تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سالروز شهادت بزرگ مرد مستند روایت فتح

آن روز‌ها کسی نمی‌دانست که چه کسی این برنامه را هدایت می‌کند، تا اینکه مستندهای زیادی از عملیات‌های مختلف از جمله کربلای ۱ و کربلای ۵ و عملیات کربلای ۱۰ ساخته شد.

سالروز بزرگ مرد مستند روایت فتح

مردی اهل علم و قلم ،جنگ را در قالب تلویزیون‌های سیاه و سفید آن روز‌ها روایت کرد.

مادرانی که شاید هیچ وقت نتوانستند صورت زیبای فرزندان را ببوسند، توانستند سیمایشان را از درون این قالب ببینند، این‌ها همه تلاش بزرگ مرد مستندساز روزهای سخت ،سید مرتضی آوینی بود.

سال ۱۳۲۶ بود که در محله ری چشم گشود، اما به دلیل شغل پدر تحصیلات را در شهرهای مختلف به پایان رساند.

از همان کودکی اهل قلم بود و هنر.

شعر می‌گفت، داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد.

سالروز بزرگ مرد مستند روایت فتح

سید مرتضی در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در رشته‌های معماری شروع به تحصیل کرد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به فیلم‌سازی پرداخت.

در سال ۵۸ پس از ورود به گروه جهاد مجموعه شش روز در ترکمن صحرا و مجموعه مستند خان‌گزیده‌ها را ساخت.

زمانی که گروه جهاد به جنگ رفت مجموعه حقیقت را تولید کرد و با شروع عملیات والفجر هشت مجموعه تلویزیونی و ماندگار روایت فتح آغاز شد و در اواخر سال ۷۰ بود که مؤسسه فرهنگی روایت فتح به دستور رهبر انقلاب تأسیس و آوینی همراه با گروه سفر به مناطق جنگی را از سرگرفتند و در کمتر از یکسال مجموعه شهری در آسمان را به پایان رساندند.

هرچند که فیلم‌های روایت فتح تا آن زمان در میان مردم مشهور بود، اما تا آن زمان کسی نمی‌دانست که سازنده آن‌ها کیست؛ چراکه در روایت فتح و نه در هیچ کدام در فیلم‌هایی که او کارگردانی و تدوین کرده بود، نام عوامل عنوان نمی‌شد و آوینی به تصمیم خود وفادار مانده بود. 

سالروز بزرگ مرد مستند روایت فتح

وی تصمیم گرفته بود که دیگر چیزی که حدیث نفس باشد ننویسد و دیگر از خودش سخنی به بیان نیاورد.

سید مرتضی در بیستم فروردین ماه سال ۷۲ در منطقه فکه زمانی که لوکیشن مستند شهری در آسمان را بررسی می‌کرد به همراه سعید یزدان پرست با زمین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.

فرازهایی از یادداشت معروف سید مرتضی

تصور نکنید که من با زندگی به سبک و سیاق متظاهران به روشنفکری نا آشنا هستم، خیر من از یک راه طی شده با شما حرف میزنم. من هم سالهای سال در یکی از دانشکده‌های هنری درس خوانده‌ام، به شبهای شعر و گالری‌های نقاشی رفته ام. موسیقی کلاسیک گوش داده ام. ساعت‌ها از وقتم را به مباحثات بیهوده درباره چیزهایی که نمی‌دانستم گذرانده‌ام. من هم سال‌ها با جلوه فروشی و تظاهر به دانایی بسیار زیسته‌ام. 

ریش پروفسوری و سبیل نیچه‌ای گذاشته‌ام و کتاب «انسان تک ساحتی» هربرت مارکوز را -بی‌آنکه آن زمان خوانده باشم‌اش- طوری دست گرفته‌ام که دیگران جلد آن را ببینند و پیش خودشان بگویند: «عجب فلانی چه کتاب هایی می‌خواند، معلوم است که خیلی می‌فهمد.» ...، اما بعد خوشبختانه زندگی مرا به راهی کشانده است که ناچارشده‌ام رودربایستی را نخست با خودم و سپس با دیگران کنار بگذارم و عمیقاً بپذیرم که تظاهر به دانایی هرگز جایگزین «دانایی» نمی‌شود، و حتی از این بالاتر دانایی نیز با «تحصیل فلسفه» حاصل نمی‌آید. 

باید در جست و جوی حقیقت بود و این متاعی است که هرکس براستی طالبش باشد، آن را خواهد یافت، و در نزد خویش نیز خواهد یافت.

سالروز بزرگ مرد مستند روایت فتح

زندگی و مرگ از دیدگاه شهید آوینی

نفس‌های انسان گام هایی است که به سوی مرگ برمی دارد. حضرت علی (ع) سخنانی از این دست که مالامال از مرگ آگاهی باشد بسیار دارند.

مرگ آگاهی کیفیت حضور مردان خدا را در دنیا بیان می‌دارد، تا آنجا که هر که مقرب‌تر است مرگ آگاه‌تر است و بر این قیاس باید چنین گفت که حضور علی علیه السلام در عالم، عین مر گ. آگاهی است. 

مرگ آگاهی یعنی که انسان همواره نسبت به این معنا که مرگی محتوم را پیش رو دارد آگاه باشد و با این آگاهی زیست کند و هرگز از آن غفلت نیابد.

سالروز بزرگ مرد مستند روایت فتح

شهادت از نگاه مرتضی آوینی

شهید منتظر مرگ نمی‌ماند، این اوست که مرگ را برمی‌گزیند. شهید پیش از آنکه مرگ ناخواسته به سراغ او بیاید، به اختیار خویش می‌میرد و لذت زیستن را نیز هم او می یابد نه آن کس که دغدغه مرگ حتی آنی به خود او وانمی‌گذاردش و خود را به ریسمان پوسیده غفلت می‌آمیزد.

گزارش از ندافاضلی

انتهای پیام/ف




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سالروز شهادت بزرگ مرد مستند روایت فتح»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..