تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وظایف سفیر جدید ایران در عراق

به گزارش افکارنیوز،

ایرج مسجدی سفیر جدید ایران در عراق در گفت‌وگو با سایت طنین در خصوص برنامه‌های خود برای گسترش روابط دو کشور گفت: نگاه و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران همواره بر اساس صداقت و حمایت و دوستی و همپیمانی و کمک و برادری واقعی بوده است، این ها در نگرش سیاسی و انقلابی کشور جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران باید با عراقی‌ها در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روابط خود را تقویت کند.

وی با بیان اینکه روابط فرهنگی ما باید با عراقی‌ها گسترش یابد، اظهار داشت: در بحث علمی، دانشگاهی، ورزشی، توریسم زیارتی و مواردی از این قبیل؛ در بحث اقتصادی، ایران کمک بسیار مؤثر و بزرگی می‌تواند به عراق داشته باشد؛ به ویژه در کارهای عمرانی از سدسازی گرفته تا موارد دیگر چرا که عراقی‌ها کارهای زیرساختی زیادی روی زمین مانده دارند و در دوره صدام کار چندانی نشده است و از سال 2003 میلادی تاکنون نیز دولت جدید عراق با توجه به شرایط و وضعیتی که بوده مجال و فرصتی پیدا نکرده و بودجه هایش آزاد نشده است.

سفیر ایران ادامه داد: از این رو زمینه زیادی برای کمک و ایفای نقش ایران وجود دارد از جمله در انجام پروژه‌های بزرگ ملی مانند: راه آهن، جاده سازی، تونل سازی، سد سازی، پالایشگاه و نیروگاه سازی، هتل سازی در شهرهای مختلف عراق، بیمارستان سازی و موارد مختلف؛ همچنین خودروسازی، راه اندازی شهرک‌های صنعتی و ساخت خانه‌های مسکونی، کارهای اقتصادی کلان و خدمات فنی- مهندسی بستر مهمی وجود دارد برای ایران در راستای همکاری با عراق با توجه به اینکه این نیاز در عراق وجود دارد و ما نیز با توجه به توانمندی‌های خود به کمک به عراق نیازمندیم.

مسجدی با اشاره به مبادلات تجاری میان دو کشور که به 8 میلیارد دلار می‌رسد گفت: این رقم در فاز اول باید به 20 میلیارد دلار برسد و سپس به مبالغ بالاتری ارتقا یابد و این هدف گذاری باید با هدف توسعه روابط اقتصادی میان ایران و عراق باشد تا سبب بهره مندی هر دوطرف شود.

وی در بحث سیاسی نیز خاطرنشان کرد: روابط خوبی با عراق وجود دارد ولی این روابط باید جدی‌تر و بهتر شود، سیاست‌های منطقه‌ای، سیاست‌های عربی و اسلامی، بحث سازمان همکاری اسلامی، بحث‌های جهانی، بحث جبهه مقاومت و مسائل مختلف. بنابراین میان ایران و عراق جای همکاری‌های سیاسی بسیار زیادی وجود دارد و باید روابط توسعه یافته و عمیقتر شود و اجازه ندهیم دیگران این روابط را دچار خدشه کنند؛ از جمله آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، سعودی‌ها و بقیه. یعنی پایه‌های روابط خود را باید محکمتر کنیم.

سفیر ایران با اشاره به برخی پرونده‌های معطل مانده بین ایران و عراق اظهار داشت: یک سری مسائل بر زمین مانده از گذشته با عراقی‌ها را باید به سرعت حل و فصل کرد؛ مسئله قراداد 1975 الجزائر، مسئله قطعنامه 598، مسئله لایروبی اروند، مسئله cbc، مسئله تعیین خطوط مرزی و مسائل مختلف دیگر نمونه‌ای از این امور می‌باشند. این مباحث باید به کمک همدیگر به سرعت حل و فصل شود و اگر چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد باید سریعاً بر طرف شود و در این زمینه، نیاز به رفت و آمدهای زیادی بین ما و عراقی‌ها در سطوح مختلف وجود دارد.

مسجدی موضوع بعدی را فعال کردن بخش خصوصی دانست، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ما می‌تواند در بهبود ساختار اقتصادی عراق مؤثر باشد و می‌بایست این موضوع از ناحیه جمهوری اسلامی ایران، چه از ناحیه بانک‌ها و چه از سوی مراکز دولتی حمایت شود و این امر از طریق اختصاص مشوق‌های مختلف، باعث حضور بخش خصوصی در میدان عمل و سرمایه گذاری در عراق می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث اجتماعی و فرهنگی مسأله زوار اربعین، هتل سازی و مواردی از این قبیل باید پیگیری شود. این مسائل دوطرفه هستند و شاهدیم در سال جمعیت قابل توجهی از زوار عراقی نیز وارد ایران می‌شوند که در هیچ جای جهان این اتفاق نمونه ندارد و این امر می‌تواند بازار بزرگی ایجاد کند که به آن توریسم مذهبی گفته می‌شود و این زائر از مرز مهران تا مشهد می‌تواند شغل و کار ایجاد کند و ارز وارد کشور کند و این امکان بسیار ارزشمند و بزرگی است که می‌تواند مورد رسیدگی بیشتر قرار گیرد. بنابراین زمینه‌ها و بسترهای کار تا حد زیادی فراهم است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وظایف سفیر جدید ایران در عراق»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..