تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آئین های «۱۳ بدری» در میاندوآب

ساعت: 11:28 منتشر شده در مورخ: 1396/01/13 شناسه خبر: 1074331

به رسم دیرین در روز ۱۳ فروردین یا روز طبیعت، مردم به دامان طبیعت رفته و روز خود را در فضای باز و طبیعت می گذرانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، سیزدهمین روز از نخستین ماه سال را در تقویم روز آشتی با طبیعت و ۱۳ بدر نام نهاده اند، روزی که در واقع در آن مردم نوروز را بدرقه می کنند.

به رسم دیرین در روز ۱۳ فروردین یا روز طبیعت، مردم به دامان طبیعت رفته و روز خود را در فضای باز و طبیعت می گذرانند.

این آئین دیرین  در همه جای کشور ما آداب و رسوم مخصوص به خود دارد ولی همه آنها در رفتن به دامان طبیعت مشترک هستند.

مردم آذربایجان و به تبع آن میاندوآب نیز در روز ۱۳ بدر با طبیعت انس و همدم شده، سبزه گره می زنند و سبزه ها را در آب رها می کنند و در این روز می توان سبزه های شناور بر روی آب ها و مردم پناه آورده به دامان طبیعت را به خوبی مشاهده کرد.

روزی در طبیعت

۱۳ فروردین که می شود، مردم از صبح زود، خانه را به قصد مکانی مشخص در طبیعت ترک کرده و تا غروب آفتاب را در طبیعت گذرانده و آیین های مختلفی را برای گذراندن یک روز شاد در طبیعت انجام می دهند.

سیزدهم فرودین ماه هر سال میاندوآب  و بوستان های اطراف آن، پذیرای صدها هزار نفر از دوستداران طبیعت می شوند که به رسم نوروز هر سال، به دامان طبیعت آمده اند تا ۱۳ خود را بدر کنند.

بسیاری از خانواده های میاندوآبی از صبح  روز سیزده به همراه برخی از نزدیکان و خویشاوندان به دشت و طبیعت  زیبای مناطق مختلف این شهر و شهرهای اطراف رفته و هر چه از شیرینی و آجیل ایام عیدشان هم باقی مانده را همراه خود می برند.

کوفته، آش و کباب، پای ثابت نهار ۱۳ بدر

در گذشته های دور خانواده ها، در ۱۳ بدر کوفته و آش را برای نهار در نظر می گرفتند اما امروزه غذاهایی مانند کباب و برنج پلو را هم باید به آنها اضافه کرد و در واقع این سه غذا، پای ثابت نهار مردم در روز طبیعت به شمار می رود

از سوی دیگر شاید برخی خانواده ها از بین کوفته یا کباب، یکی را انتخاب می کنند، ولی از هر غذایی که بگذرند، نمی توانند از آش دوغ بگذرند و پخت آش هنوز یک پای ثابت غذاهای خانواده ها در روز طبیعت است.

بازی های کودکانه و دسته جمعی

در این روز و در دامان طبیعت بچه ها به بازی های کودکانه مانند الاکلنگ، گرگم به هوا و تاب بازی که از معمول ترین بازی هاست مشغول شده و پسران فامیل هم معمولا به صورت چنده نفره فوتبال و والیبال بازی می کنند، بزرگان هم هر یک به گونه ای خود را سرگرم می کنند.

روز طبیعتی متفاوت در روستاها

اما روز طبیعت در روستاها متفاوت تر از شهرها بود و هم اکنون نیز در برخی از روستاها این آئین های سنتی پابرجاست.

بزرگان می گویند که در گذشته های دور مردم روستاها، نهار خود را که آماده کرده و به پشت بام ها می بردند و در آنجا سفره ای پهن می کنند و در کنار آن نیز با بردن سماور زغالی و خوراکی ها به بالای پشت بام منازل خود، جشن سیزده به در را در روستای خود برگزار می کردند.

باید گفت که در چند سال اخیر این رسم جایگاه خود را از دست داده و رفتن به دامان طبیعت نیز در میان روستاییان در چند دهه اخیر معمول شده و مردم روستا نیز امروزه به تبعیت از مردم شهرها به باغات و مزارع اطراف روستای خود یا به شهرها رفته و بساط سیزده را همانجا می گسترانند.

سبزه های گره زده و رها شده در آب رودخانه ها

مردم به رسم یک آئین سنتی در ۱۳ فروردین، سبزه ها را به امید آنکه این‌ دانه‌ها به‌ همراه‌ آب‌ روان‌ موجب‌ برکت‌ و باروری‌ کشتزارها شوند، به آب می سپارند و در این میان نیز برخی عقیده دارند که  باید سبزه را در دشت و طبیعت بکارند تا زمین از وجود آن بارورتر شود.

گره زدن سبزه آئین سنتی دیگری هست که در روز ۱۳ فروردین، قبل از هر کاری دختران مجرد گره‌ای به سبزه می زنند تا به میمنت برکت آن بختشان باز شود!

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آئین های «۱۳ بدری» در میاندوآب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..