جشنواره قرآنی، ۴۶ درصد رشد داشتیم و گروههای داوری آثار را در دو مجموعه دانشآموزی و بزرگسال تقسیمبندی کردهاند که از این میان ۳۳.۵ درصد که مجموعا ۱۰۵ عنوان را شامل میشود، در جشنواره شناخته شدهاند.
وی تصریح کرد: گروههای داوری دانشآموزی بر اساس حوزه آموزش قرآن، مفاهیم و موضوعات و ادبیات داستانی کتابها را مورد داوری قرار دادند و به ترتیب ۱۶، ۲۳ و ۶۶ عنوان در این جشنواره تقدیر شد. این اقدام با داوری سه داور در هر بخش انجام شده است که برای هر گروه یک برگزیده و یک تقدیری معرفی شد.
اقدامات آموزش و پرورش در زمینه ارائه آموزههای قرآنی به محصلان
در ادامه مراسم محمدیان با بیان اینکه در زمان تنظیم سند تحول چند تفکر برای کتابهای قرآنی وجود داشت، عنوان کرد: در نتیجه این تفکرات موضوعات متعددی مطرح شد که باعث شده هنوز قرآن مبنای برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کلان نباشد.
وی اضافه کرد: درباره قرآن کم کار کردیم و آشنایی با مفاهیم این کتاب ارزشمند را از زمان متوسطه مورد توجه قرار دادیم؛ بنابراین باید توجه بیشتری در این حوزه داشته باشیم و در جشنوارههای آتی تعداد کتابهای ارسال شده افزایش یابد که البته در آموزش و پرورش اقدامات خوبی برای امر توجه به قرآن در دست اجرا است.
محمدیان با بیان اینکه فعالیتهایی در آموزش و پرورش و دارالقرآنها برای دانشآموزان در دستور کار قرار گرفته، گفت: در این نهاد تعلیم و تربیت، دو حوزه فعالیت درونی و بیرونی وجود دارد که با ترکیب دستگاههای مرتبط و استفاده از ظرفیتها باید مسائل قرآنی را ترویج دهیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش قرآن در بین دانش آموزان چندان مورد توجه نیست، یادآور شد: وقت دانش آموزان اغلب با مطالبی پر میشود که هیچ نشانی از آموزههای قرآنی در آن نیست و باید این موضوع را اصلاح کنیم.
انتهای پیام/