تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فاصله عملکرد مناطق آزاد با اهداف تعیین شده/صادرات ناچیز 813 میلیون دلاری از مناطق آزاد

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان محمد حسن‌نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص کمبودها و مشکلات مناطق آزاد تصریح کرد: مناطق آزاد فرصت خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه محسوب می شود اما چگونگی تاسیس و کنترل این مناطق متناسب با وضعیت منطقه نیست .

وی ادامه داد: کنترل دبیر خانه مناطق آزاد بیشتر شخص محور است و نظارتی بر آن نیست ؛یعنی در بحث مدیریت صرف بودجه بر اساس سلیقه شخصی تصمیم گیری می شود.

نماینده مردم مرند و جلفا گفت: مصرف بودجه میلیاردی مناطق آزاد نباید بر اساس تصمیم گیری شخصی انجام شود. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند چگونگی مخارج انجام شده توسط مسئولین مناطق آزاد گفت: بر اساس آمار و ارقام مختلف، هزینه ها در مناطق آزاد دو برابر درآمد هاست همچنین مردم منطقه رضایتی از اقدامات صورت گرفته در این مناطق ندارند.

بر اساس این گزارش محمد رضا عبد الرحیمی مدیرکل سرمایه گذاری مناطق آزاد دیگر میهمان برنامه گفت: تحقق بخشی از اهداف نیازمند سنجش شرایط است تا دریابیم مناطق آزاد شرایط لازم را دارند یا خیر؟ طیبعتا" ساخت  زیر ساخت ها در مناطق آزاد کند شده ولی عملکردها رو به بهبود است.

وی افزود: همه اینها با هم و عزم و اراده ملی در مناطق آزاد برای پیوند به اقتصاد ملی صورت گرفته است.

مدیرکل سرمایه گذاری مناطق آزاد گفت: هدف اصلی از تاسیس مناطق آزاد توسعه و عمران بود و توسعه اقتصادی در این مناطق بسیار حائز اهمیت است و متناسب با محرومیت زدایی دسترسی به آن سوی مرزها صورت می گیرد و جذب سرمایه گذاری و صادرات انجام می شود زیرا مناطق آزاد موهبتی برای مناطق مرزی بوده اند.

عبد الرحیمی گفت: منابع و بودجه مناطق آزاد از محل فعالیت های آن تامین می شود و این مناطق ریالی از بودجه ملی سهمی ندارد  و اعتباری از محل منابع ملی و خزانه نداریم .

وی در پاسخ به نقد کنترل شخص محور دبیرخانه مناطق آزاد گفت: نظام تصمیم گیری در مناطق آزاد، هیئت مدیره ای است و تصمیم گیر مطلق ندارد و نظام کنترلی نیست.

عبدالرحیمی گفت: در مناطق آزاد زیر ساخت ها با هزینه های ابلاغی  و بودجه تعیین شده اجرایی می شوند و طبق ضوابط صورت می گیرند.

وی افزود: از 2700 میلیارد تومان بودجه مناطق آزاد، 870 میلیارد تومان صرف عملیات آنها و 187 میلیارد تومان از این مبلغ صرف حقوق و دستمزد مستقیم کارکنان می شود.

مدیرکل سرمایه گذاری مناطق آزاد گفت: سهم هزینه های جاری را در مناطق آزاد در نظر بگیرید و نسبت به بودجه ملی کشور مقایسه کنید.

عبد الرحیمی در خصوص آمار واردات و صادرات در این مناطق اظهار داشت:در سال گذشته 1.4 میلیارد دلار واردات با هدف تامین تجهیزات تولید داخل در مناطق آزاد صورت گرفته است .

وی ادامه داد:همچنین در این مدت 341 میلیون دلار صادرات و 472 میلیون دلار هم صادرات مجدد داشتیم که در مجموع  813 میلیون دلار صادرات از این مناطق انجام گرفته است . 

بر اساس این گزارش پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: از زمان تاسیس اولین مناطق آزاد در کشور چندین سال می گذرد  اما متاسفانه فاصله زیادی در عملکرد مناطق آزاد با هدف های از پیش تعیین شده وجود دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال دانش فنی، اقتصاد مقاومتی، جلب سرمایه گذاری خارجی و صادرات محور بودن مناطق آزاد در برنامه ها دیده شده اما کارنامه عملکرد این مناطق در کشور طی چند سال اخیر قابل قبول نیست.

پور ابراهیمی افزود: بحث ما بر روند طی شده مناطق آزاد از زمان تاسیس تا به امروز است و در دوره ای هم شاهد بهبود و ضعف هایی بوده ایم و هدف گذاری در تصمیم گیری مسئولان ارشد سازمان مناطق آزاد مغفول مانده است در واقع عمران و توسعه تولید داخل به عنوان هدف اصلی در مناطق آزاد  کمرنگ شده است.

وی تصریح کرد:صادرات 813 میلیون دلاری  از این مناطق در برابر میزان صادرات 40 تا 50 میلیارد دلاری کل کشور ، رقمی ناچیز است و اگر مناطق آزاد هم نبود این مقدار صادرات صورت می گرفت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فاصله عملکرد مناطق آزاد با اهداف تعیین شده/صادرات ناچیز 813 میلیون دلاری از مناطق آزاد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..