تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتشار 20 نوع اوراق بدهی و 10 صندوق قابل معامله در بورس

با انتشار اوراق بدهی ارزی در سال 96 به فعالیت های اقتصادی بنگاه ها و شرکت های بورسی برای تامین مالی بین المللی کمک شایانی می شود.

به گزارش شمانیوز: دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران در نشست مطبوعاتی ضمن بیان مطلب فوق در خصوص نماگرهای بورس تهران گفت: ارزش اسمی بازار از 117 هزار میلیاردتومان به 138 هزار میلیارد تومان رسید که رشد 18 درصدی را نشان می دهد. نسبت ارزش بازار به ارزش اسمی برابر با 3/2 می باشد. ارزش بازار در سال 95 به رقم 322 هزار میلیارد تومان رسید.

وی ضمن اشاره  به میزان بازدهی سرمایه گذاران در بورس تهران گفت: در ابتدای سال گذشته شاخص کل 80219 واحد بود و در پایان سال 95 به رقم 77230  واحد رسید که بیانگر 7 / 3 درصد کاهش بود. این در حالی است که شاخص کل هم وزن 13192 واحد بود و در مقایسه با سال 94 ،  به 15732  واحد رسید که نشان دهنده رشد 19 درصدی شاخص کل هم وزن است.  

سخنگوی بورس تهران با بیان اینکه ارزش کل معاملات از 562 هزار میلیارد ریال به 639 هزار میلیارد ریال رسیده است ، اظهار داشت: ارزش معاملات 14 درصد رشد را تجربه کرد.

مدیرعامل بورس تهران درخصوص عملکرد حقیقی ها و حقوقی ها در بورس ، تصریح کرد: ترکیب معاملات به تفکیک حقیقی و حقوقی نشان می دهد اشخاص حقیقی در سال جاری 56 درصد خرید ها و در مقابل 57 درصد فروش ها را پوشش داده اند. تغییر مالکیت بیش از 7 هزار میلیارد ریال از حقیقی به سمت حقوقی بوده است.

دکتر قالیباف اصل با اشاره به وضعیت ارزش معاملات در بازار بدهی  گفت: ارزش معاملات در بازار بدهی  از 87 هزار میلیارد ریال به 93 هزار میلیارد ریال رسیده است که افزایش 8 درصدی را تجربه کرده است.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی معاملات آپشن یا اختیار معامله در بورس در سال گذشته گفت: در انتهای سال گذشته، 4 دارایی پایه روی اختیار معامله تعریف شده بود و خرید و فروش 30 هزار قرارداد در بورس مورد معامله قرار گرفت. سال 96 هم این موضوع به صورت جدی پیگیری می شود.

وی ادامه داد: امسال به دنبال فراهم نمودن دسترسی آنلاین در بازار اختیار معامله هستیم .

سخنگوی بورس تهران درباره اقدامات انجام شده در حوزه پذیرش گفت: سال 95 ، 20 جلسه پذیرش برگزار شد که حاصل آن پذیرش 23 شرکت و درج 9 شرکت بود که از این تعداد 7 شرکت به مرحله عرضه رسیدند.

مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد: در صورت مساعد بودن وضعیت بازار و آمادگی سهامداران عمده به عرضه ، بورس تهران آمادگی عرضه شرکت ها رادارد. همچنین 7 شرکت عرضه شده 10 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار افزودند.

وی با اشاره به پذیرش 12 اوراق بدهی خاطر نشان کرد: سال گذشته 5 صندوق قابل معامله در بورس تهران عرضه شد .

دکتر قالیباف اصل با اشاره به رشد معاملات برخط در بورس افزود: خرید و فروش برخط (آنلاین) در سال 95، به رقم 287 هزار میلیارد ریال رسید و نسبت به سال 94 که 233 هزار میلیارد ریال بوده معادل 23 درصد افزایش دارد. تطبیق از نظر حجمی افزایش 21 درصدی را نشان می دهد. سهم بر خط از معاملات نرمال به 29 درصد می رسد. این نسبت برای سال 94 برابر 27 درصد بوده است.

وی توضیح داد: نسبت قیمت به درآمد به 8/6 مرتبه رسید، این نسبت در سال 94 برابر 5/7 مرتبه بوده است.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه به موضوع افزایش سرمایه شرکت های بورسی اشاره کرد و گفت: رقم افزایش سرمایه ها در سال 95 برابر 167 هزار میلیارد ریال بوده است که 68 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته و ذخایر و 99 هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی بوده است. رقم کل افزایش سرمایه نسبت به سال 94،  11 درصد کاهش نشان می دهد. در سال 94 کل افزایش سرمایه 189 هزار میلیارد ریال به طوری که 103 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته  و 85 هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی بوده است.

دکتر قالیباف اصل با بیان اینکه تعداد 105 شرکت کارگزاری در بورس فعال هستند اظهار داشت: از این تعداد  104 شرکت خدمات بر خط را ارایه می کنند. آخرین تعداد ایستگاه های معاملاتی 1617 مورد می باشد. تعداد تالارهای اختصاصی 123 مورد در تهران و 152 مورد در مناطق و در مجموع 275 تالار اختصاصی می باشند. در ضمن 22 تالار و دفتر توسط بورس تهران اداره می شوند.

سخنگوی بورس تهران درباره اقدامات بورس در حوزه بین الملل گفت: سال گذشته دوازدهمین تفاهمنامه همکاری با بورس های مختلف منعقد شد. با بورس های مونیخ و آتن در سال 95تفاهمنامه همکاری امضاء شده است . بورس تهران تفاهنامه همکاری با بورس ترکیه  را به امضاء رسانده است و در زمینه توزیع اطلاعات و همکاری متقابل جلسات پی در پی برگزار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بورس تهران با بورس ترکیه در حوزه پذیرش های متقابل به طور پیوسته در ارتباط است گفت: این پروژه توسط دو بورس به صورت همزمان پیش می رود. در صورتی که شرکت ها بخواهند در بورس های خارجی لیست شوند در ابتدا باید مراحل پذیرش در بورس کشور خود را گذرانده و در بورس کشور خود پذیرش شوند. با ایجاد امکان معامله سهام شرکت ها در بورس های بین المللی فصل جدیدی در تامین مالی شرکت ها ایجاد می شود.

مدیرعامل بورس تهران درباره بازدید سرمایه گذاران خارجی گفت:تعداد 260 نفر در قالب 42 هیات به صورت حضوری با بورس تهران، فرآیند معاملات و ساختار بازار سرمایه آشنا شدند. در این حوزه همچنین سال 95 برابر با 260 کد برای سرمایه گذاران خارجی صادر شد که نسبت به سال قبل از  افزایش 30 درصدی حکایت دارد. در نتیجه تا پایان سال 95 بیش از 800 کد معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد شده است و رشد مناسبی در افزایش معاملات آنها مشاهده می شود.

دکتر قالیباف اصل به افزایش سرمایه بورس تهران اشاره کرد و گفت: سرمایه بورس تهران از 110 میلیارد تومان به 125 میلیارد تومان افزایش یافت.

دکتر قالیباف اصل با تأکید بر اینکه انتشار اوراق بدهی ارزی در سال 96 پروژه ملی است و به فعالیت های اقتصادی بنگاه ها و شرکت ها کمک می کند، اظهارداشت :بورس تهران پس از انجام مطالعات تطبیقی و بررسی امکان سنجی در زمینه انتشار اوراق بدهی ارزی به این نتیجه رسید که تابلو اوراق ارزی تاسیس شود. با پیگیری بورس تهران به منظور تامین مالی بین المللی با بانک مسقط و 10 شرکت بزرگ بورسی جلساتی برگزار شد که منجر به آغاز فرآیند تامین مالی بین المللی ارز  از طریق بورس تهران خواهد شد. نهایتا این رخداد موجب کاهش هزینه تامین مالی شرکت ها می شود.

وی با اشاره به کاهش تورم در سال 95 و عدم کاهش هزینه تامین مالی در ایران گفت: گزارش امکان سنجی پروژه انتشار اوراق بدهی ارزی به سازمان بورس ارسال شده است.

مدیرعامل بورس تهران به عضویت مجدد بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس ها اشاره کرد و افزود: بحث عرضه اولیه به روش ثبت سفارش از جمله اقدامات دیگر بورس تهران در سال 95 می باشد که امکان تخصیص مناسب تر در عرضه ای اولیه را فراهم می کند.

مدیرعامل بورس در بخش دیگر از سخنان خود به اهمیت موضوع آموزش و فرهنگ سازی اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی و آموزش در تهران و تالارهای مناطق ، ناشران ، کارگزاران و سرمایه گذاران سال 95 برابر 174 هزار نفر ساعت بوده است . البته سال 96 در این موضوع به صورت جدی تر پیگیری می شود.

مدیرعامل بورس تهران در بخش پایانی این نشست درباره برنامه های سال 96 بورس تهران گفت: بورس با حجم بالای تقاضا از طرف شرکت های غیر بورسی رو به رو است و برنامه 20 شرکت را در فرآیند پذیرش داریم . در شرایط رونق بازار و وجود تمایل سهامدار عمده قاعدتاً در بلند مدت عرضه های اولیه در بازار به وفور رخ خواهد داد. سال96 عرضه 20 اوراق بدهی و 10 صندوق قابل معامله در بورس تهران را در برنامه داریم .

وی اقدامات بورس تهران در زمینه فرهنگ سازی و آموزش را در سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت : بورس تهران  حوزه آموزش در سال 96 را با جدیت دنبال می کند.

مدیرعامل بورس به عارضه یابی صنایع و برگزاری میز صنعت به روال سالهای گذشته توسط بورس تهران اشاره و افزود: بورس تهران با برگزاری چنین جلساتی به شرکت ها و صنایع بازار سرمایه در عارضه یابی و حل مشکلات صنایع کمک شایانی می کند.

وی ادامه داد: در زمینه توقف و بازگشایی نماد شرکت های بورس  مطالعات تطبیقی با بورس های جهانی انجام شده و در زمینه تغییرات و اعمال اختیارات گزارش تهیه و به سازمان بورس ارسال شده است .

وی ابراز امیدواری کرد : با تصمیم گیری برای نهایی شدن این تغییرات، شفافیت اطلاع رسانی افزایش یافته و به تبع آن نقد شوندگی  بازار نیز افزایش یابد .




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتشار 20 نوع اوراق بدهی و 10 صندوق قابل معامله در بورس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..