تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کشور را می توان با عقل و عدل اداره کرد

به گزارش افکارنیوز،

آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود که در نمازخانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد، ضمن تبریک ایام پربرکت ماه رجب اظهار داشت: ایام پُربرکتی که در صحابت آن به سر می‌بریم به علاقه‌مندان قرآن و عترت تهنیت عرض می‌کنیم و از ذات اقدس الهی توفیق بهره‌وری از این ایام پُرفیض را خواهان هستیم که به همه عنایت بفرماید. مطمئن باشید که خواندن بعضی از این دعاهای نورانی ماه رجب، یک سواد دقیق‌تری می‌خواهد، یک علم بیشتری می‌خواهد، این دعای نورانی پُربرکت ماه رجب، این‌طور نیست که با هفت هشت سال درس خواندن حل شود، این‌ یک جان کَندن می‌خواهد. 
 
وی در ادامه به شرح نامه شصتم حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه پرداخت و ابراز کرد: نامه شصتم که در نهج‌البلاغه هست، نامه‌ای است که حضرت امیر برای مأموران و مسئولان مناطقی که در مسیر نظامیان قرار داشتند مرقوم فرمودند. در این نامه حضرت علی(ع) برای مأموران اخذ زکات و مالیات‌های مذهبی نامه می‌نوشتند که شما که می‌روید زکات جمع بکنید، اگر در مزرعه هستید یا اگر در باغ‌ها هستید، این نیروهای نظامی حرکت می‌کنند، مزاحم این‌ها نشوید این‌ها هم حق ندارند مزاحم شما بشوند، ولی اگر گرسنه هستند جلوی گرسنگی این‌ها را نگیرید اگر بیش از سدّ جوع آسیبی رساندند کاملاً دفاع کنید، «ظُلْماً عَنْ ظُلْمِهِمْ» اگر آن‌ها بد کردند شما هم عادلانه پاسخ آن‌ها را بدهید، گرچه این عدل شما برای آن‌ها تلخ است. 
 
مرجع تقلید شیعیان در ادامه به تبیین مسئله دعا و استجابت دعا اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت فرمود: این نامه شصت نهج‌البلاغه به‌استثنای یک سطر در نهج‌البلاغه آمده است، آن‌یک سطری که در نهج‌البلاغه نیامده و ای‌کاش مرحوم سید رضی ذکر می‌کرد این است، فرمود به اینکه مظلوم هیچ‌کسی را ندارد، در ناله و در دعا موحّد است، دعای هیچ موحّدی بی‌اجابت نیست. هیچ‌کس نگفت خدا که دستش خالی برگردد، ذات اقدس الهی از مظلوم حمایت می‌کند. این بیان از لطایف ادعیه ائمه(علیهم‌السلام) است، دعای خالصانه هیچ ممکن نیست اجابت نشود؛ حالا یا عین آن مطلب اجابت می‌شود اگر حکمت است، اگر مصلحت نیست مشابه آن به این شخص داده می‌شود. اینکه وجود مبارک امام سجاد هم می‌فرماید ما دستی را که به دعا بلند می‌شود، سپس به‌صورت می‌مالیم برای این است که این دست از جای بلندی آمده و هرگز خالی برنگشت. 
 
وی عنوان کرد: یک بیان نورانی دیگر حضرت امیر دارد که یک کسی سنگ زد این سنگ را همان‌جا که آمد برگردان. فرمود یک ملت باید آزاده باشد، سیلی‌خور و سنگ‌خور دیگری نباشد، اما هر جا سنگ آمد فوراً همان‌جا برگردانید، مگر نمی‌خواهید مستقل باشید؟! حضرت می‌فرماید: امضا کردن ستم, زیر بار ظلم رفتن، در مرام ما نیست. حضرت فرمود شما در برابر ظلم ساکت نباشید نه اهل ادهان باشید نه اهل ایهان; ادهان یعنی روغن‌مالی, این‌همه قاچاق که وارد می‌شود برای اینکه این‌ها روغن‌مالی می‌کنند. فرمود اهل فاکتور سازی و روغن‌مالی نباشید در کارتان جدی باشید و مسامحه نکنید. 
 
آیت‌الله جوادی آملی به‌ضرورت ذکر یاد و نام خدا اشاره کرد و افزود: کشور را با نیروهای نظامی نمی‌شود اداره کرد، بلکه با عقل و عدل می‌شود اداره کرد. یاد خدا، نام خدا،در هر قیام و قعودی آن کشور را اداره می‌کند. در قرآن خداوند فرمود در نام من و یاد من, سُستی به خود راه ندهید. در این نامه هم حضرت فرمود اگر کسی مظلوم واقع شد این‌یک آه می‌کشد بین آهِ او و رسیدن به بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست،لذا این دعا اثر دارد. ظلم گر چه همه‌جا حرام است و جزء گناهان کبیره است، اما آن ظلمی که به مظلومی می‌شود که هیچ پناهی جز خدا ندارد، از آن باید بترسید چون او که آه می‌کشد، جز خدا کسی را نمی‌خواهد. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کشور را می توان با عقل و عدل اداره کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..