تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ماست و کلسترول: آنچه باید بدانید!

چندین مطالعه به بررسی اثر مصرف ماست بر سطوح کلسترول پرداخته اند. مطالعه ای در سال 2013 مصرف ماست را با سطوح سالم فشار خون و کلسترول پیوند داد.

ماست و کلسترول

ماست به میان وعده ای سالم برای بسیاری از مردم جهان مبدل شده است زیرا حاوی پروبیوتیک های مفید است، منبع خوبی برای پروتئین و ویتامین ها محسوب می شود، قند کمی دارد و احساس سیری را در فرد ایجاد می کند. اما آیا این ماده غذایی می تواند به کاهش کلسترول بد خون نیز کمک کند؟

ماست و کلسترول

به نقل از "هلث لاین"، چندین مطالعه به بررسی اثر مصرف ماست بر سطوح کلسترول پرداخته اند. مطالعه ای در سال 2013 مصرف ماست را با سطوح سالم فشار خون و کلسترول پیوند داد. در این مطالعه، شرکت کنندگانی که ماست مصرف می کردند از شرایط سوخت و ساز بهتر نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دادند، برخوردار بودند. همچنین، آنها از شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تر، دور کمر کمتر و سطوح پایین‌تر تری گلیسیرید، گلوکز و انسولین ناشتا، و فشار خون برخوردار بودند. این افراد سطوح بالاتر کلسترول خوب (HDL) را نیز نشان دادند.

مطالعات دیگر توانایی ماست در کاهش کلسترول را به محتوای پروبیوتیک آن پیوند داده اند که از آن جمله می توان به مطالعه دانشمندان بریتانیایی اشاره کرد که نشان داد دو دوز روزانه از پروبیوتیک به کاهش مولکول های کلیدی حامل کلسترول در خون و همچنین سطوح کلسترول بد (LDL) کمک کرده است. اما این مطالعه مشخص نکرد که آثار مثبت به واسطه خود پروبیوتیک ها، یا خود ماست، و یا ترکیبی از هر دو شکل گرفته اند.

آشنایی بیشتر با ماست

اگرچه این قبیل یافته های مرتبط با توانایی ماست در کاهش کلسترول قطعی نیستند، تردیدی در برخی فواید سلامت مصرف ماست وجود ندارد. ماست منبع خوبی برای پروبیوتیک های سالم، مواد مغذی و ویتامین های کلیدی و پروتئین عضله ساز است.

با این وجود، در وهله نخست باید تفاوت بین انواع ماست را درک کرد. برخی انواع ماست سرشار از قند هستند و به طور قطع برای سلامت شما خوب نیستند. در شرایطی که برخی افراد بر این موضوع اصرار دارند که ماست پر چرب بهترین گزینه محسوب می شود، انواعی از ماست های بدون چربی و کم چرب نیز می توانند بر سطوح کلسترول تاثیرگذار باشند.

یک فنجان ماست ساده تهیه شده از شیر کامل حاوی:

104 کالری

7.9 گرم قند

5.5 گرم چربی

نمونه های دارای عطر و طعم میوه حاوی:

194 کالری

19.4 گرم قند

5.7 گرم چربی

در مقابل، یک فنجان ماست یونانی بدون چربی ساده حاوی:

100 کالری

5.5 گرم قند

0.7 گرم چربی

 ماست و کلسترول

باید به این نکته اشاره داشت که قند موجود در ماست ساده از لاکتوز، قندی طبیعی که در شیر یافت می شود، سرچشمه می گیرد. در مقام مقایسه، ماست میوه ای حاوی حدود 12 گرم قند افزوده شده، به استثنای قند شیر است. کدام ماست برای شما مناسب است؟ هر چیزی که بیش از اندازه شیرین به نظر می رسد احتمالا بیشتر جنبه دسر دارد تا این که یک وعده غذایی یا میان وعده مغذی باشد.

به گفته کلینیک کلیولند، ماست ساده بدون چربی چه به صورت معمولی و چه در قالب یونانی سالم‌ترین انتخاب محسوب می شود. ماست یونانی حاوی پروتئین بیشتری است که می تواند به احساس سیری در مدت زمانی طولانی‌تر کمک کند، اما هر دو نوع از محتوای پروتئین، پروبیوتیک، و کلسیم خوبی سود می برند.

از سوی دیگر، ماست های میوه ای از کالری بیشتری برخوردار هستند و اغلب حاوی بیش از سه برابر قند افزوده شده در مقایسه با انواع ساده هستند.

ماستی سالم‌تر؟

به جای صرف هزینه برای خرید ماست های طعم‌دار که ممکن است حاوی قند افزوده شده باشند، بسیاری از مردم از روش هایی جالب برای طعم‌دار کردن انواع مختلف ماست ساده استفاده می کنند. افزودن میوه تازه، میوه خشک شده، یا مقدار اندکی از شیرین کننده ای دیگر را می توانید مد نظر قرار دهید. حتی اگر یک شیرین کننده قندی مانند عسل یا شهد را استفاده می کنید، احتمالا میزان افزوده شده توسط شما به اندازه نمونه های تولیدی در کارخانه ها نیست. همچنین، استفاده از نوشیدنی های تهیه شده از ماست مانند دوغ را می توانید مد نظر قرار دهید اما باید به محتوای قند و نمک آنها نیز توجه داشته باشید.

این که آیا ماست می تواند به واقع کلسترول را کاهش دهد به طور کامل روشن نیست، اما بدون تردید ماست از فواید سلامت بسیاری سود می برد و مصرف آن به حفظ سلامت کلی بدن انسان کمک می کند.

عصر ایران

اخبار مرتبط:

ماست معمولی یا پروبیوتیک

روزانه يك ليوان ماست بخوريد




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ماست و کلسترول: آنچه باید بدانید!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..