تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




میراث کرمان: از زیر خاک درآمدن شهر باستانی پس از طوفان شن قطعی نیست

میراث کرمان: از زیر خاک درآمدن شهر باستانی پس از طوفان شن قطعی نیست

پس از طوفان سنگين شن در شهرستان فهرج، برخي رسانه‌هاي محلي با مشاهده آثاري همچون سفال، استخوان و ديوارهاي خشتي در يک محوطه، از پديدارشدن بخش عظيمي از يک شهر باستاني در بخش نگين کوير در حوالي شهرستان فهرج و ريگان خبر دادند. غلامرضا نژادخالقي، فرماندار فهرج، کشف شهر باستاني را تأييد کرده و گفته که يگان حفاظت سازمان ميراث‌فرهنگي، پاسدار اين محوطه تاريخي هستند.

خالقي به خبرآنلاين گفته است: اين محوطه تاريخي، بر اثر طوفان شن از زير خاک بيرون آمدند و تاکنون کارشناس ميراث‌فرهنگي به اين محوطه اعزام نشده تا دقيقا قدمت آن مشخص شود ولي آنچه ما شاهد بوديم، گوياي شهري بيش از پنج هزار مترمربع است.

محمود وفايي، مديرکل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کرمان اما اظهارات درباره اکتشاف شهر باستاني جديد در شرق کرمان را تأييد نمي‌کند.

وفايي به وقايع‌اتفاقيه مي‌گويد: نبايد به اظهارنظرها از سوي مسئولاني غير ‌از مسئولان ميراث فرهنگي در‌اين‌زمينه اتکا کرد. معمولا وقتي افراد غير‌کارشناس در‌اين‌زمينه اظهارنظر مي‌کنند، بر‌اساس هيجانات دروني است. وفايي، اکتشاف شهر باستاني را مستلزم مطالعه و تحقيق زيادي مي‌داند و مي‌گويد: نمي‌توان بر‌اساس مشاهده چند اثر اين اطمينان را به‌دست آورد که در اين منطقه شهري وجود دارد. گاهي سيل، برخي اشيا را جابه‌جا مي‌کند و از محلي به محل ديگر مي‌برد و تشخيص دراين‌باره دشوار است.

پس از پيداشدن اشيای تاريخي در شرق کرمان، برخي احتمال حفاري مردم محلي در اين منطقه را مطرح کردند. گفته شده بر اثر سيل گذشته، برخي از بومي‌ها، تعداد زيادي از اشيا را برداشته و به منازل خود بردند اما بعد از درخواست فرماندار ريگان، 20 شئ تاريخي که مردم از محوطه باستاني ريگان برداشته بودند را تحويل ميراث فرهنگي دادند.

وفايي دراين‌باره مي‌گويد: چنين ادعايي صحت ندارد. مردم منطقه هميشه مهم‌ترين و بزرگ‌ترين پاسداران ميراث منطقه بوده‌اند. آنها تاکنون بيشترين مراقبت را از محوطه کرده‌اند و ادعاي حفاري توسط مردم، کاملا خلاف واقع است و اکتشاف شهر باستاني قطعي نيست.

وفايي تأکيد مي‌کند که نبايد به اظهارنظرهاي غير‌کارشناسانه اتکا کرد: اکتشاف شهر به اين سادگي‌ها نيست. مطالعه و تحقيق زيادي بايد صورت گيرد تا از وجود يک شهر باستاني اطمينان حاصل و نظر قطعي داده شود.

وفايي، زمان مناسب براي اظهارنظر قطعي در‌اين‌زمينه را روزهاي آينده دانسته و گفته است: پس از خواندن گزارش‌هاي کارشناسان ميراث فرهنگي از منطقه در دو، سه روز آينده نظر قطعي ميراث فرهنگي اعلام خواهد شد.

۴۷۴۷




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «میراث کرمان: از زیر خاک درآمدن شهر باستانی پس از طوفان شن قطعی نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..