تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دریاچه‌ ارومیه همیشه از سیل پر شده است

کد خبر: ۵۱۴۷۵۹

۱۹۷  بازدید

خبرآنلاین:  مدیر دفتربرنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از افزایش تراز دریاچه ارومیه بعد از سیل‌های اخیر خبر داد.

در طول چند روز گذشته بارندگی شدید در شمال غربی کشور منجر به آمدن سیل‌های شدیدی شد و ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند ولی از سویی با توجه شرایط کم آبی و خشکسالی در ایران این باران‌ و سیل‌ها می توانند به نوعی مفید هم باشند.

 سیل های روزهای گذشته هم برای منابع آبی کشور مفید بودند؛ درست مانند اتفاقی که در استان های فارس و سیستان  بلوچستان پس از سیل یک ماه گذشته رخ داد، سیل‌های آذربایجان شرقی و غربی هم ظاهرا کمک‌حال مسیر احیای دریاچه ارومیه بوده است.

دیروز گفته شد در پی این سیل‌ها 80میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد شده است. دکتر مسعود تجریشیمدیر دفتربرنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرآنلاین، تاثیر این سیل‌ها حدود ۱۲ سانتی‌متر افزایش تراز برای دریاچه ارومیه می‌داند.

آقای دکتر، سیل‌هایی که در طول چند روز گذشته در منطقه شمال غربی آم خسارت‌های زیادی وارد کرده است ولی این اتفاقات چه تاثیری بر افزایش تراز آب‌ دریاچه ارومیه داشت؟

ببینید ما انتظار داشتیم در طول این چند روز دمای هوای  بعضی از نقاط حوضه آبریز افزایش پیدا کند و این اتفاق هم افتاد؛ مثلا در شرق دریاچه دمای هوا شب منهای یک بود صبح به 29 درجه بالای صفر رسید. افزایش دما منجر به ذوب شدن برف‌ها می‌شود و این تراز دریاچه را افزایش می‌دهد، اما از سویی همزمان با افزایش دما باران هم آمد و سیلاب را تشدید کرد. به صورت کلی وقتی از لحاظ تاریخی به دریاچه ارومیه نگاه می کنیم، متوجه می‌شویم عمدتا رژیم آبی دریاچه ارومیه، سیلابی بوده است و در گذشته های بسیار دور هم آبهایی که وارد دریاجه ارومیه می شد از بارش های سیلابی بوده. البته در رابطه با خسارت‌های وارد شده هم همانطور که در تصاویر دیده شد، عمده خسارت ها ناشی از ساخت و سازها در بستر و حریم رودخانه ها است.

مثلا چه زمان دیگری سیلاب تراز دریاچه ارومیه را افزایش داده؟

در سال 72-73 که 16 میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود داشت، سیلی منجر شد تا تراز دریاچه تراز تا 2.5متر افزایش پیدا کند. این بار هم باران زیادی آمد و فقط در 48 ساعت میزان بارندگی 24میلیمتر بود.

میزان بارش در مناطق مختلف چقدر بود؟

این بارش‌ها از جنوب غربی دریاچه تا شمال شرقی آن خطی بود؛ میزان بارندگی در اطراف اشنویه 55 میلیمتر است و در تبریز 67 میلیمتر می‌رسد. همچنین میزان بارندگی در گوشه و کنار ارومیه و نازلو 32 و 35 میلیمتر، عجب‌شیر 32 میلیمتر، بوکان 28 میلیمتر، شبستر 29 میلیمتر بود.

این میزان بارش ها به چه اندازه تراز دریاچه را افزایش می‌دهد؟

اگر میزان بارش را 20 میلیمتر درنظر بگیریم و فرض کنیم در کل حوضه آبریز هیچ میزان آبی به زیر زمین نفوذ نکرده باشد، تراز دریاچه ارومیه باید حدود 20 سانتی متر باید افزایش پیدا کند.از سویی دریاچه ارومیه یک دهم حوضه آبریز را تشکیل می‌دهد، ضریب روان آب در حوضه آبریز دریاچه 40 تا 50 درصد است، و انتظار می‌رود تراز  10 تا 12 سانتی متر باید افزایش پیدا کند.

شما گفته بودید نسبت به وضعیت جنوب دریاچه نگرانید، آیا با این میزان بارش هنوز هم ناامید هستید؟

علت ناامیدی من از جنوب دریاچه این بود که به علت گل و لایی که از قبل وارد آن شده کف آن بال آمده و آب نمی‌تواند آنجا بماند. بهتر هم هست آب به آنجا بر نگردد، چون به علت خاک موجود در آنجا دیگر آن منطقه شور نیست و شاید بتوان در آینده از خاک آن برای کشاورزی استفاده کرد.

آیا انتظار آمدن دوباره چنین بارانی را دارید؟

پیش بینی های هواشناسی نشان می‌دهد چنین بارانی در روزها و هفته های آینده تکرار نمی‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دریاچه‌ ارومیه همیشه از سیل پر شده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..