تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آسیب‌های شایع وارده به گردن طی ورزش

اسپاسم گردن، کشیدگی رباط‌ها و عضلات گردن، آسیب‌های شبکه عصبی بازویی در ناحیه گردن و شکستگی‌های مهره گردنی.

● اسپاسم عضلات گردن

اسپاسم عضلات گردن باعث می‌شود عضلات سفت، سخت و دردناک شوند. این حالت می‌تواند ناشی از ضربه وارد شده به گردن، استفاده بیش از حد عضلات گردن یا ناشی از قرار‌گیری ثابت گردن برای مدت طولانی در یک وضعیت خاص ایجاد شود. به‌عنوان مثال این حالت در افرادی که برای مدت طولانی در یک وضعیت پشت کامپیوتر به سر می‌برند نسبتا شایع است. همچنین این حالت می‌تواند به دنبال خوابیدن نادرست ایجاد شود.

● کشیدگی عضلات و تاندون‌های گردن

کشیدگی عضلات و تاندون‌ها در ناحیه گردن معمولا به دنبال اصابت ضربه مستقیم به ناحیه گردن ایجاد می‌شود. درد به دنبال آسیب می‌تواند بلافاصله بعد از ایجاد آن یا در چند ساعت بعد ایجاد شود. سایر علایم شامل سفتی گردن، سردرد، گیجی و احساس غیرطبیعی مثل سوزش یا سوزن سوزن شدن گردن است.

● آسیب شبکه بازویی

اعصاب مربوط به اندام فوقانی از ستون مهره گردنی به سمت دست می‌روند. آسیب و کشیدگی این اعصاب معمولا در ورزش‌های تماسی مثل فوتبال رخ می‌دهد. اغلب این آسیب‌ها زمانی رخ می‌دهد که دست‌ها به سمت جلو پرتاب شده‌اند و همزمان سر به سمت عقب قرار گرفته است. این امر باعث کشیده شدن این اعصاب و آسیب آنها می‌شود. این صدمه می‌تواند در حرکت ناگهانی سر از یک سمت به سمت دیگر یا در اثر شکستگی استخوان ترقوه هم رخ دهد. این امر باعث احساس گزگز یا سوزش در ناحیه بین شانه و گردن یا در ناحیه بازو می‌شود. بازو یا شانه می‌تواند بی‌حس یا ضعیف شوند.

● شکستگی‌های ناحیه گردنی

مهره‌های ناحیه ستون مهره گردنی در اثر صدمات وارده به آنها یا در اثر حرکات ناگهانی گردن به یک سمت مثل پرتاب شدن از موتور می‌تواند دچار شکستگی و جابه‌جایی شوند. در صورت ورود استخوان شکسته به نخاع احتمال فلج شدن کامل در زیرضایعه و در چهار اندام وجود دارد. شکستگی‌های مهره گردنی سبب درد شدیدی در گردن می‌شود که می‌تواند با بی‌حسی یا گزگز یا فلج در اندام‌ها همراه باشد.

● درمان آسیب‌های گردن

▪ اسپاسم گردن و کشیدگی‌های عضلانی- تاندونی:

این آسیب‌ها را می‌توان در اغلب موارد با سرما درمانی – گرما درمانی و استفاده از شل‌کننده‌های عضلانی و ماساژ درمانی درمان کرد. در صورت کشیدگی‌های شدید عضلانی تاندونی مثل آسیب شلاقی گردن نیاز به اقدامات پزشکی مثل استفاده از گردنبند طبی برای مدت کوتاه وجود دارد. اغلب افراد طی چند روز از درد و ناراحتی راحت می‌شوند اما گاهی در برخی افراد این زمان چند ماه طول می‌کشد.

▪ آسیب شبکه بازویی:

کشیدگی‌های شبکه بازویی اغلب طی چند دقیقه و خود به خود بهبود می‌یابد اما امکان دارد این امر چند روز تا چند هفته هم ادامه یابد. فیزیوتراپی در تقویت عضلات گردن و شانه و بهبود سریع‌تر علایم موثر است.

▪ شکستگی گردن:

درمان بر حسب نوع شکستگی و شدت آن تفاوت دارد. در شکستگی‌های فشاری و گوه‌ای شکل مهره‌ها که در آن مهره‌ها در هم فرو رفته‌اند استفاده از گردنبندهای طبی از نوعی سخت و غیرقابل انعطاف مفید است و باید برای شش تا هشت هفته استفاده شوند. در موارد شدید‌تر شکستگی نیاز به کشش روی گردن، جراحی یا درمان‌های دیگر دارد تصمیم نهایی برعهده پزشک معالج است.

در همه افرادی که در آنها احتمال آسیب گردنی وجود دارد لازم است بر روی یک سطح صاف دراز بکشند و اگر ایستاده‌اند آنها را به پشت بخوابانیم و معاینه کنیم. چنانچه فرد کلاه به سر دارد و احتمال آسیب گردنی می‌دهیم نباید کلاه را در بیاوریم. سر، گردن و شانه را نباید حرکت دهیم چرا که می‌تواند به آسیب نخاع منجر شود. چنانچه مشکوک به شکستگی گردن هستیم نباید سر و گردن به هیچ‌وجه حرکت داده شود مگر اینکه نیاز به احیا وجود داشته باشد و زندگی فرد در معرض خطر جدی باشد. باید بلافاصله با ۱۱۵ تماس گرفته شود و سر و گردن در فاصله رسیدن اورژانس ثابت نگه داشته شود.

● پیشگیری از صدمات گردن

▪ همواره در هنگام رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید. این امر میزان صدمه وارده به گردن به خصوص آسیب شلاقی گردن را کاهش می‌دهد.

▪ هرگز در استخرهای کم‌عمق شیرجه نزنید.

▪ همواره در ضمن پرداختن به ورزش از وسایل ایمنی مناسب مثل کلاه استفاده کنید.

▪ کمتر از موتوسیکلت استفاده کنید.

▪ از نوشیدن یا غذا خوردن در ضمن رانندگی، شنا یا شیرجه پرهیز کنید.

بهداشت نیوز




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آسیب‌های شایع وارده به گردن طی ورزش»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..