تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واریس مری و تغذیه مناسب برای آن

واریس مری اتساع عروق خونی است که در دیواره ی مری وجود دارد.فشار خون وریدی در بیمارانی که مبتلا به سیروز پیشرفته هستند افزایش می یابد.افزایش فشار خون در این منطقه جریان خون کبدی را دچار نقصان می کند.پر خونی موی رگ هایی که در دیواره ی مری وجود دارد موی رگ ها را بزرگ می کند و در صورتی که گشاد شدگی عروق عمیق باشد رگ های خونی را پاره می کند. مرگ در 60-40 درصد از بیماران مبتلا به واریس مری به دلیل تخریب کبد عفونت ادک محیطی و عوارض ناشی از کم خونی اتفاق می افتد.

اولین هدف درمان در این بیماران کنترل خونریزی است.نوع دیگری از واریس واریس معده است که 70-20 درصد از بیماران که واریس مری دارند ممکن است به واریس معده دچار شوند.در اولین مراحل خون ریزی حاد درمان بر اساس شدت علائم و میزان فعالیت کبد صورت می گیرید. برنامه غذایی در این بیماران با هدف تامین نیاز های مواد مغذی و جلوگیری از بروز اسیب و یا پارگی در موی رگ های خونی دیواره ی مری برای بیمار تنظیم میشود.

در صورتی که بیمار مشکل کومای کبدی دارد محدودیت در مصرف پروتئین توصیه میشود این مقدار میتواند تا 5/0 گرم به کیلوگرم وزن بدن کاهش یابد در صورتی که بیمار مشکل کومای کبدی ندارد مقدار پروتئین دریافتی در حد تحمل بیمار 2-5/1گرم به کیلوگرم وزن بدن محاسبه میشود . این مقدار پروتئین دریافتی که بیش از مقدار توصیه شده برای افراد سالم است برای جبران اسیب های وارده به کبد و ترمیم بافت کبدی توصیه میشود.

بافت غذای مصرفی بیمار از نکات مهمی است که برای کاهش احتمال پارگی و خون ریزی باید به ان توجه کرد بیماران می توانند از انواع غذاهایی که بافت نرم دارند و به راحتی از مری عبور میکند استفاده کنند. پنیر کاملا بی نمک است پوره سبزی جات فرنی شیر برنج ژله انواع نان های نرم کته نرم انواع گوشت (به مقداری که توسط پزشک در رژیم غذایی بیمار محاسبه شده است.) به صورت پخته و نرم شده مثال هایی هستند که در برنامه ی غذایی بیماران می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

دریافت مطلوب تغذی ای که پاسخ گوی نیاز های فردی بیمار باشد برای این که بیمار بتواند فعالیت های روز مره ی خود را به درستی انجام دهد از اصول تنظیم برنامه ی غذایی برای این دسته از بیماران است. پایش برنامه غذایی مصرفی به مشاوره تغذیه کمک می کند تا کاستی های ان را با جای گزین کردن اقلام غذایی مورد علاقه و در دست رس بیمار جبران کند.

شفا آنلاین




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واریس مری و تغذیه مناسب برای آن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..