تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«خون»؛ تنها دستاورد دو سال تجاوز به یمن برای آل‌سعود/ آخرین وضعیت آرایش نیروهای‌ عربستان و انصارالله در یمن

گروه بین‌الملل - رجانیوز: در صبح گاه  بیست و پنجم مارس سال 2015 میلادی برابر با ششم فروردین ماه سال 1394 هجری شمسی جنگنده های رژیم آل سعود با کمک ائتلاف به اصطلاح عربی تجاوز به یمن را آغاز کردند.

به گزارش رجانیوز به نقل از مشرق، تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن پس از آن صورت گرفت که شورای انقلاب یمن به رهبری جنبش «انصار الله» با طرح تقسیم یمن به 6 ایالت در قالب سیستم فدرال مخالفت کرد. مرزبندی ها در قالب این طرح به گونه ای طراحی شده بود که امکان دسترسی انصار الله به دریا و حوزه های نفتی این کشور را از بین می برد و آنها را از این منابع محروم می کرد.

از این دید یکی از اهداف عربستان سعودی از تحمیل جنگ بر یمن ایجاد ساز و کاری بود که همچون گذشته بتواند، به سلطه خود بر این کشور ادامه دهد . همچنین عربستان سعودی می خواست، انصار الله را در مناطق تحت سکونت خود در استان صعده محدود و زمین گیر و از نقش آفرینی آنها در فرایند انقلاب این کشور جلوگیری کند، اما جنگ یمن باعث شد تا مردم یمن حول محور انصار الله جمع و برای دفاع از کشور خود وارد عمل شوند که این امر نقش و جایگاه این جنبش را در میان مردم یمن بیش از پیش تقویت کرد.

به هر روی تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن در حالی وارد سومین سال خود می شود که حاکمان سعودی فکر می کردند، ظرف حداکثر دو هفته به همه اهداف سیاسی و نظامی خود در یمن جامه عمل خواهند پوشاند و با دست پر و کسب پیروزی از این جنگ بیرون خواهند آمد . 

اصولا هدف عربستان سعودی از تجاوز نظامی به یمن که با همکاری اطلاعاتی رژیم صهیونیستی صورت گرفت، دستیابی به یک سری اهداف سیاسی و نظامی بود که تاکنون در هر دو آنها ناکام مانده است .

آنچه در ذیل می آید، جدیدترین نقشه میدانی و تقسیم مناطق نفوذ طرف های درگیر در یمن به تفکیک مناطق و استان های این کشور است. لازم به ذکر است، آمار و ارقام ارائه شده در این گزارش از منابع رسمی گردآوری شده است، لذا ممکن است، در برخی از اعداد و ارقام دخل و تصرف هایی صورت گرفته شده باشد، اما بالطبع به اندازه ای نیست که ماهیت گزارش لطمه بزند.

از سوی دیگر، از آنجا که هر روز شاهد تحولاتی جدید در عرصه میدانی یمن و استان ها و محورهای عملیاتی مختلف این کشور هستیم، لذا نقشه میدانی ارائه شده به معنای نقشه دقیق نمی تواند، ملاک قرار گیرد، اما تا آنجا که تحولات میدانی اجازه داده، سعی شده، نقشه ای دقیق و منطبق با واقعیت‌ ها و حقایق حاکم بر میدان از مناطق نفوذ و پراکندگی طرف های درگیر در یمن ارائه شود.

مناطق تحت کنترل ارتش و انصارالله یمن: (رنگ سبز)

مناطق تحت کنترل ائتلاف سعودی: (رنگ فرمز)

مناطق تحت کنترل القاعده و داعش: (رنگ مشکی)

یک - استان صنعا

استان صنعا تقریبا به طور کامل تحت سیطره و کنترل ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله است و در این بین نیروهای متجاوز سعودی و اماراتی و ائتلاف بین المللی تنها چند نقطه این استان را در اشغال خود دارند که شامل کوه ها، تپه ها و دشت های واقع در شرق و جنوب منطقه «نهم» است که با استان «مأرب» هم مرز می باشد و بنابر ادعای رسانه های وابسته ائتلاف عربی، نیروهای متجاوز بر 5 درصد مساحت استان صنعا و به طور مشخص منطقه نهم سیطره دارند.

در حالی که چنین ادعایی نمی تواند، درست باشد، چون این منطقه در طول این مدت میدان نبردها و درگیری های مستمر بین طرف های درگیر در یمن و نقاطی از آن بارها بین دو طرف دست به دست شده است.

بر این اساس، جبهه نهم، طی دو سال گذشته مهمترین و اصلی ترین جبهه عملیاتی نیروهای متجاوز و مزدوران آنها و گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت عربستان سعودی بوده است، لذا بزرگ ترین جبهه عملیاتی شمرده می شده که در آن نظامیان متجاوز متحمل خسارات جانی و مالی سنگین طی دو سال گذشته شده اند.

دو - استان عمران

استان عمران به طور کامل تحت سیطره و کنترل ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله است و هیچ یک از مناطق آن شاهد درگیری های مسلحانه و تنش های امنیتی و نظامی نیست.

سه – استان صعده

استان صعده به طور کامل تحت سیطره و کنترل ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله است و تمام نبردها و درگیری های مسلحانه طرف های یمنی خارج از مرزهای این استان، در مناطقی مانند علب یا البقع یا مناطق هم مرز با استان نجران یا مناطق منبه و الربوعه صورت می گیرد.

لذا ادعای رسانه های وابسته به ائتلاف متجاوز عربی و سعودی مبنی بر اینکه منطقه «باقم»، در شمال استان و منطقة «البقع» در شرق این استان شاهد درگیری بین طرف های یمنی و نیروهای متجاوز است، بی پایه و اساس بوده و فاقد هرگونه صحت و اعتبار است.

از این حیث استان صعده یکی از مهمترین مناطق و کانون های پشتیبانی و پایگاه های لجستیکی ارتش و کمیته های مردمی یمن و نیروهای انصار الله است که با تکیه بر حمایت و پشتیبانی های آن، نیروهای یمنی موفق به اجرای عملیات های موفق خود در استان های مرزی عربستان سعودی مانند عسیر و نجران و جیزان می شوند و یکی از قدرتمندترین جبهه های رویارویی با متجاوزان سعودی و ائتلاف عربی است.

چهار – استان حجه

استان حجه نیز همانند استان صعده به طور کامل تحت سیطره و کنترل ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله است و ادعای رسانه های وابسته به ائتلاف متجاوز عربی و سعودی مبنی بر نفوذ نظامیان متجاوز در منطقه «میدی» و گشودن جبهه «الملاحیط» فاقد هرگونه صحت و اعتبار است و این استان نیز یکی از مناطق و کانون های پشتیبانی و پایگاه های لجستیکی مهم ارتش و کمیته های مردمی یمن و نیروهای انصار الله است و با تکیه بر آن، نیروهای یمنی عملیات های نظامی خود در منطقه مرزی جیزان عربستان سعودی را اجرا می کنند.

پنج – استان جوف

ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله بر 70 درصد مناطق استان جوف که مناطق راهبردی و حساس استان را تشکیل می دهد، سیطره داشته و کنترل آنها را در دست دارند. در این بین 30 درصد باقی مانده مناطق این استان تحت تصرف نظامیان متجاوز سعودی و ائتلاف عربی است که به طور عمده جنوب این استان و مناطقی مانند الغیل، المصلوب و شهر «الحزم» مرکز استان جوف را شامل می شود که از سه طرف در محاصره نظامیان متجاوز سعودی و ائتلاف عربی است و 90 درصد مردم شهر نیز خانه های خود را تخلیه کرده و به مناطق امن پناه برده اند.

صرف نظر از سه منطقه مذکور، اغلب مناطق تحت اشغال نظامیان متجاوز سعودی و ائتلاف عربی مناطق بیابانی در دوایر «خب» و «الشعف» است که یک سال و نیم است، هیچ گونه درگیری و نبرد هدفمندی از این مناطق در صحرای «ربع الخالی» یمن قرار دارند، گزارش نشده است، چون فاقد هرگونه حساسیت و اهمیت نظامی و میدانی است.

به همین دلیل نیروهای یمنی و جنبش انصار الله تلاش کرده اند، جبهه عملیاتی جوف را به یکی از محورهای فرسایشی برای متجاوزان سعودی و متحدان آنها در جنگ یمن مبدل کنند.

شش – استان مأرب

ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله بر 30 درصد استان مأرب سیطره داشته و کنترل آنها را در دست دارند و 70 درصد از مناطق این استان تحت تصرف نظامیان متجاوز سعودی و ائتلاف عربی است.

منطقه «صرواح»، در 15 کیلومتری شهر مأرب مرکز استان مأرب مهمترین کانون درگیری و نبرد میان نیروهای یمنی با نظامیان متجاوز در استان مأرب است. در واقع جبهه عملیاتی صرواح، مهمترین محور فرسایشی جنگ یمن در استان مأرب برای کشورهای متجاوز شمرده می شود که در نبردها و درگیری های رخ داده در این منطقه، تاکنون صدها نظامی متجاوز از پای درآمده اند.

هفت – استان شبوه

ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله بر 30 درصد استان شبوه سیطره داشته و تنها کنترل سه منطقه راهبردی و حساس در غرب و شمال این استان را در دست دارند که شامل مناطقی مانند عسیلان، بیحان، مرخه علیا و مرخه سفلی است.

 در مقابل نظامیان متجاوز سعودی و ائتلاف عربی 70 درصد از مناطق این استان را تحت اشغال خود دارند که عمدتا مناطق نصاب و جردان و مناطق وابسته به آن را تشکیل می دهد.

جبهه شبوه برای عربستان سعودی و ائتلاف متجاوز عربی، یکی از جبهه های بسیار مهم و اصلی در جنگ یمن را تشکیل می دهد، چون نیروهای متجاوز با مشغول کردن نیروهای یمنی در این استان تلاش می کنند، اهداف نظامی خود در مناطق دیگر یمن را محقق کنند.

در این بین برخی رسانه های وابسته به ائتلاف متجاوز عربی و سعودی مدعی تصرف کامل این استان به دست نظامیان متجاوز سعودی و ائتلاف عربی هستند که ادعایی بی پایه و اساس بوده و فاقد هرگونه صحت و اعتبار است.

حقایق حاکم بر میدان تاکید می کند که نظامیان متجاوز از مناطق حساس و راهبردی استان شبوه تنها بر مرکز این استان و منطقه ساحلی «شقره» سیطره دارند و مابقی مناطق تحت تصرف بیابان های لم یزرع این استان است که فاقد هرگونه اهمیت نظامی و امنیتی هستند.

هشت – استان البیضاء

استان البیضاء همانند استان های صعده و حجه به طور کامل تحت سیطره و کنترل ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله است و هیچ نبردی در این استان مشاهده نمی شود، در واقع عملیات کمیته های داوطلب مردمی بر مبارزه با هسته های خفته وابسته به گروه های تروریستی تکفیری در این استان متمرکز است که هر از چند گاهی تلاش های ناکام و مایوسانه ای را برای اجرای عملیات های تروریستی و انتحاری در این نقاط مختلف استان انجام می دهند.

گفتنی است، استان البیضاء یک سال و نیم است که شاهد هیچ گونه عملیات تروریستی و انتحاری یا ناامنی نیست.

نه – استان ضالع

60 درصد استان ضالع در کنترل و تحت سیطره ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله این کشور و 40 درصد مابقی تحت تصرف گروه های شبه نظامی و مزدور وابسته به عربستان سعودی است.

منطقه «قعطبه» از جمله مناطق تحت اشغال این گروه ها و همچنین گروه های تروریستی تکفیری داعش و القاعده است و از جمله محورهای عملیاتی مهم نیروهای یمنی شمرده می شود.

ده – استان تعز

ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله این کشور بر 90 درصد جغرافیای استان تعز و 70 درصد شهر تعز، مرکز این استان سیطره دارند.

در این راستا، گروه های شبه نظامی و مزدور وابسته به عربستان سعودی و همچنین گروه های تروریستی تکفیری داعش و القاعده تنها 30 درصد شهر تعز را تحت اشغال خود دارند که نقاط مرکزی شهر را دربر می گیرد.

اما در سطح استان که 10 درصد از مناطق آن را شامل می شود، گروه های شبه نظامی و مزدور و داعش و القاعده حضور مستقلی در منطقه ای ندارند، بلکه حضور آنها در مناطقی چون المسراخ، حیفان، الصلو، مقبنه، الشمایتین، المواسط، مشرعه و حدنان شامل تعقیب و گریز و مخفی شدن در کوه ها و تپه های اطراف این مناطق است، لذا دارای موجودیت و حضوری پر رنگ در این مناطق نیستند.

در خصوص شهر تعز نیز باید گفت، گروه های شبه نظامی مزدور از یک سال و نیم قبل پایگاه هایی برای خود در برخی محله ها و شهرک های مرکز شهر دایر کرده اند و با گروگان گرفتن اهالی این مناطق و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی تلاش می کنند، مانع عملیات نیروهای یمنی و پیشروی آنها به سمت این مناطق شوند.

در حال حاضر مناطق ذباب و حیفان و خدیر کانون و مرکز عملیات های نیروهای یمنی در استان تعز است که دارای مرزهای مشترک با استان لحج نیز می باشند و در واقع در این برهه زمانی هدف این نبردها استان لحج است.

جبهه تعز، از حیث از پای درآوردن سرکردگان رده اول و دوم داعش و گروه های شبه نظامی مزدور یمنی، مهمترین و موفق ترین جبهه عملیاتی نیروهای یمنی به شمار می آید.

نیروهای یمنی در عملیات های نظامی خود در این استان موفق شدند، ارتباط بسیاری از گروه های شبه نظامی مزدور را با یکدیگر قطع کنند و آنها را در شرایط بسیار وخیمی قرار دهند، به نحوی که بسیاری از آنها در آستانه فروپاشی و سقوط کامل قرار گرفتند و به این  ترتیب، برگه تعز را در دست متجاوزان بی اثر ساختند.

یازده – استان حدیده

استان حدیده به طور کامل تحت سیطره و کنترل ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله است. این استان یکی از خطوط دفاعی قدرتمند و مستحکم نیروهای یمنی به شمار می آید و نیروی دریایی وابسته به ارتش و نیروهای مسلح یمن با جلوگیری از عملیات های هلی برد نیروهای متجاوز که هدف آن اشغال سواحل غربی یمن و سیطره بر آنها بود، تاکنون موفقیت ها و پیروزی های بزرگی را محقق کنند.

از دیگر موفقیت های نیروی دریایی یمن در این استان، هدف گیری و غرق کردن ناوها و قایق های جنگی سعودی و ائتلاف عربی است که تلاش داشتند، با هلی برد نیروهای خود در سواحل استان حدیده زمینه تصرف و اشغال آن را فراهم کنند.

دوازده - استان ذمار

استان ذمار پس از استان صعده دومین پایگاه جنبش انصار الله شمرده می شود، لذا این استان به طور کامل تحت سیطره و کنترل ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله است و امنیت کامل در آن بر قرار است.

سیزده و چهارده - استان های ریمه و المحویت

دو استان ریمه و المحویت نیز همانند استان ذمار استان به طور کامل تحت سیطره و کنترل ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله است و امنیت کامل در آنها بر قرار است. اگرچه برای حفظ امنیت این استان ها کمیته های داوطلب مردمی عملیات های شناسایی و پیگرد هسته های خفته وابسته به گروه های تروریستی تکفیری داعش و القاعده و گروه های شبه نظامی مزدور یمنی را به صورت مستمر انجام می دهند.

مناطق تحت کنترل ارتش و انصارالله یمن: (رنگ سبز)

پانزده و شانزده - استان های حضر موت و المهره

این دو استان به طور عمده تحت تصرف و اشغال دو گروه تروریستی تکفیری داعش و القاعده است که در اولین ماه های آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی و ائتلاف عربی علیه یمن و با همکاری «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن برای جلوگیری از افتادن این دو استان به دست نیروهای یمنی به داعش و القاعده تقدیم شد.

هفده – استان إب

استان إب، از جمله شهر إب، مرکز این استان تحت کنترل و سیطره کامل ارتش و نیروهای مردمی یمن و رزمندگان جنبش انصار الله است.

هجده و نوزده – استان های عدن و لحج

دو استان عدن و لحج به طور عمده تحت تصرف گروه های شبه نظامی و مزدور هوادار منصور هادی و عربستان سعودی و همچنین دو گروه تروریستی تکفیری القاعده و داعش است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««خون»؛ تنها دستاورد دو سال تجاوز به یمن برای آل‌سعود/ آخرین وضعیت آرایش نیروهای‌ عربستان و انصارالله در یمن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..