تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مطالبات تهرانی ها از دولت آینده چیست؟

گروه اجتماعی – چند سالی است که ترافیک به یک جزء جدانشدنی زندگی پایتخت نشینان تبدیل شده و شهروندان اگر روزانه چند ساعت را در ترافیک نگذرانند مانند آن است که معجزه ای رخ داده است. 

به گزارش افکارنیوز، با گسترش فرهنگ شهرنشینی و افزایش تعداد خودروها، کلانشهرها میزبان ترافیک سنگین شده اند که تهران نیز از این قاعده مستثی نبوده؛ قاعده ای که سبب شده تا به سبب همخوانی نداشتن ظرفیت خیابان ها و معابر، شهروندان مجبور باشند روزانه نه تنها دقایق بلکه ساعات طولانی را در میان حجم عظیم ترافیک خودروها سپری کنند.

ترافیک تهران در سال های اخیر سبب شده تا نه تنها شهر چهره ای شلوغ و پرازدحام به خود بگیرد بلکه آلودگی هوا نیز تشدید شود و در نتیجه محیط زیست شهری روز به روز بیشتر از بین رود و در نهایت جان و سلامت شهروندان نیز به مخاطره بیافتد. 

افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال را می توان نمونه بارز تبعات منفی این مساله به شمار آورد. 

ترافیک علاوه بر این موارد، موجب خسارات اقتصادی نیز می شود که باید به اتلاف وقت شهروندان و هدر رفت میلیون لیتر سوخت خودروها اشاره کرد. 

به گفته رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اگر جمعیت ثابت شهر تهران را 9 میلیون نفر در نظر بگیریم و بااحتساب بیش از 18 میلیون سفر در روزمی توان به عمق فاجعه پی برد زیرا شهروندان مجبورند به طور میانگین هر کدام حداقل 40دقیقه را در ترافیک بمانند. 

به اعتقاد محمد حقانی؛‌با احتساب 20 دقیقه معطلی به ازای هر سفر در ترافیک، روزانه 6 میلیون ساعت وقت تهرانی‌ها در ترافیک تلف می‌شود که تقسیم این 6 میلیون ساعت اتلاف وقت بر 9 میلیون جمعیت ثابت شهر تهران نشان می دهد هر تهرانی در شبانه روز 40 دقیقه را در ترافیک می گذراند که در نهایت در 300 روز کاری سالانه، 12 هزار دقیقه و یا 200 ساعت وقت هر یک از آنها در ترافیک تلف می‌شود.

به عبارت دیگر این آمار نشان می دهد که هر تهرانی سالانه  8.3 روز را در ترافیک می گذراند. 

البته نباید فراموش کرد که جمعیت تهران در مجموع بیش از 13 میلیون نفر است که اگر همه این افراد روزانه در شهر تردد داشته باشند بر این آمار افزوده می شود.

با وجود تبعات فراوان ترافیک برای شهر و شهروندان متاسفانه در سال های اخیر ناوگان حمل و نقل عمومی گسترش نیافته و دولت ها به این مهم بی توجه بوده اند در حالی که بر اساس قانون شهرداری و دولت باید با یکدیگر نسبت به توسعه این ناوگان اقدام کنند. 

وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی سبب شده تا شهروندان بیش از پیش از خودروی شخصی استفاده کنند و انبوه این خودروها سبب بسته شدن خیابان ها، معابر و بزرگراه های شهرمان شده است در حالی که با تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی می توان شهروندان را به تردد آسان و سریع در شهر تشویق کرد اما دریغ که وضعیت نامناسب اتوبوس ها به ویژه در بخش خصوصی موجب گلایه فراوان شهروندان است. 

این روزها ترافیک ازدحام خودروها ساعت خاصی ندارد و تقریبا در تمام ساعات شبانه روز ترافیک معابر و خیابان ها و بزرگراه ها سنگین و نفسگیر است در حالی که مناسب بودن سیستم حمل و نقل شهری استاندارد می تواند پاسخگوی نیاز شهروندان بوده و آنها را از استفاده از خودروی شخصی بی نیاز سازد.

یکی از مطالبات اصلی تهران از دولت دوازدهم و همچنین شورای شهر آینده،‌رسیدگی فوری به معضل آلودگی هوا، ترافیک سنگین حاکم بر شهر، نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و ریلی و ... است. 

بنابراین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بهتر است وعده های کارشناسی شده در این زمینه در نظر داشته باشند و واقعا پای قول خود پس از برگزیده شده در انتخابات بمانند زیرا دادن وعده های بی عمل به حتم موجب گلایه و ناامیدی مردم می شود در مقابل شورای شهر آینده نیز باید از تمام ابزارهای نظارتی قانونی خود استفاده کرده و دولت و شهرداری را ملزم به ایجاد بستر و زیر ساخت های مناسب برای توسعه حمل و نقل عمومی کند زیرا تهران و تهرانی های انتظار دارند در مقابل ایجاد محدودیت های تردد همانند طرح زوج و فرد، طرح ترافیک و ... حداقل بتوانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی راحت و بی دغدغه در شهر تردد کنند.

مهرنوش حیدری




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مطالبات تهرانی ها از دولت آینده چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..