تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رفتار یک بازرگان و تاجر در کلام امام علی (ع)

بازخوانی بخشی از نامه 53 نهج البلاغه؛

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛امام علی (ع)در بخشی از نامه 53 کتاب شریف نهج البلاغه به مالک اشتر در مورد بازرگانان و تاجران می فرماید:ای مالک،اينك سفارش مرا در حق بازرگانان و پيشه وران بپذير و درباره آنها به كارگزارانت نيكو سفارش كن . خواه آنها كه بر يك جاى مقيم اند و خواه آنها كه با سرمايه خويش اين سو و آن سو سفر كنند و با دسترنج خود زندگى نمايند . زيرا اين گروه ، خود مايه هاى منافع اند و اسباب رفاه و آسودگى و به دست آورندگان آن از راههاى دشوار و دور و خشكى و دريا و دشتها و كوهساران و جايهايى كه مردم در آن جايها گرد نيايند و جرئت رفتن به آن جايها ننمايند . اينان مردمى مسالمت  جويند كه نه از فتنه  گريهايشان بيمى است و نه از شر و فسادشان وحشتى . 

همچنین امام ادامه می دهد:در كارشان نظر كن ، خواه در حضرت تو باشند يا در شهرهاى تو . با اين همه بدان كه بسيارى از ايشان را روشى ناشايسته است و حريص اند و بخيل . احتكار می كنند و به ميل خود براى كالاى خود بها مى گذارند ، با اين كار به مردم زيان مى رسانند و براى واليان هم مايه ننگ و عيب هستند . 

امام در این بخش احتکار را گناهی بزرگ می داند و می فرماید:پس از احتكار منع كن كه رسول الله (ص) از آن منع كرده است و بايد خريد و فروش به آسانى صورت گيرد و بر موازين عدل ، به گونه اى كه در بها ، نه فروشنده زيان بيند و نه بر خريدار اجحاف شود . پس از آنكه احتكار را ممنوع داشتى ، اگر كسى باز هم دست به احتكار كالا زد ، كيفرش ده و عقوبتش كن تا سبب عبرت ديگران گردد ولى كار به اسراف نكشد .

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رفتار یک بازرگان و تاجر در کلام امام علی (ع)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..