تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا سینمای ایران پر رونق است؟/سال گذشته فقط 7 فیلم بیش از یک میلیون تماشاگر داشته‌اند

آیا سینمای ایران پر رونق است؟/سال گذشته فقط 7 فیلم بیش از یک میلیون تماشاگر داشته‌اند

 اين افزايش قابل‌ملاحظه موجب شده برخي از رونق اقتصادي چشمگير سينماي ايران سخن بگويند، درحالي‌که سينماي ايران همچنان با رونق اقتصادي به معناي واقعي کلمه فاصله بسياري دارد. در کشورهايي که صنعت سينماي پررونقي دارند، مثلا در آمريکا، شهروندان آنها حداقل سه‌بار در سال به سينما مي‌روند. اين در حالي است که هر ايراني در سال گذشته فقط 0,3 مرتبه به سينما رفته است. همچنين نيمي از فروش و مخاطب کل سينماي ايران در سال ۹۵ فقط متعلق به هفت فيلم است و اين نشان مي‌دهد که اکثريت ۶۵ فيلم اکران‌شده در سال گذشته را آثار کم‌مخاطب يا حتي مخاطب‌گريز تشکيل مي‌دهند. کمااينکه ۶۶ درصد از آثار اکران‌شده در سال گذشته، تعداد مخاطب کمتر از ۲۵۰ هزار نفر داشتند. چنين آماري نشان مي‌دهد که با اتکا به فروش قابل‌توجه هفت فيلم نمي‌توان از رونق اقتصادي سخن گفت و درست برعکس، سينماي ايران با يک بحران اقتصادي جدي مواجه است. 
کمتر از ۲۵۰ هزار نفر مخاطب
از ميان ۶۵ فيلمي که سال گذشته در سينماهاي کشور اکران شدند، ۴۳ فيلم کمتر از ۲۵۰ هزار نفر مخاطب داشتند که درمجموع، ۶۶ درصد آثار اکران‌شده سال ۱۳۹۵ را تشکيل مي‌دهند. 
مجموع فروش اين فيلم‌ها ۲۳,۶۸۹,۸۷۸,۰۸۰ ميليارد تومان (۱۵ درصد کل فروش) و مجموع مخاطب آنها ۳,۵۶۹,۴۱۷ نفر (۱۵ درصد کل مخاطبان) است؛ از بگيريد تا آثار رئاليستي و آثار به اصطلاح فيلم‌هاي شانه‌تخم‌مرغي فاخر در اين فهرست مشاهده مي‌شود. آنچه باعث نگراني مي‌شود، اين است که از ميان ۴۳ فيلم اين فهرست، ۳۳ فيلم، فروشي کمتر از یک ميليارد تومان داشته‌اند. هدف از توليد و اکران آنها هرچه بوده، درنهايت به يک «پول‌سوزي گسترده» در سينماي ايران ختم شده است. اگر اين ۳۳ فيلم اکران نمي‌شدند و به تبع آن هفته‌ها و سالن‌هاي بيشتري در اختيار فيلم‌هاي پرمخاطب‌تر سينماي ايران قرار مي‌گرفت، شايد مجموع مخاطبان سينماي ايران در سال گذشته از ۳۰ ميليون نفر نيز فراتر مي‌رفت. فيلم‌هاي اين فهرست، بيانگر واقعيت موجود در سينماي ايران و نشانگر بحراني هستند که به ‌دليل عدم وضع سياست‌هاي مناسب درباره توليد و اکران فيلم‌ در سينماي ايران پديد آمده است. 
۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر مخاطب
از ميان ۶۵ فيلمي که سال گذشته در سينماهاي کشور اکران شدند، فقط ۱۰ فيلم بين ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر مخاطب داشتند که درمجموع، ۱۵ درصد آثار اکران‌شده سال ۱۳۹۵ را تشکيل مي‌دهند. 
مجموع فروش اين فيلم‌ها ۲۳,۰۳۶,۱۷۶,۵۸۰ ميليارد تومان (14,7 درصد کل فروش) و مجموع مخاطب آنها ۳,۳۵۶,۴۴۸ نفر (14,1 درصد کل مخاطبان) است. اين 10 فيلم روي‌هم‌رفته، فروشي تقريبا برابر با ۴۳ فيلم فهرست پيشين دارند. 
۵۰۰ هزار تا یک ميليون نفر مخاطب
از ميان ۶۵ فيلمي که سال گذشته در سينماهاي کشور اکران شدند، فقط پنج فيلم بين نيم تا يک ميليون نفر مخاطب داشتند که درمجموع، هفت درصد آثار اکران‌شده سال ۱۳۹۵ را تشکيل مي‌دهند. 
مجموع فروش اين فيلم‌ها ۲۲,۶۵۱,۳۹۲,۴۵۰ تومان (14,4 درصد کل فروش) و مجموع مخاطب آنها ۳,۵۰۵,۷۱۰ نفر (14,8 درصد کل مخاطبان) است. اين پنج فيلم نيز تقريبا ميزان فروش و مخاطب برابر با ۴۳ فيلم فهرست اول دارند. 
بيش از یک ميليون نفر مخاطب
از ميان ۶۵ فيلمي که سال گذشته در سينماهاي کشور اکران شدند فقط هفت فيلم توانستند به مخاطب بيش از یک ميليون نفر دست يابند که فقط 10,7 درصد از آثار اکران‌شده سال ۱۳۹۵ را تشکيل مي‌دهند. مجموع فروش اين فيلم‌ها ۸۶,۶۸۴,۸۷۵,۱۵۰ تومان (۵۵ درصد کل فروش) و مجموع مخاطب آنها ۱۳,۲۳۲,۲۷۹ نفر (۵۶ درصد کل مخاطبان) است. شوخي با روابط زن و مرد، بحران‌هاي خانوادگي، تروريسم و عشق ناکام، بن‌مايه اين آثار پرمخاطب هستند. نکته جالب ديگر، استقبال چشمگير مخاطب از بازيگران زن خارجي، لوکيشن‌هاي خارج از کشور و فيلم‌هاي موسوم به بادي‌فيلم (فيلم‌هايي که داراي دو شخصيت اصلي- غالبا مرد- هستند) است.

302




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا سینمای ایران پر رونق است؟/سال گذشته فقط 7 فیلم بیش از یک میلیون تماشاگر داشته‌اند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..