تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وقتی جمهوری آذربایجان از دولت احمدی‌نژاد حواس جمع‌تر است/ دو سرنوشت متفاوت برای تار و کمانچه

وقتی جمهوری آذربایجان از دولت احمدی‌نژاد حواس جمع‌تر است/ دو سرنوشت متفاوت برای تار و کمانچه

فرهنگ > موسیقی - وقتی جمهوری آذربایجان پنج سال قبل درخواست ثبت تار را به سازمان یونسکو داد، نماینده دولت محمود احمدی‌نژاد هیچ اقدامی برای ثبت مشترک نکرد اما اینک در پی درخواست ایران برای ثبت کمانچه، نماینده آذربایجان خواهان ثبت مشترک آن شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمیدرضا عاطفی، معاون اجرایی خانه موسیقی در مورد خبری که با مضمون پذیرفته شدن درخواست آذربایجان برای ثبت مشترک کمانچه با ایران در سازمان یونسکو، منتشر شده است، گفت: «این رویدادی طبیعی است که هر کشوری تلاش می‌کند از حق خود نهایت استفاده را ببرد. اما مشکل وقتی رخ می‌دهد که ما اهمال کنیم و از حق خود دفاع نکنیم. داستان از آن جا شروع شد که در سال 1391 جمهوری آذربایجان ساز تار را در سازمان یونسکو به نام خود ثبت کرد. شیوه کار این سازمان به این صورت است که هر گاه کشوری درخواست ثبت میراثی را می‌دهد، خبرش به شکل عمومی منتشر می‌شود تا اگر کشور دیگری هم در این زمینه اسنادی دارد، ثبت به صورت مشترک انجام گیرد.»

عاطفی ادامه داد: «مسئله، شیوه‌های برخورد متفاوت است. در دولت محمود احمدی‌نژاد نماینده کشور ما در سازمان یونسکو با وجود اطلاع از تلاش آذربایجان برای ثبت تار به نام خود، هیچ گونه تلاشی برای ثبت مشترک انجام نداد اما اکنون نماینده آذربایجانی‌ها برخلاف نماینده آن زمان ما، درخواست ثبت مشترک داده است و الا ثبت مشترک اصلا مسئله عجیبی نیست.»

حمیدرضا عاطفی افزود: «این ثبت مشترک که قرار است با محوریت نام ایران باشد هنوز انجام نشده است، چون هر روند ثبتی یک تا دو سال طول می‌کشد. هنگام ثبت مشترک، نام کشورها را به ترتیب الفبا می‌نویسند که بر این اساس نام آذربایجان باید پیش از ما نوشته شود اما چون محوریت این ثبت با نام ایران است، اسم مان پیش از اسم آذربایجان می‌آید.»

او همچنین در پایان در مورد تلاش ایران برای ثبت ساز عود هم گفت: «در کنار ما کشورهای سوریه، لبنان و عراق هم درخواست ثبت این ساز را داده‌اند که مدارک و مستندات هر کدام توسط یونسکو بررسی و صحت و سقم آن سنجیده می‌شود. ثبت شدن یک میراث به صورت مشترک هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه مسئله آن جاست که وقتی کشوری درخواست ثبت میراثی را می‌دهد که ما هم از آن برخورداریم، نباید با اهمال کاری پیگیر ثبت مشترک نشویم.»

57242




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وقتی جمهوری آذربایجان از دولت احمدی‌نژاد حواس جمع‌تر است/ دو سرنوشت متفاوت برای تار و کمانچه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..