تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از عماد تا زلزال؛ نسل جدید کلاهک روی موشک ها و راکت های ایرانی + عکس

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بحث دقت در موشک های بالستیک و راکت های توپخانه ای از جمله مباحثی بوده است که همیشه ذهن طراحان نظامی را به خود مشغول کرده است. در بسیاری از اوقات کشورهایی که دسترسی به فناوری هایی مثل هدایت ماهواره ای ندارند از داشتن موشک های با دقت بالا محروم هستند اما متخصصان دفاعی کشورمان با غلبه بر سختی ها و مشکلات موجود در این زمینه، توانسته اند رکوردهای قابل توجهی را در دقت موشک های ایرانی بدون نیاز به داشتن ماهواره های مستقل ثبت کنند.
 
سال 95 از جمله زمانهایی بود که موضوع دقت و کیفیت موشک ها و راکت های بلند پرواز کشورمان، به خوبی در دستور کار صنایع دفاعی نیروهای مسلح قرار داشت و نتایج و دستاوردهای قابل توجهی را نیز به دنبال داشت.
 

فاتح 110؛ آغاز راه برای ساخت موشک های نقطه زن در ایران
 
جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه 1380 شمسی با نسل اول موشک های فاتح 110 صاحب موشکی بالستیک کوتاه بردی با برد حدود 200 کیلومتر شد. در آغاز راه، دقت و جزییات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود و در طول سالهای بعد، نسل های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به 300 کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.
 
نسل چهارم موشک فاتح 110 در شهریور ماه سال 1391 شمسی رونمایی و پس از حدود صرف یک دهه زمان جمهوری اسلامی ایران صاحب دقیق ترین موشک بالستیک خود شد. تصاویر پخش شده از تست این موشک در همان زمان جای هیچ شک و شبه ای را در نقطه زنی این موشک بر جای نگذاشت.
 
موشک های خلیج فارس، هرمز 1 و هرمز 2 به عنوان سه موشک بالستیک ایرانی در نقش های ضد کشتی و ضد رادار همگی از الگو و ساختار طراحی موشک فاتح 110 استفاده کرده و در بخش سامانه جستجوگر خود از رادارهای آشیانه یاب و یا جستجوگرهای اپتیکی بهره می برند. این موشک ها به همراه خانواده فاتح همگی بر روی شاسی با توان تحرک بالا نصب شده اند که می تواند تحرک بالایی را برای این سامانه تامین کرده و بقاء پذیری آن در میدان نبرد را افزایش دهند.

از عماد تا زلزال؛ نسل جدید کلاهک روی موشک ها و راکت های ایرانی + عکس 

موشک فاتح 110 - به بالک های سر موشک دقت کنید

 
موشک خلیج فارس اولین بار در بهمن ماه 1389 شمسی و موشک های سری هرمز در سال 1393 برای اولین بار نمایش عموم در آمدند. در این مدت تصاویر زیادی از تست های این موشک های پخش شده و نقطه خلیج فارس و هرمز را بر علیه اهداف شناور دریایی و سکوهای رادار اثبات کرد. دقت و کیفیت موشکی همچون هرمز آنقدر زیاد بود که تست آن در اواخر سال 95، با تایید و اذعان مقامات آمریکایی مبنی بر اصابت دقیق این موشک به یک شناور کوچک در دریا همراه شد و هرگونه شک و شبهه منتقدان داخلی و مغرضان خارجی را در خصوص این موشک و سایر برادران همرده آن برطرف کرد.
 
این چند موشک نیز بردی در حدود 300 کیلومتر و سرجنگی در حدود 600 الی 650 کیلوگرم دارند. سرعت این موشک ها نیز در حدود 4 الی 5 برابر سرعت است .موشک های سری فاتح 313 و ذوالفقار نیز به عنوان دیگر اعضای مشتق شده از فاتح 110 توسعه پیدا کرده اند.
از عماد تا زلزال؛ نسل جدید کلاهک روی موشک ها و راکت های ایرانی + عکس 

موشک ذوالفقار- سر جنگی و بخش حامل بالک از هم جدا هستند (احتمالا بخش هدایت از سرجنگی جدا شده)

 
در عین حال جمهوری اسلامی ایران موشک بالستیک عماد با برد حدود 1700 کیلومتر را نیز اخیرا رونمایی و مورد آزمایش قرار داده است. در کنار این موشک ها راکت فجر 5 هدایت شونده و همچنین راکت زلزال ارتقاء یافته نیز در ماه های اخیر رونمایی شده اند و از سوی دیگر، راکت زلزال با سر جنگی جدید در مناطق یادمان عملیاتی جنوب کشورمان به معرض نمایش گذاشته شده است. اما سوال اینجاست که نقطه اشتراک تمام این سامانه ها چیست ؟
 

سر جنگی بالک دار؛ اسم رمز موشک های نقطه زن ایرانی
 
به نوعی می توان نقطه مشترک در بین تمامی این موشک ها را وجود سر جنگی مجهز به بالک در آنها دانست. این نوع سر جنگی در ابتدا در خانواده موشک های سری فاتح دیده و کم کم در چندین مدل دیگر از موشک ها و راکت های هدایت دقیق ایرانی نیز مشاهده شد. آنچه که واضح و مسلم است، در اینجا ما با یک سر جنگی جدا شونده مجهز به یک سیستم پیشران مستقل و همچنین توانایی هدایت تا لحظه برخورد رو به رو هستیم.
 
مشخصا بالک های به کار رفته در سر جنگی این سامانه ها به منظور هدایت سر جنگی در مرحله آخر پرواز به کار می روند و می توانند دقت بالای موشک های بالستیک ایرانی را تضمین کنند.
 

از عماد تا زلزال؛ نسل جدید کلاهک روی موشک ها و راکت های ایرانی + عکس 

موشک عماد با سر جنگی بالک دار

 

برای فهم بهتر اثر این موشک ها بر روی توانایی های کشور شاید بد نباشد نگاهی به صحبت های یوزی رابین ، مدیر سابق برنامه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی درباره سرهای جنگی بالک دار در موشک های ایرانی داشته باشیم. او در این بار می گوید:
 
" به نظرم، ایرانی ها توان نصب بالک ها روی موشکهای بالستیک را داشته و می توانند با استفاده از قابلیت، دقت موشک های خود را شدیدا افزایش داده و موشکی با برد 2000 کیلومتر با توان حمله دقیق داشته باشند. آنها (ایران) می توانند با این موشک های 2000 کیلومتری که دقت بالایی پیدا کرده اند کشورهایی مثل اسراییل و حتی مصر را فلج کنند. اگر عاقلانه اهدافی را مثل نیروگاه ها انتخاب کرده و آنها را هدف قرار بدهند، پس بدون نیاز به سلاح هسته ای می توانند کشوری را فلج کنند."
 

سرهای جنگی بالک دار و انقلاب در راکت های ایرانی
 
تا قبل از این این نوع سرجنگی صرفا در موشک های ایرانی مثل سری فاتح و زیر مجموعه آن و همچنین موشک عماد دیده شده بود اما در سال 95 این نوع سر جنگی بر روی راکت های سری فجر و زلزال دیده شد.

از عماد تا زلزال؛ نسل جدید کلاهک روی موشک ها و راکت های ایرانی + عکس 

راکت فجر هدایت شونده با بالک موجود در سر جنگی

از عماد تا زلزال؛ نسل جدید کلاهک روی موشک ها و راکت های ایرانی + عکس 

راکت زلزال مجهز به سر جنگی بالک دار جدید

 
این دو سامانه به صورت سازمانی در اختیار یگان های توپخانه ای قرار دارند و به صورت معمول فاقد دقت بالا مثل موشک فاتح 110 هستند اما حالا با تغییر سر جنگی می توان انتظار داشت که دقت این راکت ها نیز به حد بالایی افزایش یابد.
 
ذکر این مسئله نیز مهم است که به نظر می رسد کشورمان موفق شده است نوعی سر جنگی و سیستم هدایتی را برای کلیه راکت ها و موشک های خود طراحی کند که توان جدا شدن از بدنه اصلی و هدایت تا لحظه برخورد را دارد. امری که می تواند به اندازه زیادی در امر افزایش دقت موشک ها و راکت های ایرانی موثر باشد و با این حساب، سال 95 را باید سال افزایش چشمگیر دقت کلاهک های موشک های بالستیک و راکت های مشهور ایرانی دانست.
 
منبع:مشرق
 
انتهای پیام/



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از عماد تا زلزال؛ نسل جدید کلاهک روی موشک ها و راکت های ایرانی + عکس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..